Uusi äiti, neuvojia riittää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti joka tekee kaiken väärin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti joka tekee kaiken väärin

Vieras
Olen parin kuukauden ikäisen tyttövauvan äiti. Minulla on yksi kaveri jolla ei ole omia lapsia, mutta kaverillaan on ja on siten lapsiperheen elämää sivusta seurannut. Minua ärsyttää nyt se miten hän on koko ajan neuvomassa minua, jos teen jotain eri tavalla kuin tämä toinen äiti niin väärin menee..

Esim. kun lapsi nukkuu yöt perhepedissä, se on kuulemma vaarallista, vauva voi pudota tai minä voin kierähtää päälle (olen kyllä sängyn asetellut ettei vauva voi mitenkään pudota), ja myöhemmin kuulemma tulee ongelmia kun lapsen pitäisi siirtyä omaan sänkyyn nukkumaan. Omasta mielestäni perhepeti on ollut hyvä ratkaisu, itsekin olen saanut hyvin nukuttua kun yöimetykset on olleet niin helppoja. Ja kun lapsivuodeosastollakin tämä lapsi oli sellainen ettei olisi halunnut nukkua omassa sängyssään.

Toinen juttu on imetys. Minulla ei tule maitoa riittävästi, suurimman osan maidosta lapsi saa minulta, mutta kerran pari päivässä olen antanut myös korviketta. Tämän suhteen tuntuu taas neuvo olevan että minun pitäisi siirtyä kokonaan korvikkeisiin (itse ajattelen että niin kauan kuin vähänkin maitoa tulee niin minä imetän). Jos imetän lasta maksimissaan tunnin, se on kuulemma liian pitkä aika, kiusaan vaan lasta kun maitoa ei tule tarpeeksi (vauva on iso ja kasvaa neuvolan mukaan kaikkien käyrien ulkopuolelle, joten kyllä se on ruokaa saanut). Vauvan imemisote ei kuulemma ole kunnossa, vaikka sairaalassa ja neuvolassa ovat katsoneet että se on oikeanlainen. Ja rintaa en kuulemma saisi antaa pitää hupituttina, mutta eikös toisaalta rintojen stimulaatio ole tärkeää että maitoa tulisi?

Kiva opetella äitiyttä kun saa lapsettomilta koko ajan kuulla miten tekee kaiken väärin.

no, sellaista seon. toisesta sisään, toisesta ulos. =)

senverran sanosin, että jos haluat imettää tosiaan ja vauvakin kasvaa plussakäyrillä ja on tyytyväinen, niin jättäsin ne pienetkin määrät korvikkeita pois.

Muistan hyvin noi neuvojat, kun itsellä oli se eka käärö sylissä. Helpotti vasta, kun kuukausien pästä opin päästämään neuvot toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tokan kanssa oonkin saanut olla jo melko rauhassa noilta kaiken maailman neuvoilta. Lähinnä miehen kanssa ollaa huvittuneina seurattu, kuinka virallisetkin suositukset ovat muuttuneet viidessä vuodessa, vaikka lapset tuskin ovat kauheasti muuttuneet. :D

nimenomaan! usko itseesi ystävä!
Äiti tietää parhaiten, luota vaistoon... itse toimin niin ja tuloksena on tyytyväinen tyttö ja kaupan päälle perhe!
muiden kommentit huitsin nevadaan!
toisaalta joskus asiallisesti esitetyt kommentit ovat hyödyksikin!
tsemppiä!

Neuvojia riittää aina, luota äidinvaistoosi vaan. :) Ainakin mun mielestä nuo sun jutut kuulostaa oikein hyviltä. Ja rintaa todellakin saa käyttää huvituttina, stimulaatio lisää maidontuotantoa.

Noita neuvojia riittää vastasuudessakin ap. Aina joku muu tietää paremmin ja osaa tulla kertomaan miten pitää tehdä ja mitä ei jotta on hyvä äiti eikä laiska jne...Kuuntele sä vaan lastasi ja tarpeita äläkä kaikenmaailman ohjeita ja mielipiteitä.

Meilläkin nukuttiin perhepedissä, suosittelen lämpimästi kun siinä saa äiti paremmin levättyä =) Ja mulla tuli kanssa alkuun liian vähän maitoa ja vauva oli tissillä tunninkin kerrallaan, ja sai vähän vastiketta lisäksi välillä: maidon tulo mulla ainakin lisääntyi vähitellen eikä vastiketta tarttenut kauaa antaa, eli unohda vaan ne pelkkään korvikkeeseen siirtymishöpinät.

