Uskovaisista + niiden kokouksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakkari harmaana

Vieras
Eräs läheiseni on hurahtanut täysin erääseen uskon "lahkoon", käy kokouksissa, eikä pysty muusta keskustelemaankaan kuin Jumalasta ja pyhästä hengestä. Varsinkin näiden kokousten jälkeen hän on ihan hurmiossa. Aina näissä sattuu hänen mukaansa kielillä puhumista tai sitten ihmiset konttailevat lattioilla kultahippuja poimien, kaatuilevat ja kokevat ihmeparantumisia...
Onko kyse jostain joukkohallusinaatiosta, vai onko joku oikeasti käynyt tällaisessa kokouksessa jossa tällaista tapahtuu?
Haluaisin oikeasti mielenkiinnosta mennä katsomaan joskus, mutta pelkään että sen jälkeen painostuksella ei ole loppua, kun jo nyt painostus on todella kovan luokan toimintaa...
Oikeasti huolestuttaa jo että ainoa joka kokee asiat näin on läheiseni, ja että kyse on jo jostain muusta kuin uskosta, esim. skitsofreniasta tms. (kuulee pyhän hengen puhuvan)

Olen helluntailainen ja meidän seurakunnassa puhutaan kielillä. Siis ihan normaalitkin ihmiset. Jotkut. Ja kyllä minäkin koen joskus, että Pyhä henki haluaa sanoa jotain. Usein sellaisesta asiasta, joka liittyy siihen, miten kohtelen muita ihmisiä tai paljastaa minun väärät asenteet esim. rasismi tai halveksunta yms.

Toi kultahippu juttu onkin sitten jo senluokan legendaa, että huhhuijjaa. Olen kyllä kuullut sellaisestakin. Minusta niitä kultahippuja voi ostaa tiimarista eikä ne paljoa maksa. Ihmetyttää, miksi Pyhähenki ilmoittaisi itsensä kylvämällä tiimarikrääsää yltympäriinsä. ;)

Mene ihmeessä katsomaan, koska kukaan ei saa sinua mihinkään pakottaa. minäkin menisin, jos tietäisi, missä näitä kultahippuja sataa. Mutta luulen, että tulisin pois hyvin ahdistuneena. :D

Ja tuosta pyhän hengen puheen kuulemisesta sen verran, että joku puhuja voi olla hyvin taitava manipuloimaan kuulijoita. sanoo esim. värisevällä äänellä, että nyt pyhä henki on läsnä. ja sitten että täällä on joku joka (jotain ympäripyöreää ). Syyllistämisellä myös saadaan ihmiset aika hyvin uskomaan kaikenlaista. Sokea ei kannata olla, vaikka tulisi uskoon. Niitä on olemassa terveitäkin yhteisöjä, missä ei pakoteta ja ohjailla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On kyllä rikas seurakunta, jos siellä on kultahippuja lattioilla?!

:laugh: repesin.
totakai pyhä henki on ja kun ihminen tulee uskoon niin se voi vaiikuttaa vähän vinksahtaneelta. Mikä paikka täää on missä kaveri käy?
Kannatttaa käydä kattoo .jos ei oo sun juttu niin ei oo.

No mun mielestä noi kultahippujutut on kyllä ihan vinksvinks. Puhä henki kirkastaa aina Kristusta, eikä noi tiimarin kultahiput mun mielestä aja oikein sitä asiaa.

juu, mielelläni kävisin katsomassa, mutta tuo painostus on ollut henkisesti jo nyt niin rankkaa, että mieluiten olen menemättä ollenkaan... Olen vain huolissani läheisestäni, mieluiten, jos minulta kysyttäisiin kärräisin hänet hoitoon samoin tein...

