Uuden vanhempainrahan laskeminen, kun hoitovapaalta raskaana töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuleva äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuleva äippä"

Vieras
Eli eli. Osaisikohan joku auttaa, jos vaikka olisi ollut samankaltaisessa tilanteessa. Kelaan eilen soittelin, mutta en saanut varmaa vastausta laisinkaan. :/

Olen siis hoitovapaalla kesäkuun loppuun asti. Lapsi täyttää silloin 3v.
Nyt jälleen raskaana ja vauva syntyy joulukuussa. Ehdin palata vakituiseen työhöni 4kk ajaksi. Olen kuitenkin tehnyt nyt hoitovapaan aikana iltatöitä n. 30h/kk.

Tuloni lasketaan siis 6kk ajalta, josta 4kk hyväpalkkaista ja 2kk minimipalkalla (hoitovapaan ohessa). Vaikuttaako tuo 2kk minimitulot nyt siis niin, että saan paljon pienempää päivärahaa, kuin jos en olisi tehnyt lainkaan töitä hoitovapaan aikana (JÄRJETÖNTÄ, jos näin on). Muutenhan laskettaisiin varmaan vaan tuon 4kk tulojen mukaan. Olisikohan jollakin tietoa/kokemuksia? Pitää muuten äkkiä ottaa loparit tuosta hoitovapaan lisätyöstä, jos niistä tosiaan rankaistaan isolla kädellä.

Eikös se ole niin, että voit käyttää puolen vuoden tuloja, mikäli ne ovat vähintään 20 % suuremmat, kuin edellisen valmistuneen verotuksen? Tässä tapauksessa siis haet palkkatodistuksen ja toimitat kelaan. Kelassa mun ymmärtääkseni se 4 kk ansio jaetaan 4 ja kerotaan 6, jolloin saadaan todellinen ns. puolenvuoden tulo. Näin mä olen sen ymmärtänyt.

[QUOTE="tuleva äippä";23516899]Eli tuota 6kk sisällä tehtyä minimipalkkatyötä ei otettaisikaan mukaan laskuihin? Hoitovapaan takia?[/QUOTE]

En ole sata varma, mutta mulla on sellainen muistikuva että ei. Miten on mahdollista ettei KELAsta osattu vastata? Olkiko tiskillä joku uusi KESÄ-ESA?

Soitin sinne Kelan lapsiperhenumeroon. Ei tullut oikein juuta eikä jaata vastaukseksi. "Kun ei tästä voi mitään ennakkopäätöstä antaa. Kaikki laput kannattaa laittaa mukaan. Se aina riippuu...." Hohhoijaaaaa..... Raivostuttavaa!

mulle on kyllä aina sattunut semmonen kelan täti että jos ei osaa vastata niin osaa sitten soittaa ja kysyä joltain viksummalta. selvitä nyt kuitenkin asiaa sieltä kautta. laita kysely vaikka kirjallisena nettisivujen kautta jos saisit niin selkeämmän vastauksen.

Yhteistyössä