Uusavuton kysyy: puulämmitteinen mökki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mietin menisinkö lomailemaan puulämmitteiseen mökkiin. En ole yhtään kokenut... siellä on kahdessa huoneessa tulipesä, pönttöuunit ja yhdessä leivinuuni. Näillä lämmitetään talo.

Nyt kaipaisin vinkkejä että voin päättää varaanko sen vai en.

Eli pesiin ladataan ensin jotain helposti syttyviä kuten kaarnaa, sanomalehteä ja sitten kun ne palaa päälle tulee 2/3 pesällistä puuta, 1/3 ylhäällä pitää olla tyhjää. Niin ja luukut on tietty auki kun alkoi sytyttämään tulta.

Sitten odotellaan että ne halot palaa ja kun ne on hiilloksella laitetaan vielä toiset puut. Kun ne on palanut niin tulee hiillokset ja kun hiilloksessa ei näy enää punaista tai sinistä vaikka tökkii, sitten laitetaan luukut kiinni ylhäältä ja pitäisi olla lämmin mökki. Seuraavana päivänä suunnilleen samaan aikaan sama taas.

Onko se näin ollenkaan vai olenko käsittänyt ihan väärin? Olisi kyllä ihana päästä maalle mutta... olen ihan uusavuton sähkön keskellä kasvanut.

Ja onko kaivot jäässä talvella? Tuleeko mitään kun pumppaa? Ei ole juoksevaa vettä.

Jos uunia ei ole lämmitetty koko talvena niin pysy pois.
Häkämyrkytyksen vaara.
Voi olla, että on vaikeuksia saada uuni ”vetämään” kun kaikki hormit ovat kylmiä. Siihenkin on hyvät konstit, mutta vaikea selittää.

Onko tarkoitus hakea lomalta extreme- jännityskokemusta stressi- ja huolitasoineen vai onko loman tarkoituksena rentoutuminen ja ns.akkujen lataaminen? Jos jälkimmäistä, niin etsi helpompi majoitusvaihtoehto.

Jos se on vuokramökki, niin ehkäpä se on ollut käytössä jatkuvasti. Jos ei, niin ei sinne sitten kannata lähteä keskellä pahinta talvea harjoittelemaan. Mökit ovat joko ympäri vuoden asuttuja tai sitten ne laitetaan talviunille ja herätellään taas keväällä mökkikaudeksi henkiin.

Ja tosiaan luukku laitetaan kiinni vasta siinä vaiheessa kun tuli on sammunut kokonaan ja kunnolla. Hiillos ei haittaa, mutta savua ei saa tulla. Niin kauan kuin savua on tai liekki palaa, syntyy myös häkää ja mikäli se ei pääse piipusta ulos, muuttuu mökki kaasukammioksi. Mutta kun kaikki palava on palanut, laitetaan piippu umpeen ettei lämpö karkaa harakoille.

Liikaa ei puuta kannata polttaa kerralla koska takka varaa vain tietyn määrän lämpöä ja loput poistuvat ulkoilmaan. Mieluummin polttaa pienemmän pesällisen useammin ja pitää välissä räppänän kiinni. Takan omistaja lie osaa antaa ohjeet oikeasti käytöstä.

T
Mahtaiskohan tuo riippua uunin(kaminan) rakenteesta?

Tai nykysuosituksista. Ku tutkimusten mukaan päältä päin sytyttäessä tulee vähemmän pienhiukkasia.

Itse kasaan muutamasta kymmeneen puuta pesään (pesän koosta riippuen) ja tungen väliin tuohenpaloja tai vaikka revityn maitotölkin. Käytetty leivinpaperkin käy oikein hyvin.

• Tykkää
Reactions: Algoma
Mökin koosta riippuen polta ny useampi pesällinen, ettet jäävy!
Jos siellä on varaava takka, niin se pitää lämmittää, kun lyöt luukut kiinni, niin se pysyy sit lämpimänä pitkään.
Keleistä ja lämpövarauksesta riippuu se, et tartteeko toisena päivänä lämmittää vai ei.
Vuokraaja osaa varmasti antaa ohjeita.

