Uusi tapa kerjätäkö? Huijauksen makua kuitenkin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerys mansesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerys mansesta

Vieras
Taisin mennä huonoon halpaan. Kadulla vastaan tuli mies, joka esitteli paperia, jossa luki jotain Tampereelle perustettavasta jostain kuurojen lasten paikasta. Ensin katsoin, että addressiin nimiä kerätään, että sellainen halutaan Tampereelle. Otin jo kynän käteen, että voinhan minä nimeni tuohon rustata. Sitten siellä reunassa olikin sarake, jossa kysyttiin rahasummaa. No, annoin ne pikkuhilut, mitä lompakossa oli.

Joo, ei ollut ihan täydellistä suomea se paperi. Mies oli selvästi ulkomaalainen, sitä en tiedä, oliko kuuro vai esittikö vain. Ei varmana ollut mitään keräyslupaa, sellainenhan pitäisi paperissa mainita. En muista edes, mitä siinä paperissa tarkalleen luki, tai siis en lukenut kunnolla.

Jotenkin vaan jäi tympeä olo, vaikka itse olin niin tyhmä, että jäin siihen puljaamaan ja rahaakin annoin. Typerä, suorastaan huijattu olo, vaikka aika halpaan kaikessa kiireessä menin. Oma vika.

Tänään täällä Tampereella on kyllä ollut ruuhkaksi asti jälleen noita romanikerjäläisiä. Tiedä vaikka olisi samaa porukkaa. Varmaan olikin.

Toivottavasti menivät tarpeeseen ne antamani pari euroa. En silti usko, että niillä on kuurojen lasten kanssa mitään tekemistä. Siinä summa-sarakkeessa oli muuten muiden nimien kohdalla kaikkea kympin ja satasen väliltä. Ehkä kukaan ei ole satasta antanut, jospa se summa on vaan siinä jonain esimerkkinä ,jos joku haluaisi antaa saman verran kun muutkin...

täälläkin pari viikkoa sitten joku etelä-eurooppalaisen romanin näköinen nainen tuli esittelemään mitään sanomatta jotain adressia. En viitsinyt edes lukea mitä siinä sanottiin, enkä todellakaan antanut rahaa.

ÄLKÄÄ LAITTAKO NIMIÄNNE NOIHIN ADRESSEIHIN!! Allekirjoitukset skannataan koneelle ja niitä käytetään mm. rahahuijauksiin tulevaisuudessa! Helsingissä tämä ongelma on räjähtänyt käsiin kesän aikana, kun nämä Baltian huijarit keräävät nimiä milloin kuuroille, milloin lasten invalupiin (ottakaa selvää lainsäädännöstä: Suomen laki ei syrji lapsia käytännöissään tässäkään!). Aina olen soittanut poliisit paikalle ja ovat myös tulleet, tästä näkee että kyseessä on tunnustettu ongelma.

ÄLKÄÄ LAITTAKO NIMIÄNNE NOIHIN ADRESSEIHIN!! Allekirjoitukset skannataan koneelle ja niitä käytetään mm. rahahuijauksiin tulevaisuudessa! Helsingissä tämä ongelma on räjähtänyt käsiin kesän aikana, kun nämä Baltian huijarit keräävät nimiä milloin kuuroille, milloin lasten invalupiin (ottakaa selvää lainsäädännöstä: Suomen laki ei syrji lapsia käytännöissään tässäkään!). Aina olen soittanut poliisit paikalle ja ovat myös tulleet, tästä näkee että kyseessä on tunnustettu ongelma.

Enpä tullut ajatelleeksi mitään sellaista, että niitä nimmareita vielä käytettäisi jossain. Jotain siihen suhrasin, mutta se niitä tuskin haittaa näyttääkö se nimmarilta vai ei. Ajattelin vain, että olin ihan yhtä typerä kuin ne, jotka tiputtaa kolikon niille kerjäläisille, jotka tuolla porttikongissa istuvat.

Kuten sanottua, idiootti olin minä. Jotenkin vielä hassua, kun yleensä syynään kaiken niin tarkkaan, ja nyt en syynännyt ollenkaan.

No, tehty mitä tehty. Ensi kerralla viisaammin.

viddu mä menin kanssa eilen antamaan hilut lompsasta, oli kans kuuro ukko paperin kanssa nimiä ja rahaa keräämässä :D ensin luulin kans et nimiä vaan halajaa siihen mutta kun kirjoittelin niin huomasinkin sen rahasumman... tämä vantalla eli noita on siis ympäriinsä näköjään :DD

Tajuaakohan noi kerjäläiset ja huijarit miten heidän toimintansa vahingoittaa ihmisten hyväntahtoisuutta ja empatiantuntoa? Vaikka eipä se heitä taida kiinnostaa.

[QUOTE="vieras";28967633]Tajuaakohan noi kerjäläiset ja huijarit miten heidän toimintansa vahingoittaa ihmisten hyväntahtoisuutta ja empatiantuntoa? Vaikka eipä se heitä taida kiinnostaa.[/QUOTE]

Aivan totta. Ei tee mieli pysähtyä kenekään asioita kuuntelemaan, vaikka joku voikin olla ihan hyvällä asialla liikkeellä.

