Uupunut äiti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä noin 4kk ikäinen poika. Nyt jonkin aikaa nukkunut yöt huonosti ja tänään päiväkin ollut levoton. Poika ollut hyvin kiukkuinen. Voi olla 4kk hulinaa tai johtua kiinteiden ruokien aloituksesta. Noin viikko sitten aloitettiin. Tilanne on se, että minä (äiti) olen todella uupunut ja välillä räyhään vauvallekin ja tästä tulee paha mieli sitten. Itken usein, tuntuu tosi yksinäiseltä sekä epätoivoiselta. Onko muita samassa tilanteessa olevia? Vertaistuki voisi olla hyväksi.
 
  • Surullinen
Reactions: Elena777
vierailija
Missä roolissa vauvan isä on? Voisiko hän ottaa hoitovastuuta, jotta saisit levätyksi? Tai ainakin hetkeksi muuta ajateltavaa? Nukkuuko vauva omassa sängyssään? Jos on levottomia öitä, niin entä jos ottaisit vauvan perhepetiin?
Neljän kuukauden iässä omat rupesivat tehtailemaan myös hampaita ja se aiheutti huonoja öitä ja kiukkuitkuja päivälle. Tuohon tilanteeseen auttoi vauvojen ikeniä viilentävät purulelut.
Miten - onko sinulla muita äiti-kavereita joiden kanssa vaihdella kuulumisia vaikka vaunulenkkien aikana? Laihana lohtuna - tuokin on onneksi vain vaihe. Yritä iloita niistä hyvistä itkuttomista hetkistä. Ja jos mahdollista, niin nuku aina silloin kun vauvakin nukkuu. Tsemppiä!
 
vierailija
Komppaan edellistä, pian et enää edes muista tätä vaihetta! Minä myös suosittelen perhepetiä, on paljon helpompaa kun ei tarvitse nousta vauvan luokse vaan voi sylitellä puoliunessa. Päivällä vaunulenkki jos ei meinaa muuten nukkua. Kantoreppua/ liinaa kannattaa myös kokeilla. Ja tosiaan se kiinteiden aloitus on voinut rasittaa pienen vastaa, mitä soseita kokeilette ja kuinka iso annos?
 
vierailija
Minäkin ehdottaisin vertaistukea toisilta äiti kavereilta, vaunulenkki yhdessä:)
Mietin myös isän roolia, voisiko hän ottaa enemmän vastuuta. Jos ei ole muita lapsia niin koeta itsekin torkahtaa silloin kun vauvakin nukkuu päivällä.

Tsemppiä, vaihe menee kyllä ohi jossain vaiheessa:)
 
  • Tykkää
Reactions: Sari58
Meillä noin 4kk ikäinen poika. Nyt jonkin aikaa nukkunut yöt huonosti ja tänään päiväkin ollut levoton. Poika ollut hyvin kiukkuinen. Voi olla 4kk hulinaa tai johtua kiinteiden ruokien aloituksesta. Noin viikko sitten aloitettiin. Tilanne on se, että minä (äiti) olen todella uupunut ja välillä räyhään vauvallekin ja tästä tulee paha mieli sitten. Itken usein, tuntuu tosi yksinäiseltä sekä epätoivoiselta. Onko muita samassa tilanteessa olevia? Vertaistuki voisi olla hyväksi.
Hei Elena. Omat lapset on jo aikuisia ja toit muistoja mieleen, kiitos siitä! Vauva aika saattaa tuntua ikuisuudelta mutta se meneekin yllättävän nopeasti. Vastauksissa on jo tavallisimmat syyt vauvanhoitoon ja neuvolassa on ihania ihmisiä joita kannattaa lähestyä ongelmien kanssa. Ihanaa kevättä ja voimahalit. :)
 
vierailija
Kiitos kommenteista. Isä auttaa paljon. Viime yönäkin nousi nukuttamaan vaikka aamulla aikainen herätys töihin ja ajomatkaa sinne noin 1h. Perhepedissä nukutaan silloin tällöin. Se on vaan siitä hieman ongelmallinen että minä en osaa kunnolla nukkua siinä. Nukun tosi reunalla etten vaan pyörähdä vauvan päälle. Ja uni on sellaista koiraunta.
Soseita lääkäri määräsi antamaan niin paljon kuin vauvalle vaan maistuu koska painonnousu hieman hidasta. Ruvettiin kuitenkin vähän hölläämään siinä jos niistä tulee mahavaivoja. Nyt vauva nukkuu niin minullakin lepohetki. Muutenkin päivä mennyt tänään paremmin :)
 

Yhteistyössä