Kaivo voi olla jäässä, sekin riippuu kaivosta ja pakkasesta.
Ota tönikkä juomavettä mukaan. Lunta voi sulattaa pesuvedeksi tai porata avannon.
Se sun töytyy tarkastaa, et saako putkiin laskea vettä talvella vai jäätyykö ne.
Mut älä hätäile, ulkopesukin on tosi hauskaa, eikä siinä tuu kylmä, kun on sauna ja lämmin pesuvesi! :)

T

Tai nykysuosituksista. Ku tutkimusten mukaan päältä päin sytyttäessä tulee vähemmän pienhiukkasia.

Itse kasaan muutamasta kymmeneen puuta pesään (pesän koosta riippuen) ja tungen väliin tuohenpaloja tai vaikka revityn maitotölkin. Käytetty leivinpaperkin käy oikein hyvin.
Mut saa varmasti ensikertalaiset anteeksi, jos sytyttää altakin.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Jos uunia ei ole lämmitetty koko talvena niin pysy pois.
Häkämyrkytyksen vaara.
Voi olla, että on vaikeuksia saada uuni ”vetämään” kun kaikki hormit ovat kylmiä. Siihenkin on hyvät konstit, mutta vaikea selittää.
Työntää lämppärin pesään tai föönikin on ok.

En itse pärjäisi varmaan ollenkaan noissa olosuhteissa. Hyvä kun saan puusaunan lämpimäksi.
Tarkkailisin varmaan koko ajan niitä pönttöuunejakin ja onkohan häkää ilmassa vai ei ole, eikä nukkumisestakaan tulisi mitään.
Aika paljon pitää sitä vettä lämmittää pesuvedeksi, jos on useampi lähdössä kuin sinä yksin. Toisaalta voisi olla opettavaista.

En itse pärjäisi varmaan ollenkaan noissa olosuhteissa. Hyvä kun saan puusaunan lämpimäksi.
Tarkkailisin varmaan koko ajan niitä pönttöuunejakin ja onkohan häkää ilmassa vai ei ole, eikä nukkumisestakaan tulisi mitään.
Aika paljon pitää sitä vettä lämmittää pesuvedeksi, jos on useampi lähdössä kuin sinä yksin. Toisaalta voisi olla opettavaista.

Ei se oikeasti ole niin hankalaa!

Ja jos häkä pelottaa ni kolmellakympillä saa häkävaroittimia. Sen voi viedä mennessään ja ottaa mukaan kotiinpäin lähtiessään ja viedä tarpeen vaatiessa seuraavalle mökille.

Usein saunojen kiukaat on vaikeampia saada syttymään kuin muut tulipesät. Eli jos saat sen syttyyn, kokeilet vaan rohkeesti niitä muitakin!

Sitä muuten äkkiä huomaa, kuinka vähällä pesuvedellä sitä pärjääkään:)

Usein saunojen kiukaat on vaikeampia saada syttymään kuin muut tulipesät. Eli jos saat sen syttyyn, kokeilet vaan rohkeesti niitä muitakin!

Sitä muuten äkkiä huomaa, kuinka vähällä pesuvedellä sitä pärjääkään

Puolitoista ämpäriä, siis noin 12 litraa ehkä, per nenä, oli keskikulutus meidän perheessä. Ja noin puolet meistä on pitkähiuksiia. (hoitoainetta ei kyl kellekään tullut mieleen alkaa pesuvaiheessa lotrata, se oli sit houksiin jätettävää versiota)

Löylyvettä meni lisäksi (siis kylmää vettä) ämpäri, kaksi.

Puolitoista ämpäriä, siis noin 12 litraa ehkä, per nenä, oli keskikulutus meidän perheessä. Ja noin puolet meistä on pitkähiuksiia. (hoitoainetta ei kyl kellekään tullut mieleen alkaa pesuvaiheessa lotrata, se oli sit houksiin jätettävää versiota)

Löylyvettä meni lisäksi (siis kylmää vettä) ämpäri, kaksi.
Mä oon usein lätrännyt, mut mulle vedenkanto on ollut sitä kivaa pikku puuhaa.
Jos tekee sekä lumet, että saunan yhtenä päivänä, niin sit menee vähemmän vettä.

