Uudelleen raskaana ennen ekoja menkkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lissu*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lissu*

Vieras
Löytyiskö täältä joku joka ois tullu raskaaksi ennen ensimmäisiä kuukautisia vauvan syntymän jälkeen? Näyttikö raskaustesti oikean tuloksen?

Mulla vauva on reilu 8kk ja ensimmäisiä kuukautisia ei ole vielä tullut (imetänkin pitkin päivää ja yötä ;)). Tänään tein kuitenkin erilaisista pikkuoireista johtuen raskaustestin ja plussaahan se näytti... :D Ajattelin ensin ilmoittaa miehelle ennen kuin soitan neuvolaan, joten siksi kysyn täältä jos löytyis joku saman kokenut (mies ei juuri nyt ole tavoitettavissa).

Mietin lähinnä sitä voiko edellisestä raskaudesta olla jäänyt jotain istukanjämiä tai muuta josta sitä hormonia voi vielä erittyä?!? Onko kellään tietoa (tai "kuulopuheita")? Onko apteekin ACON "Early Detection"-raskaustesti antanut teillä oikeita tuloksia?

Mielenkiinnolla odottelen vastauksianne...ja lopullista raskaustestiä ;).

No kyllähän sinä raskaana voit olla, vaikkei kuukautisia vielä olisi tullutkaan. Munasolu irtoaa ennen kuukautisia ja tässä tapauksessa on heti hedelmöittynyt, joten onnea vaan uuteen raskauteen. Juuri tästä asiasta ainakin meilläpäin neuvolassakin muistutellaan eikä tosiaankaan pidä luottaa imetyksen ehkäisyvaikutukseen.....

kävi mulle, menkkoja ei ehtinyt tulla ja edellinen oli vaan 4 kk. Neuvolassa sanoivat ettei nykyisellä imetystiheydellä saaada aikaiseksi varmaa ehkäisyä. Kuulemma jossain afrikassa, jossa vauva on rinnoissa kiinni lähestulkoon koko ajan, toimii ehkäisynä. Mitä mä nyt oon seurannut afrikkalaisten äitien lapsilukua, niin ei taida oikein toimia sielläkään :)
Onnea vaan uudelle raskaudelle!!

tuo imetys ehkäisykeinona on täysin yksilöllistä, joten sitä ei voi yleistää neuvolantädin tapaan esim. niin, että nykyinen imetystiehys olisi ehkäisynä liian harva. itselläni imetys todellakin toimii ehkäisynä (ja parikin kertaa päivässä riittää), vaikka en haluaisikaan. tosi paljon onnea alkuperäiselle, vaikka tämä asian vierestä menikin :)!

Niin, tiedän kyllä että imetys ei ole ehkäisykeino ja että raskaaksi voi tulla melko piankin synnytyksen jälkeen, ennen menkkoja. Lähinnä eniten mietin sitä (mitä varmaan kaikki positiivisen raskaustestin tehneet miettivät...), että entä jos en olekaan raskaana vaikka testi näytti plussaa. Mutta turhaan kai tuommosia pähkäilin, koska ei kai toimimattomasta (esim. niistä jämistä joita aluksi ajattelin) istukasta hormonia erittyisi (?). Tietysti nyt jää vaihtoehto kohdun ulkopuolisesta raskaudesta, mutta sitä en aio sen enempää miettiä ennen kuin pääsen ultraan :). Niin ja toisaalta etsiskelin muita saman kokeneita :).

Kiitos onnitelleille! Neuvola-aika on parin viikon päästä ja samalla myös ultrataan - jännää nimittäin tietää kauanko sitä oikein on ollut raskaana ;)! Vähän eri tavalla varmaan menee kuin ekan kanssa kun kuukautisista ja np-ultrasta sai tarkan lasketun ajan ja vauva syntyi laskettuna päivänä. Voikohan pelkkien ultrauksien perusteella määrittää tarkasti lasketun ajan (siis verrattuna siihen että ois myös se edellisten kuukautisten alkamispäivä)?!

Yhteistyössä