Sä olet sun lapsesi äiti ja päätät ihan itse kuinka lapsesi kasvata, unohda turhat neuvojat :) Onnea äitiyteen!

Niin se vaan on, että kovin neuvoja ja parhaiten tietävä on se, jolla ei lapsia itsellä ole. Helppo siinä sanoa että minä en ikinä tekisi näin, enkä ikinä antaisi lapseni näin.... Sit ku on oma laspi ni huomaa että oho, itellä onki samallainen ville tai maija ku mitä lupasi ettei ikinä tule.

Noita neuvojia löytyy kuule joka nurkalta..Itse olen äitinä ollut jo 5 vuotta, ja EDELLEEN mua tulee lapsettomat ystävät neuvomaan..sekä nykyisen lapsen asioissa, että tulevan vauvan..ja raskauteen liittyvissä asioissa neuvotaan ym ym..toiset ei vaan ajattele loukkaavansa, suurin osa ihan hyväntahtoisuuttan käy neuvomaan. Ärsyttävää se on, mä tiedän :hug: koita kestää vaan ;)

Kannattais ennen lapsentekoa hommata itselleen sen verran vahva itsetunto, että osaisi valkata neuvoista ne oikeasti järkevät. Auttaa moneen muuhunkin asiaan elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Meilläkin nukuttiin perhepedissä, suosittelen lämpimästi kun siinä saa äiti paremmin levättyä =) Ja mulla tuli kanssa alkuun liian vähän maitoa ja vauva oli tissillä tunninkin kerrallaan, ja sai vähän vastiketta lisäksi välillä: maidon tulo mulla ainakin lisääntyi vähitellen eikä vastiketta tarttenut kauaa antaa, eli unohda vaan ne pelkkään korvikkeeseen siirtymishöpinät.

Sä olet sun lapsesi äiti ja päätät ihan itse kuinka lapsesi kasvata, unohda turhat neuvojat :) Onnea äitiyteen!

Meilläkin sai alkuun lisäkorviketta josta päästiin kokonaan eroon. Sitten mulla on vieressä nukkunut ja nukutettu joka oppi itse sänkyynsä vähän yli 1v. Nukkupa sekä poika että äiti parhaiten vierekkäin.

Ihan oikein olet tehnyt. Jokainen vauva, äiti ja perhe on omanlaisensa ja kaikilla on omat tapansa, ei voi mitenkään yleistää.

Mutta neuvojia aina riittää. Mulla on 6 lasta, nuorin vielä vauva, ja neuvoja satelee vauvan hoitoon. Eniten neuvoja tulee juuri lapsettomilta, mikä tietty ihmetyttää, että mistä nekin ne neuvonsa kaivavat, kun ei ne meillä toimisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Noita neuvojia löytyy kuule joka nurkalta..Itse olen äitinä ollut jo 5 vuotta, ja EDELLEEN mua tulee lapsettomat ystävät neuvomaan..sekä nykyisen lapsen asioissa, että tulevan vauvan..ja raskauteen liittyvissä asioissa neuvotaan ym ym..toiset ei vaan ajattele loukkaavansa, suurin osa ihan hyväntahtoisuuttan käy neuvomaan. Ärsyttävää se on, mä tiedän :hug: koita kestää vaan ;)

Eikä tää rajotu vaan lapsettomiin. Niitä neuvoja tulee muiltakin äideiltä ja sellasilta jotka ei osaa aatella kun omien lasten perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:

Eikä tää rajotu vaan lapsettomiin. Niitä neuvoja tulee muiltakin äideiltä ja sellasilta jotka ei osaa aatella kun omien lasten perusteella.

näinhän se on..Vain ja ainoastaan se OMA tapa on oikee ja paras tapa..Huoh.Kun vaan ihmiset ymmärtäis, että antaa toisten hoitaa omat lapset sillä omalla tavallaan..nukkuvat missä nukkuvat ym ym..Kunhan lapsi voi hyvin, se pitäisi olla se pääasia.