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
No mun mielestä noi kultahippujutut on kyllä ihan vinksvinks. Puhä henki kirkastaa aina Kristusta, eikä noi tiimarin kultahiput mun mielestä aja oikein sitä asiaa.

kerros vähän tarkemmin noista kultahipuista! siis joku (seurakuntalainen?) ripottelee sinne lattioille jotain tiimarista ostettuja kultahippuja ja kansa pyllyt pystyssä niitä noukkii sieltä? ei ihan nyt avaudu, että miten tää liittyy uskontoon... saako niistä jonkun palkinnon joka löytää eniten vai mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja putosin kun eno veneestä:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:

kerros vähän tarkemmin noista kultahipuista! siis joku (seurakuntalainen?) ripottelee sinne lattioille jotain tiimarista ostettuja kultahippuja ja kansa pyllyt pystyssä niitä noukkii sieltä? ei ihan nyt avaudu, että miten tää liittyy uskontoon... saako niistä jonkun palkinnon joka löytää eniten vai mitä?

En tiedä. Muka niitä aina ilmestyy, kun rukoillaan. Minusta haiskahtaa huijaukselta. En ole moista kokenut, mutta olen kuullut kultahippuherätyksestä. En ymmärrä jutun ideaa.

No mene ihmeessä katsomaan! Mä oon sitä mieltä että asioita voi myös liiotella ja uskossakin voi vähän ns. hurahtaa! en tiedä,mutta kaikki nämä kielellä puhumiset ja muut sellaset on iha tosi juttuja ja jumala oikeesti on antanu tälläsiä taitoja/kykyjä ihmisille....niitä ei vaan kaikki osaa käyttää tai ei tiedä kyvyistä. kyllä uskovaiset ihmiset silti on iha normaaleja eikä mitään hoitoon kiikutettavia!=) toki voi olla jotain yli-innokkaitakin jotka ei enää muusta puhukkaan,mut liika on liikaa. kyllä ite ainaki oon sitä mieltä et uskovaisen tie on parempi tie kuin ei-uskovaisten! käyttäytyminen nykymaailmassa ihmisten kesken on jotain kauheaa.....moraalia ei tunneta ja millään ei oo mitään väliä/arvoa.
miettikää jokainen kumman tien valitsette;)

Kyllä sun kannattaa mennä katsomaan.

juttelin äitini kanssa niin hän kertoi että nokialla on niissä nokia missiossa esiintynyt noita kultahippuja.
Eli kun ihmiset rukoillut ja ylistänyt jumalaa on taivaalta tippunut kultahippuja joita on pystynyt koskemaan mutta kadonneet.Eli kun välähdys taivaasta.
Jumallallehan ei mikään oo mahdotonta.

Kyl se uskoontulo on vähä psykoosin omainen tila. Itse menin uskoon ja tulin pois =) Siinä vaiheessa kun olin uskossa, papatin kaikille uskoani ja jakelin julkisilla paikoilla lehtisiä ja hilluin kokouksissa, itkin ja nauroin, ylistin ja olin ihan onnesta kankeena.

Uskoon tulo oli vaiheessa, jolloin elämässäni olin kokenut kovia.

Kun uskovaiet alkoivat selittää että minun olisi pitänyt tuhota äänilevyjäni ym.skeidaa, aloin heräillä. Lopullinen niitti oli kun olin julistamassa eräässä sujetussa kokouksessa ja puheeni oli nauhoitettu tietämättäni ja se tuli seur pvnä radiossa ja minun koko nimeni kerrrottiin, että Se ja Se tässä julistaa...

Nykyisin uskon omalla tavallani mutten käy hihhulikokouksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Kyllä sun kannattaa mennä katsomaan.

juttelin äitini kanssa niin hän kertoi että nokialla on niissä nokia missiossa esiintynyt noita kultahippuja.
Eli kun ihmiset rukoillut ja ylistänyt jumalaa on taivaalta tippunut kultahippuja joita on pystynyt koskemaan mutta kadonneet.Eli kun välähdys taivaasta.
Jumallallehan ei mikään oo mahdotonta.