Hoitoaineen oon tehny silleen, et laittaa shampoon, käyttää yhen kauhan huuhteluun (shampoota jää viel hiuksiin) ja siihen hoitoaine. Tai pessy maljassa pään, ja siihen suoraan hoitoaine. Sit huuhtelu.
Jos mun pää ei nää silittäviä tuotteita, ei siinä aina edes hiuksiin jätettävät auta. Ja vaikka mökillä saakin olla vähän pörröinen, musta on kuitenkin kiva tulla erotetuksi peikoista.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Mietin menisinkö lomailemaan puulämmitteiseen mökkiin. En ole yhtään kokenut... siellä on kahdessa huoneessa tulipesä, pönttöuunit ja yhdessä leivinuuni. Näillä lämmitetään talo.

Nyt kaipaisin vinkkejä että voin päättää varaanko sen vai en.

Eli pesiin ladataan ensin jotain helposti syttyviä kuten kaarnaa, sanomalehteä ja sitten kun ne palaa päälle tulee 2/3 pesällistä puuta, 1/3 ylhäällä pitää olla tyhjää. Niin ja luukut on tietty auki kun alkoi sytyttämään tulta.

Sitten odotellaan että ne halot palaa ja kun ne on hiilloksella laitetaan vielä toiset puut. Kun ne on palanut niin tulee hiillokset ja kun hiilloksessa ei näy enää punaista tai sinistä vaikka tökkii, sitten laitetaan luukut kiinni ylhäältä ja pitäisi olla lämmin mökki. Seuraavana päivänä suunnilleen samaan aikaan sama taas.

Onko se näin ollenkaan vai olenko käsittänyt ihan väärin? Olisi kyllä ihana päästä maalle mutta... olen ihan uusavuton sähkön keskellä kasvanut.

Ja onko kaivot jäässä talvella? Tuleeko mitään kun pumppaa? Ei ole juoksevaa vettä.
Jos se on vuokramökki, niin ehkäpä se on ollut käytössä jatkuvasti. Jos ei, niin ei sinne sitten kannata lähteä keskellä pahinta talvea harjoittelemaan. Mökit ovat joko ympäri vuoden asuttuja tai sitten ne laitetaan talviunille ja herätellään taas keväällä mökkikaudeksi henkiin.

Ja tosiaan luukku laitetaan kiinni vasta siinä vaiheessa kun tuli on sammunut kokonaan ja kunnolla. Hiillos ei haittaa, mutta savua ei saa tulla. Niin kauan kuin savua on tai liekki palaa, syntyy myös häkää ja mikäli se ei pääse piipusta ulos, muuttuu mökki kaasukammioksi. Mutta kun kaikki palava on palanut, laitetaan piippu umpeen ettei lämpö karkaa harakoille.

Liikaa ei puuta kannata polttaa kerralla koska takka varaa vain tietyn määrän lämpöä ja loput poistuvat ulkoilmaan. Mieluummin polttaa pienemmän pesällisen useammin ja pitää välissä räppänän kiinni. Takan omistaja lie osaa antaa ohjeet oikeasti käytöstä.
Täällä on ilmeisesti joitakin vanhan kansan mummoja ja pappoja ohjeistamassa perheen myrkyttämiseen. Pellit suljetaan vasta sitten, kun hiilloskin on palanut loppuun, muussa tapauksessa muodostuu enemmän tai vähemmän häkää. Joka ikisen watin talteen saaminen ei vuokramökissä ole tärkeintä, vaan se, että lämmityksen jälkeen voi nukkua turvallisin mielin. Heittäkää pesään yksi ylimääräinen halko ja asia on sillä kuitattu.

• Tykkää
Reactions: Latimeria

Yhteistyössä