Uusi kysymys migreenistä

Herkkis äiti

Jäsen
14.04.2006
435
0
16
Kyselin pari viikkoa sitten palstalla migreenistä ja siitä, voiko esim. toispuolisena kipuillut migreeni muuttua oireiltaan erilaiseksi ( koko pää kipeä, pahoinvointia).
Kävin viikolla lääkärissä (tk) ja sain migreenilääkkeet. Nyt on alkanut mietityttää, että voidaanko antaa migreenilääkitys ilman aivojen magneettikuvausta tms. Olen kuitenkin jo sen ikäinen, että ei koskaan tiedä mitä löytyy (vai löytyykö pääkopasta yleensä yhtään mitään :kieh: ). Kun ainakin lapselle tehtiin tarkat magneettikuvaukset(yliopistollisessa sairaalassa) ennen varsinaisen lääkityksen aloittamista?

Olenko nyt vain taas yliherkkä hössöttäjä ja turhasta huolestuva neurootikko, kun epäilen lääkäriä? :(

Miten teillä muilla, joilla on migreeniä, onko teitä tutkittu tarkemmin, vai onko riittänyt että kuvailee lääkärille (tk) oireet, vai onko pitänyt käydä erikoislääkärillä?

Normit migreeni lääkkeet saa kyllä ilman magneetti kuvia. nm. 15 niitä syönyt ilman magneetti kuvia.Kunnes viime talvena meni niiiiin pahaksi että meni tuntoo niin että jalat ei kantaneet, eikä puhe luistanut. Silloin magneetti tutkimus katsottiin aiheelliseksi. :whistle:

Sain ärtsymmät lääkkeet ja peräti 7kk kun lääkkeitä olen syönyt tuhdilla annostuksella, on VIHDOIN migreeni pois minun elämästä. (ehkä kerran kuussa todella lievänä)

Magneettikuvauksella ei voida diagnosoida migreeniä, se on aina oireenmukainen diagnoosi. Mutta jos migreeni muuttaa muotoaan on aiheellista tehdä magneettikuvaus muiden sairauksien poissulkemiseksi.

Mulla on kuvattu kahdesti, tosin eka kuvaus tehtiin siksi, että migreenini puhkesi aika nuorena (6-v eka kohtaus ja 8-vuotiaana niitä alkoi tulla säännöllisesti). Toinen kuvaus tehtiin lukioikäisenä, kun migreeni muuttui aurattomasta auralliseksi, eli oireet muuttuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Magneettikuvauksella ei voida diagnosoida migreeniä, se on aina oireenmukainen diagnoosi. Mutta jos migreeni muuttaa muotoaan on aiheellista tehdä magneettikuvaus muiden sairauksien poissulkemiseksi.[/quote]

Juuri tuon takia aloin miettiä, että olisi pitänyt tahtoa tarkempiin tutkimuksiin. Ennen siis ollut toispuoleinen ilman pahoinvointia; eikä minulla ole ollut siihen mitään lääkkeitä, koska on ollut suhteellisen harvoin. Ja kun on voinut tuntiessaan tietynlaisen kivun tullessa ottaa voimakkaan särkylääkkeen, on monesti jopa saanut estettyä kohtauksen kokonaan. Nyt on kevään aikana ollut kolme kohtausta päällä heti aamusta kun herään ja pahoinvointi on tullut parin tunnin kuluessa siitä kun herään, mutta kipu ei hellitä.Eikös normaalisti migreenissä pahoinvointi tule sitten kun kohtaus laukeaa? Sanoin kyllä lääkärille tuosta poikkeavuudesta, mutta hän tuntui sivuuttavan sen. Tuntuu vain että saan neurootikon maineen jos varaan uuden ajan (eri lääkärille ; toivottavasti pääsee) ja tahdon tarkempiin tutkimuksiin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Herkkis äiti:
Magneettikuvauksella ei voida diagnosoida migreeniä, se on aina oireenmukainen diagnoosi. Mutta jos migreeni muuttaa muotoaan on aiheellista tehdä magneettikuvaus muiden sairauksien poissulkemiseksi.[/quote]

