Uusi vauva koko ajan rinnalla - kuinka selviän arjesta kahden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Illi-imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Illi-imettäjä

Vieras
Vinkkejä otetaan vastaan! Vauva on tosin vasta viikon ikäinen, mutta siis pieniä unipätkiä lukuunottamatta aivan jatkuvasti rinnalla, tai sylissä nukkumassa. Hereillä ollessaan lähinnä syö tai ajattelee syömistä ;)

Kotona myös äitiä ikävöivä touhumimmi 3v, jolle myös pitäisi riittää aikaa. Sitten olisi myös ruoanlaittoa ja ulkoilua ja kotitöitä... Vauva on muuten rauhallinen ja maitoakin riittää, mutta ilmeisesti ottaa sen pienissä erissä kerrallaan. Hirvittää kun mies palaa töihin viikon päästä, miten me oikein pärjätään?

Kokemuksia? Kai tuo pienen syöminenkin muuttuu kun ikää tulee? Esikoinen oli enemmän pullovauva ja muutenkin ärhäkämpi, joten hänen kanssaan oli erilaista.

Meillä ikäeroa oli 1v5kk. Kun mies palasi töihin, ottihan se oman hetkensä ennenkuin asiat alkoi luistaa. Vauva viihtyi myös alkuun paljon rinnalla, lähes taukoamatta. Esikoinen katteli siihen aikaan paljon piirrettyjä kanssani. Itse imetin sohvalla ja poika istui vieressä. En oikeen muuta keksinyt siinä tilanteessa. Seurustelin samalla pojan kanssa ja hän tunsi viettävänsä aikaa kanssani.
Kyllä sen löytää mikä toimii teillä, ja hätä keinot keksii! :)

Sinulla on mies apuna, joten kotityöt ja ruoanlaitot voi hoitaa silloinkin, kun kotona on auttavat kädet. Mielestäni vauvan ruokailu on tuossa kohtaa ykkösasia ja ulkoiluistakin voi joustaa. Kesäaikaan on helppo imettää ulkonakin, mutta talvivauvan kanssa olimme pitkälti isompien kanssa pitempiä reissuja ulkoilematta. Ja isommathan pääsee ulos sitten isänsä kanssa vaikka kun hän töistä tulee kotiin.

Joo, osta Manduca, niin se vauveli kulkee siinä mukana. Tärkeätä olisi sille isommalle lapselle pitää ne rutiinit, kyllä se pienempi niihin rutiineihin tottuu nopeasti, kun vaan lähet ja teet, etkä jää murehtimaan siihen sohvalle, että apua miten pärjätään ;) Ja sanon siis tämän ihan ilman minkään valtakunnan veetuilua - itsekin olen tilanteessa ollut (meillä on 4 lasta 1-8 v tällä hetkellä) ja tiedän että sitä miettii alkuun, että miten kaikki menee... Mutta se vaan lähtee rullaamaan, kun ei jää ihmettelemään, vaan menee ja tekee =) Tsemppiä!

No mä sain viime kesänä kolmannen lapseni ja se oli pienenä tissitakiainen. Ensimmäiset 3 viikkoa oli käytännössä yötäpäivää tissi suussa. Minä sitte keskityin vain imettämään ja mies hoiti muut asiat. Kun mies meni töihin niin sitte oli vaan pakko selvitä.Meillä siis vauvan lisäksi 2 alle kouluikäistä lasta. kantoliina on hyvä väline. ja mä tein paljon hommia niin että tein ne vauva tissillä. Pientä vauvaa pystyy tukemaan yhdellä kädellä ja tehdä toisella hommia. Oon jopa käyny pyyhkimäs 3vuotiaan pyllyn vessassa niin että pikkuvauva oli tissillä :laugh: tätä äiti-extremeä :laugh:
Nyt vauva on 8,5kk ja noi tissilläroikkumisajat on muisto vain. Lieneekö aika jo kullannut muistot kun se mennyt aika tuntuu nyt niin ihanalta :D

Kantoliina.
Piirretyt dvd:t tai lasten äänikirjat.

Ja tee sellaisia isommasta superkiinnostavia laatikoita tai pussukoita, joita annat hänelle tiukanpaikan tullen ja saat sen reilun vartin aikaa itsellesi ja vauvalle. Laatikoissa siis voi olla helmipeli, värityskuvia, muovieläimiä tai ihan mitä vaan, mikä lapsesta on erityisen hauskaa.

Nämä laatikot eivät ole siis normaaleja koko ajan esillä olevia leluja vaan äidin piilossa olevia juttuja, joita lapsi saa niissä tilanteissa kun on saatava se hetki aikaa vauvalle.

Jokainen äiti on arkensa asiantuntija ja kehittää erilaisia tapoja selvitä siitä ajasta, kun esikoinen purkaa yläkerrassa vessapaperirullia ja heittelee ne pitkin portaita tai kylvää myslipurkin sisällön keittiön lattialle. Tai vie kaikki talon pesusienet, jotka ovat muuttuneet lapsen silmissä virtahevoiksi, pissipottaan uimaan.

Yhteistyössä