Itsekin olin kova neuvomaan, ennenkuin oli omia lapsia. Nyt hiukan hävettää...
Itse olen oppinut, että kaikki neuvot kuunnellaan ja niistä noudatetaan niitä, jotka tuntuu järkeviltä, muut unohdetaan.

senverran sanosin, että jos haluat imettää tosiaan ja vauvakin kasvaa plussakäyrillä ja on tyytyväinen, niin jättäsin ne pienetkin määrät korvikkeita pois.[/quote]

Saako kysyä vielä vinkkiä.. Kun tosiaan haluaisin imettää, ja mieluiten haluaisin korvikkeista kokonaan eroon. Minulla tilanne on ollut niin, että iltapuoleen olen aina antanut korviketta, silloin tuntuu että maitoa tulee vähemmän, ja tuntuu ihan kuin lapsi rupeaisi kiukuttelemaan rinnalla ja siitä päättelen ettei maitoa tule kunnolla (huitoo käsillään ja jaloillaan, pudottelee jatkuvasti rintaa suusta ja rupeaa ehkä itkemäänkin).

Onko tässä todellakin kyse siitä että vauva kiukuttelee kun maitoa ei tule, ja onko tällaisessa tilanteessa mahdollista päästä täysimetykselle?

Nyt parina iltana on tilanne taas ollut niin, että kun vauva on alkanut rinnalla "kiukuttelemaan" ja olen lähtenyt tekemään korviketta, kun tulen takaisin maidon kanssa niin vauva onkin tyytyväinen eikä korvike maistukaan..

Ja kiitos kaikille jotka olette kommentoineet minun viestiä, heti on parempi olo kun huomaan että saan myös ymmärrystä osakseni, ja etten todellakaan ole ainut tässä tilanteessa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
senverran sanosin, että jos haluat imettää tosiaan ja vauvakin kasvaa plussakäyrillä ja on tyytyväinen, niin jättäsin ne pienetkin määrät korvikkeita pois.

Saako kysyä vielä vinkkiä.. Kun tosiaan haluaisin imettää, ja mieluiten haluaisin korvikkeista kokonaan eroon. Minulla tilanne on ollut niin, että iltapuoleen olen aina antanut korviketta, silloin tuntuu että maitoa tulee vähemmän, ja tuntuu ihan kuin lapsi rupeaisi kiukuttelemaan rinnalla ja siitä päättelen ettei maitoa tule kunnolla (huitoo käsillään ja jaloillaan, pudottelee jatkuvasti rintaa suusta ja rupeaa ehkä itkemäänkin).

Onko tässä todellakin kyse siitä että vauva kiukuttelee kun maitoa ei tule, ja onko tällaisessa tilanteessa mahdollista päästä täysimetykselle?

Nyt parina iltana on tilanne taas ollut niin, että kun vauva on alkanut rinnalla "kiukuttelemaan" ja olen lähtenyt tekemään korviketta, kun tulen takaisin maidon kanssa niin vauva onkin tyytyväinen eikä korvike maistukaan..

Ja kiitos kaikille jotka olette kommentoineet minun viestiä, heti on parempi olo kun huomaan että saan myös ymmärrystä osakseni, ja etten todellakaan ole ainut tässä tilanteessa! :)
[/quote]

googleta "rintaraivarit" oisko teillä sellaista ?

Alkuperäinen kirjoittaja vee:
Kannattais ennen lapsentekoa hommata itselleen sen verran vahva itsetunto, että osaisi valkata neuvoista ne oikeasti järkevät. Auttaa moneen muuhunkin asiaan elämässä.

Olisit voinut jättää kommentoimatta. Itse olet varmaan täydellinen.

[/quote]

Hei!

Mä tein ihan samalla tavalla kuin sä, nukuin perhepedissä (tai siis vauvan kaa kaksisteen parisängyssä) ja tarvitsin korviketta ekat 3 kk. Kun tuntui vauva jäävän nälkäiseksi.

Sitten sain vinkin pesimisestä oman maidontuotannon lisäämiseksi. Päästiin korvikkeista eroon 3 kk ikäisenä ja imetin sitten 2 vuotiaaks :) 1 vuotiaana alkoi saamaan nokkamukista maitoa, mutta se ei kelvannut. Vasta 1 v 6 kk ikäisenä alkoi kelvata (siksi imetys jatkui niinkin pitkään).

Googleta pesiminen. Jospa se auttaisi.

Ja mitä tulee perhepetiin, oletko lukenut tätä, näytäppäs tämä sun kaverilles, niin johan menee hiljaiseksi (hänen väitteissään ei ole mitään perää):

http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

[/quote]

Tässä minusta hyvä sivusto

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=81&Itemid=165

Näytäppäs tämä sun kaverille (äidin ja vauvan nukkuminen) niin näkee että sun tapa on tosi hyvä:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=139

Yhteistyössä