Juuri tuon takia aloin miettiä, että olisi pitänyt tahtoa tarkempiin tutkimuksiin. Ennen siis ollut toispuoleinen ilman pahoinvointia; eikä minulla ole ollut siihen mitään lääkkeitä, koska on ollut suhteellisen harvoin. Ja kun on voinut tuntiessaan tietynlaisen kivun tullessa ottaa voimakkaan särkylääkkeen, on monesti jopa saanut estettyä kohtauksen kokonaan. Nyt on kevään aikana ollut kolme kohtausta päällä heti aamusta kun herään ja pahoinvointi on tullut parin tunnin kuluessa siitä kun herään, mutta kipu ei hellitä.Eikös normaalisti migreenissä pahoinvointi tule sitten kun kohtaus laukeaa? Sanoin kyllä lääkärille tuosta poikkeavuudesta, mutta hän tuntui sivuuttavan sen. Tuntuu vain että saan neurootikon maineen jos varaan uuden ajan (eri lääkärille ; toivottavasti pääsee) ja tahdon tarkempiin tutkimuksiin. :(

No toden näköisesti saat, En minäkään päässyt eka kerralla kun meni pahaksi 3 vuotta sitten, magneetti kuviin. lääkärit tunnistaa migreenin oireitten perusteilla.
Ja nehän tekee niitä tutkimuksia, koputtelee ja kaputtelee polvia, yms, voiko olla aivo peräistä jne jne..
Ne magneetti kuvat nääs on sairaan kalliita.

Ja tuosta pahasta olosta, mulla se tulee ENSIN. Saatan alkaa oksentamaan syyttä suotta, jopa tunteja ennen. Jopa vuorokautta ennen. Ja sitten PIM, kauhee jysäri. Mutta luojan kiitos ne on menneen talven lumia.

Alkuperäinen kirjoittaja Katiaana harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Herkkis äiti:

No toden näköisesti saat, En minäkään päässyt eka kerralla kun meni pahaksi 3 vuotta sitten, magneetti kuviin. lääkärit tunnistaa migreenin oireitten perusteilla.
Ja nehän tekee niitä tutkimuksia, koputtelee ja kaputtelee polvia, yms, voiko olla aivo peräistä jne jne..
Ne magneetti kuvat nääs on sairaan kalliita.

Ja tuosta pahasta olosta, mulla se tulee ENSIN. Saatan alkaa oksentamaan syyttä suotta, jopa tunteja ennen. Jopa vuorokautta ennen. Ja sitten PIM, kauhee jysäri. Mutta luojan kiitos ne on menneen talven lumia.

Siis tuo lääkäri EI koputellut tai kaputellut polvia tai yhtään mitään muutakaan tuommoisia tutkimuksia tehnyt. :o Ihan sen perusteella määräsi lääkkeet, miten minä oloani ja kohtauksia kuvasin. Jotenkin on vähän epävarma olo vaikka lääkkeet sainkin. no, viimeistään sitten otan uudelleen yhteyttä lääkäriin, jos tuosta minulle määrätystä täsmälääkkeestä ei ole apua tai jos se ei jostain syystä sovi muuten minulle.

No jos migreeni kohtauksia ei ole paljon, ei ne millekkään rupea. I know... 15 vuotta kärsin... Milloin mitäkin mömmöä hain... :whistle:

Ja mulla niitä kuitenkin tuli vähintään kerran viikossa. Että haittas aika paljon elämää.

Viimesin lääkäri ihmetteli että mites ne noinki pitkään on on antaneet olla. Mutta niin ne vuodet vierii........

Mutta ehdottomasti otat yhteyttä jos ei lääke sovi sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Katiaana:
No jos migreeni kohtauksia ei ole paljon, ei ne millekkään rupea. I know... 15 vuotta kärsin... Milloin mitäkin mömmöä hain... :whistle:

Ja mulla niitä kuitenkin tuli vähintään kerran viikossa. Että haittas aika paljon elämää.

Viimesin lääkäri ihmetteli että mites ne noinki pitkään on on antaneet olla. Mutta niin ne vuodet vierii........

Mutta ehdottomasti otat yhteyttä jos ei lääke sovi sinulle.

Kiitos vastauksistasi.

Itseäni vaan hermostuttaa tuo, että kohtaukset ovat muuttuneet pahemmiksi oireiltaan ja kestoltaan koko ajan pidemmiksi ja kohtauksia on tullut koko ajan tihenevässä tahdissa. Mutta ei kai se auta muu kuin seurata tilannetta ja sitä sopivatko ko. lääkkeet minulle. Nyt yritän vain rauhoittaa mieleni ja keskittyä normaaliin elämään.

Yhteistyössä