Noista kultahipuista on jo aikaa. Ei niitä sentään joka tilaisuudessa esiinny ja niinkuin sanoin ei pitkään aikaan.
Mistäkö tämän tiedän? Siitä että itse olen yleensä tilaisuuksissa mukana tai ainakin mieheni on. Hän kyllä kertoisi jos siellä on kultahippuja esiintynyt.
Olisi kyllä ihanaa itsekin nähdä.
Niinkuin jo todettiin niin Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Ei edes kultahiput!

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Kyl se uskoontulo on vähä psykoosin omainen tila. Itse menin uskoon ja tulin pois =) Siinä vaiheessa kun olin uskossa, papatin kaikille uskoani ja jakelin julkisilla paikoilla lehtisiä ja hilluin kokouksissa, itkin ja nauroin, ylistin ja olin ihan onnesta kankeena.

Uskoon tulo oli vaiheessa, jolloin elämässäni olin kokenut kovia.

Kun uskovaiet alkoivat selittää että minun olisi pitänyt tuhota äänilevyjäni ym.skeidaa, aloin heräillä. Lopullinen niitti oli kun olin julistamassa eräässä sujetussa kokouksessa ja puheeni oli nauhoitettu tietämättäni ja se tuli seur pvnä radiossa ja minun koko nimeni kerrrottiin, että Se ja Se tässä julistaa...

Nykyisin uskon omalla tavallani mutten käy hihhulikokouksissa.

:hug: ei uskoa kannata hylätä siksi että jotkut ihmiset ketä tapasit toimivat väärin . Kyllä niitä on ketkä julistaa ettei saa lukea ellos kuvastoa ettei tule riettaita ajatuksia yms..kakkaa.
Mutta tässä on kuitenkin ikuisuudesta kysymys niin ei kannata uskoaan hylätä.
ja niinhän se menee että ensin oikein hullaantuu uskosta ja sitten tulee se järkikin mukaan mutta usko pysyy,toivottavasti.

Kyllä minäkin uskon että jotkut saavat joskus tämän kielillä puhumisen lahjan, mutta läheiseni tapauksessa kaikki on mennyt ihan yli, hän kuulee kokoajan pyhän hengen puhuvan, eikä hänen kanssaan voi muusta puhuakaan kuin uskon asioista.
Ja jos hän kuulee pyhän hengen neuvovan kokoajan kaikessa, kuinka hän voi silti esim. unohtaa kahvinkeittimen päälle, eikös pyhiksen olisi pitänyt muistuttaa tällaisestakin?

Kielillä puhumisessahan voi pölöttää mitä siansaksaa tahansa ja väittää sitä kielillä puhumiseksi. tai olla näkevinään niitä kulthippuja kun kerran toisetkin näkee, eikä tosiaan voi ola huonmpi uskovainen ku toisetkaan ja olla näkemättä. Vähän ku keisarin uudet vaatteet sadussa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä minäkin uskon että jotkut saavat joskus tämän kielillä puhumisen lahjan, mutta läheiseni tapauksessa kaikki on mennyt ihan yli, hän kuulee kokoajan pyhän hengen puhuvan, eikä hänen kanssaan voi muusta puhuakaan kuin uskon asioista.
Ja jos hän kuulee pyhän hengen neuvovan kokoajan kaikessa, kuinka hän voi silti esim. unohtaa kahvinkeittimen päälle, eikös pyhiksen olisi pitänyt muistuttaa tällaisestakin?

etkös sanonut että kaveri tuli juuri uskoon?
se on sitä alkuhuumaa.
Se että sä vaikka keksisit syöpälääkeen niin tottai sä olisit innoissasi ja kaikille siitä höpöttäsiit ja käskisit tietenkin kaikien kokeilee kellä syöpä. Ja kun huomaisit että iihmiset ei usko. ei halua kokeilla. pitää sua hulluna niin pikuhiljaa laantuu se alkuinto vaikka usko pysyyy siihen omaan lääkkeeseen. ymmärrätkö. tältä sun kaverista tuntuu.

Mutta kyllä mä suosittelen menee mukaan katsomaan kun kerran mieli tekee. ei siellä ainakaan mitään pahaa tehdä

Yhteistyössä