Uusavuton kysyy: Meneekö tollanen 4-6kg pesukone rikki jos sinne iskee räsymaton....?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hölmö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hölmö"

Vieras
Olin typerä (?) ja jossain sumussa toissayönä roudasin tollasen tavallisen (ei mikään levee eikä megapitkä) räsymaton suihkuun kun lapsi oksensi siihen ja jätin saunan oven päälle kuivaan. Hinkkasin siis ihan käsin sitä oksennuskohtaa, laitoin siihen tavallista pyykinpesuainetta.
No, en saanut siitä kunnolla puhdasta koska nyt täällä haisee sellainen kostea oksennus :X
Mulla ei ole tilaa koko mattoa pestä kylppärin lattialla, eikä mulla ole esim.juuriharjaa tai mäntysuopaa, olen vasta muuttanut ja tällaiset hankinnat puuttuu.
Ei tuo matto nyt mitenkään arvokas ole etteikö sitä vois roskiin heittää, mutta muutenkin matot vähissä... Ääääh, auttakaa ny idioottia :/

Ei mene, jos se matto ei kerran ole iso.

voi samperinsamperi. mitä mä tolle ny teen :/ kesällä pääsen kyllä mökille mattolaiturille missä aina mattoni pesen, mutta nyt tässä uudessa kodissa ei ole esim.pyykkitupaa (en tiä saisko sellasissakaan isoissa koneissa mattoja pestä ylipäätään..) enkä nyt tiä minne ton laittasin haisemasta... :/ Ulos jonnekin kai.

En pesisi. Mulla meni tuollainen pienempi kone rikki mattoa pestessä...
Fiksuna tyttönä luin netistä vinkkiä ja siellä sanottiin vaan että "jos mahtuu, niin voi pestä" ja paskat!

Ei ollut kovin iso räsymatto ja hyvin mahtui rumpuun, mutta muutaman minuutin oli pesuohjelmalla kun kolahti kylppärissä ja jotkut hihnat meni rikki.

Ja linkous on se pahin, mutta jos et linkoa niin vaikea on kuivaksi saada.

Eli jos ei sulla ole ulkovarastoa ym. missä säilöä ja matto ei ole kallis tai rakas, niin roskiin heittäisin.

Laittaisin mutta ilman kokonaan ilman linkousta. Räsymattoja olen myöskin pessyt lapsen ammeessa liottamalla nyrkkipyykkinä.
Taloyhtiön saunatiloissa on suihkun lattialla yleensä riittävästi tilaa matonpesuun, juuriharjan siihen toki tarvii mutta pesuaineena voi käyttää vaikka pyykinpesuainetta.

Ei kyllä tulis mieleenkään survoo mattoja pesukoneeseen! Heittäsin mokoman haisevan maton roskiin,ennenkuin hajottaisin pesukoneen,joka kuitenkin lienee mattoa arvokkaampi..

Tiskiharjaa voi käyttää jos ei juuri harjaa löydy. Kuin hankala siellä kaupassa on käydä? Mut tosiaan osa kerrallaan pese se matto. Ei mitään takeita että kone kestää. Voi toki kestää mut ei sitä etukäteen tiedä.

Mattoa kun kuivattaa sisällä niin se haisee karseelta, joten ei välttämättä johdu haju siitä oksennuksesta. Laita sauna päälle ja matto lauteille että saat sen kunnolla kuivaksi. Jos vielä kuivanakin haisee niin laita jätesäkkiin tai ulkovarastoon ja pese sitten kun pääset sinne mökille.

Etikka poistaa hyvin oksennuksen hajun. Lapsi oksensi kangassohvalle ja sain kuin sainkin hajun pois, vaikka sisätiloissa kuivattelin. Eli loraus etikkaa veteen ja sitten hankaat vaikka sillä tiskiharjalla. ei tarvii huuhtoa, etikan haju kyllä häviää itsekseen.

Ihmisillä kuulostaa olevan aika "herkkähipiäiset" koneet, jos maton peseminen on rikkonut ne. Olen pessyt omassa ainakin 15 vuotta vanhassa Elektrohelioksessani ne räsymatot, jotka ovat rumpuun mahtuneet eikä ole ollut mitään ongelmia.

Yhteistyössä