uudet vai käytetyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostaa

Vieras
Halusisin kuulla mielipiteen vaunujen hankinnasta. Eli ostaakko uutena vai kätettynä? Itse olen pähkäillyt seuraavanlaista:
Käytetyt vaunut voivat olla halvemmat, mutta mielestäni käytettynä ei kannata ostaa mitään ""halppis"" merkkiä, kun ei tiedä miten kestää ja miten saa varaosia, jos jokin hajoaa. ""Paremmat"" vaunut taas maksaa käytettynä saman verran kuin vähän halvemmat uutena kaupasta, mutta jostain briosta ja emmeljungasta tiedät, että saat osia ihan varmasti.
Kaupasta taas jos ostaa vähän halvemmat niin kyllä niihin yleensä saa vuoden-pari takuuta. Ja eihän ne vaunut yhdellä käytössä kovin paljon pitempään ole.

Eli siis... Mielipiteitänne odotellaan! Tietenkin päätös on aina minun. En haluaisi henkilöauton verran laittaa rahaa uusiin, hienoihin vaunuihin, joissa osaksi merkki maksaa.

Me pähkäilimme saman asian kanssa, mutta päädyimme kuitenkin uusiin oikeastaan seuraavista syistä;

uusien vaunujen vaihtoarvo on parempi.
jos taas tulee pian raskaaksi, uutena ostetut vaunut kestävät varmasti kahden tai kolmen lapsen käytön.
Myyjäliikkeen takuu vaunuille.

Katselimme käytettyjä suht siistejä ja uusia Brion ja Emmaljungan vaunuja ja mielestäni ne eivät olleet sitten loppujenlopuksi kovin paljon halvemmat kuin ne jotka ostettiin uutena (Brio Nova) tarjouksesta.

Mutta kyllähän käytetystä vaunusta näkee onko ihan räjähtämispisteessä jostain nivelestä tms. ja jos on on vain yhdellä lapsella ollut käytössä niin pitäisi kyllä kestää toinenkin.
Minäkin ostaisin käytettynä ""paremman merkkiset"" vaunut.. kuten uutenakin:)

Minä ostin halpikset käytettynä. Nyt näin myöhemmin ajateltuna se oli hyvä ratkaisu, sillä asuimme lapsen ollessa vaunuikäinen kerrostalossa (ei parveketta) ja vauva nukkui vaunuissa ainostaan silloin kun olin itse liikkeellä ja lopulta ei enää viihtynyt vaunuissa laisinkaan. Kun muutimme taloon jossa meillä oli oma piha, lapsi oli vielä alle vuoden ikäinen ja yritin sinnikkäästi joka päivä monta kertaa käydä vaunuttelemassa, koska olisi ollut niin mukava jättää lapsi pihalle raittiiseen ilmaan nukkumaan. Vauva ei kuitenkaan enää oppinut nukkumaan ulkona, vaan heräsi aina kun vaunut pysähtyivät. Lopulta ongelmaksi koitui vaunuihin nukahtaminen, saatoin kolmekin tuntia kävellä ympäri kyliä mutta lapsi vaan sinnikkäästi pysyi hereillä. Sitten kun lapsi oli vuoden, luovuin kokonaan vaunuista. Vaunut olivat yhdistelmävaunut, mutta itse en koskaan oppinut tykkäämään yhdistelmien rattaista. Olivat niin jäykät ja kankeat matkarattaisiin verrattuna.
Meillä selkeästi vaunujen käyttö lopahti siihen, ettei vauva ikinä kunnolla tottunut vaunuihin. Jos edellytykset ovat oikeat ja jo pienestä saakka vauva tottuu nukkumaan esim. päiväunia ulkona, vaunuille on käyttöä moneksi vuodeksi, yhdistelmien rattaista puhumattakaan. Jos tiedät, että tulet käyttämään vaunuja paljon ja monta vuotta, kannattaa tietenkin ostaa hyvät, koska kyllä vaunut luonnollisesti kuluvat käytössä. Itseäni olisi harmittanut, jos olisin ostanut uudet ja kalliit, koska käyttöaste jäi niin vähäiseksi.

Yhteistyössä