vierailija
Uusi ilmiö levinnyt: Tarjoilijoille räyhätään, jos palvelua ei saa suomeksi
"Ravintolapäällikön mukaan henkilökunnalle tiuskitaan ja jopa huudetaan.
Ravintolapäällikkö Kaisu Mäki-Kojola kirjoittaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan uudesta ilmiöstä ravintoloissa.
– Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasismia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää, Mäki-Kojola kertoo.
Hän kuvailee asiakkaiden törkeää käytöstä.
– On kyselty suoraan jopa henkilön edellytyksiä asua Suomessa, kun ei osata suomen kieltä. Asiakkaat pyörittelevät silmiään, tiuskivat ja jopa huutavat tilanteissa, joissa kommunikointi suomen kielellä ei onnistu."
Olet kotimaassasi ravintolassa eikä tarjoilija osaa suomea, vaan tilaus ym. täytyy toimittaa englanniksi. Kyllä maksua vastaan palvelu pitää saada kotimaisella. Vähän kuin Tallink Siljan aluksilla, menet ravintolaan ja aamiaselle niin tarjoilijat eivät osaa sanaakaan suomea vaan ainoastaan englantia ja/tai ruotsia, häpeällistä. Kuitenkin Silja saa vuosittain Suomen veronmaksajilta yli 10 miljoonaa euroa yritystukea ja kaikki laivaan houkuttelevat mainokset ja nettisivut ovat suomen kielellä.
Tässä ovat suurimmat yritystukien saajat – tutkija ihmettelee outoja tapauksia
www.is.fi
Yritystuet 2020–2022
"TEMin tilastoista käy ilmi, että seuraaviksi suurimpia tuen saajia ovat olleet Viking Line, 54 miljoonaa, Finnlines, 42 miljoonaa ja Tallink Silja 33 miljoonaa euroa"

Uusi ilmiö levinnyt: Tarjoilijoille räyhätään, jos palvelua ei saa suomeksi | Verkkouutiset
Ravintolapäällikön mukaan henkilökunnalle tiuskitaan ja jopa huudetaan.
www.verkkouutiset.fi
Ravintolapäällikkö Kaisu Mäki-Kojola kirjoittaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessaan uudesta ilmiöstä ravintoloissa.
– Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasismia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää, Mäki-Kojola kertoo.
Hän kuvailee asiakkaiden törkeää käytöstä.
– On kyselty suoraan jopa henkilön edellytyksiä asua Suomessa, kun ei osata suomen kieltä. Asiakkaat pyörittelevät silmiään, tiuskivat ja jopa huutavat tilanteissa, joissa kommunikointi suomen kielellä ei onnistu."
Olet kotimaassasi ravintolassa eikä tarjoilija osaa suomea, vaan tilaus ym. täytyy toimittaa englanniksi. Kyllä maksua vastaan palvelu pitää saada kotimaisella. Vähän kuin Tallink Siljan aluksilla, menet ravintolaan ja aamiaselle niin tarjoilijat eivät osaa sanaakaan suomea vaan ainoastaan englantia ja/tai ruotsia, häpeällistä. Kuitenkin Silja saa vuosittain Suomen veronmaksajilta yli 10 miljoonaa euroa yritystukea ja kaikki laivaan houkuttelevat mainokset ja nettisivut ovat suomen kielellä.
Tässä ovat suurimmat yritystukien saajat – tutkija ihmettelee outoja tapauksia

Tässä ovat suurimmat yritystukien saajat – tutkija ihmettelee outoja tapauksia
Katso, paljonko eri yhtiöt ovat saaneet yritystukia viime vuosina.
"TEMin tilastoista käy ilmi, että seuraaviksi suurimpia tuen saajia ovat olleet Viking Line, 54 miljoonaa, Finnlines, 42 miljoonaa ja Tallink Silja 33 miljoonaa euroa"