Enpä ole minäkään ennen kuullut että kuuroilla olisi huijattu. Kaksi päivää sitten olin Turussa Kotipizzasassa, kun sinne tuli tummatukkainen mies lapun kanssa ja vilkaisin sitä sen verran, että siinä puhuttiin kuuroista lapsista ja jostain yhdistyksen perustamisesta. En pistänyt nimeäni siihen, kuten ei ole ollut tapana. Tosi törkeää jos tämä on uusi tapa huijata ihmisiltä rahaa:O

Hitto, miten pistää ärsyttämään. Minulla on tapana ruoskia itseäni tällaisista lapsuksista kyllä ihan ankarasti. Ei minua se 2 euroa harmita, mutta ihan periaatteesta. Se, että hosotin menemään ja menin halpaan enempiä ajattelematta. Se on varmaan se kynnys, että kun pysähtyy ylipäätään, niin sitten on vaikeampi olla antamatta sitä kolikkoa. Pitäisi kulkea vaan ohi, eikä jäädä lukemaan mitään lappuja. Tällaiseen halpaan en ole aiemmin mennyt, mutta tämä olotila on tuttu joistakin muista typeristä mokista elämän varrelta. Kaikki aivan pikkujuttuja, mutta vitutus on ollut kyllä melkoinen. Nytkään en meinaa saada ajatusta pois ollenkaan tästä, vaikka olankohautuksellahan se pitäisi hoitua.

Tänään kuljin myös raskaana olevan kerjäläisnaisen ohi. En heittänyt tällekään kolikkoa, koska ajattelin senkin rahan menevän vääriin tarkoituksiin. Mutta ehkä sekin olisi ollut parempi osoite niille kolikoille. Minä en yleensä pysähdy kenenkään feissareiden kanssa juttelemaan, enkä tiputa kolikkoakaan kuin tyyliin Nälkäpäivä-keräykseen, tunnettuihin isoihin keräyksiin. No, joku kumma aivohärö.

Tällaisen jutun löysin googlella kesältä: http://m.metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kuuroksi_tekeytyvat_kerjalaiset_rikkovat_lakia/

Osa kerjäläisistä on ottanut avukseen laittomat keinot tekeytymällä kuuroksi ja keräämällä rahaa hyväntekeväisyyteen kuurojen hyväksi. Rahan kerääminen tarkoitukseen, johon sitä ei ole tarkoitus käyttää, on rikos, samoin kuin keräyksen suorittaminen ilman keräyslupaa.

Kuurojen Liitto teki kesäkuun alussa poliisille tutkintapyynnön rahankeräyksestä, jossa kerääjät olivat lapuilla esitelleet itsensä kuuroiksi ja kertoneet nimilistojen kera keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi.

Rikoskomisario Ilkka Juolan mukaan poliisille tulee ilmoituksia tämänkaltaisista tapauksista aika ajoin, ja ne ovat tapahtuneet pääasiassa kadulla.

– Mitään erityistä piikkiä ei ole nyt ollut havaittavissa, Juola toteaa.

Tapaukset käsitellään yksittäistapauksina, eikä poliisilla ole tilastoa siitä, minkä verran niitä on ollut.

Kiinnijääneille on annettu sakko lievästä rahankeräysrikoksesta. Käytännössä sakko jää maksamatta, jos henkilö on maksukyvytön.

Kuuroksi tekeytyviä kerjäläisiä kiertää myös ovelta ovelle.

– Ongelmia on liittynyt siihen, että jos asukkaat ovat olleet esimerkiksi vanhuksia, kerjääminen on voinut olla hyvin aggressiivista tai sisälle on yritetty tulla väkisin, Juola kertoo.

Verkkokeskusteluissa on esitetty epäilyksiä, että kuuroksi tekeytyvät kerjäläiset olisivat tiedustelijoita, jotka kiertävät katsomassa, mistä löytyy varastettavaa.

– Monenlaisia epäilyksiä esitetään, mutta poliisilla ei ole suoraan senkaltaista tietoa, että kerjääminen liittyisi asuntomurtoihin, Juola sanoo.

Juolan mukaan kuuroksi tekeytyvät kerjäläiset ovat pääsääntöisesti samaa porukkaa kuin kerjäläiset yleensä, eli Romanian ja Bulgarian romaneja.

– Kyseessä on yksi kerjäämisen muoto, jossa syyllistytään rahankeräysrikokseen.

Tarkistin varmuuden vuoksi tuolta kuurojen liiton sivuilta joskos siellä olisi tietoa, kun tapasin noita kerääjiä. Eivät ole oikealla asialla !! Kysyin poliisilta saako ne kerätä nimiä ja rahaa,EI SAA , laittoivat partion heti etsimään heitä. Tämän jälkeen poistuivat ainakin hetkeksi meidän kaupungista , kun palaavat ilmoitan uudestaan. Jos ne saavat rahaa , ne tulee uudestaan.

Yhteistyössä