Uusi lapsi aina, kun alkaa kotihoidontukikausi päättyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Olen kyllä hivenen järkyttynyt. Tunnen erään ihmisen, jolla on 5 lasta. Hän on pian 40-vuotias, eikä hänellä ole mitään koulutusta. No, hän sitten kärvisteli parisuhdekriisissään ja avautui aiheesta minulle. Tilanne oli pari vuotta sitten todella huono. Hänen murhettaan lisäsi se, että nuorimmainen olisi pian kolmivuotias, ja hän jäisi itse taloudellisesti tyhjän päälle. Mies kun kävi työssä, mutta ei mitään käyttörahaa vaimolle jaellut, vaan käytti rahaa vallankäytön välineenä. Tai näin tämä vaimo minulle kertoi.

Pohdittiin kouluttautumisvaihtoehtoja, joilla voisi saada nopeasti ammatin ja työtä. Lähinnnä kursseja, aikuiskuoulutusta jne.

Sitten yhtäkkiä viime syksynä tämä ihminen lakkasi pitämästä minuun mitään yhteyttä. Soitin pariin otteeseen, että miten menee, mutta hän ei selkeästikään ollut halukas puhumaan. Kysyin, että onko kaikki hyvin, mutta ei vastakaikua. Päätin, että en tunkeile: ennen niin avoimesti asioistaan kertonut ihminen varmaankin sitten juttelee jos niin haluaa

Ja lopun arvaattekin. He muuttivat vuodenvaihteessa pois, sanaakaan sanomatta. En jaksanut vaivata asialla päätäni. Tänään näin tämän naisen työntämässä vauvanvaunuja. Että sellainen ratkaisu sitten tähän rahattomuuteen, huonoon parisuhteeseen ja työttömyyteen. Kuudes lapsi. Ei tajua ei.

Tosin sen ymmärrän, että miksi tämä ihminen ei ole ollut minuun yhteydessä; hän häpeää tietysti ratkaisuaan siinä valossa, jossa keskusteluja kävimme. Hän haukkui miehensä pivittäin varmasti vuoden ajan, kertoi miten vihaa häntä ja miten koko ukko kuvottaa häntä, ja pyysi apuani tulevaisuutensa pohtimisessa. Itseänikin hävettäisi, jos päätyisin noin lyhytnäköiseen ja typerään ratkaisuun, jos uuden lapsen tavoitteena on ollut vain ratkaista rahaongelmat ja saada vaimolle puuhaa pariksi vuodeksi kotiin.

Tai sitten hän valehteli minulle alunperinkin miehensä paskamaisuudesta, en tiedä.

Ihmeellisiä ihmisiä maa päällään kantaa. No, eipä ole minulta pois.:)

Sun elämä on varmaan mennytkin käsikirjoituksen mukaan sitten? Voihan sitä kuule parisuhdetilanne muuttua, pitäiskö sen sulle siitä sitten ilmoittaa? :)

Ehei, ei todellakaan tarvitse ilmoittaa. Ja hyvä jos ovat asiansa saaneet kuntoon. Mutta tällä naisella oli kova vässymys lapsiin, hän ei olisi niitä EHDOTTOMASTI halunnut enää, koska mies oli kauhea ja tilanne tuntui toivottomalta. Hän pikemminkin odotti (tai mulle kertoi niin) että lapset kasvavat, että saisi aikaa itselleen.

Et tainnut oikein tajuta koko avauksen pointtia, jos luulit, että kaipaan raportointia tältä naiselta. Luepa uudelleen.

Yhteistyössä