Uskovaiset, mulla olisi kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Itsekin uskon Jeesukseen Kristukseen, mutta monet asiat ihmetyttävät. Nyt olisi mielessä sellainen, että voiko Jumala puhutella ihmistä esim edesmenneen sukulaisen kautta? Tämä on kohdallani tapahtunut nyt kaksi kertaa:
Viime keväänä olin huonossa laastarisuhteessa eron jälkeen. Olin ollut pitkään jo levoton ja ahdistunut.

Yksi päivä kun olin ajelulla ja kuuntelin hengellistä musiikkia ja itkin, tapahtui niin että tunsin valtavaa ikävää 23 vuotta sitten kuollutta pappaani kohtaan, kota en juuri edes muista. Olin hänen kuollessaan 7v. Jokin sisälläni "pakotti" minut lähtemään viereisellä paikkakunnalla sijaitsevalle hautausmaalle, ja viemään hänen haudalleen kynttilän. En siis ikinä ole käynyt siellä yksin ja muutenkin viimeksi yli 10v sitten.
Vein kynttilän haudalle ja sain heti rauhallisemman mielen. Parin viikon päästä sain voimaa lopettaa huonon suhteen ja elämäni alkoi muuttua parempaan suuntaan muutenkin.

Nyt tämä syksy on ollut todella raskas. Käyn töitä ja koulua ja poden ikävää kun ainoa lapseni asuu puoliksi minulla ja exälläni.
Viime viikot ovat olleet erityisen raskaita. Muutama päivä sitten ajelin jälleen autolla lauluja kuunnellen. Täsmälleen samalla kohdalla kuin keväällä tunsin taas järjetöntä ikävää pappaa kohtaan, ja sisälläni tuntui kuin hän olisi sanonut että kaikki järjestyy jälkeen. Eilen aamuna töissä kuuntelin erään asukkaan hautajaisia palvelutalolla. Pappi sanoi raamatun kohdan "ja kaikki entinen on mennyt" tuolloin minulta meinasi tulla itku, se jotenkin lohdutti niin kovin, kun olen viime aikoina kärsinyt kovista ahdistuskohtauksista mitkä vaikea avioliitto aiheutti uskottomuus ja väkivalta-asioiden takia..
Joten onko se Jumalan johdatusta vai jotain muuta?

Kyllä, jokaisen pitää ihan itse löytää tiensä ei siinä toinen voi auttaa. Joko kuuntelet mitä papallasi on annettavaa tai sitten et, siihen ei muiden kokemukset auta.

Joo no toi f onkin näköjään on täällä ihan asiakseen v*uilemassa ihmisille, älä välitä. Jos hän saa siitä paremman olon ittelleen niin suotakoon se.

Täällä on yksi joka uskoo ja jolle on myös tapahtunut kaiken maailman jännyyksiä.

Eikös Jumalalle ole kaikki mahdollista? ;)

Ensinnäkin, kiva että olet uskossa. :) Ja sitten, on vaikeaa päästä sun pääsi sisälle ja arvioida, millaisina olet ne kokemukset kokenut.

Kuolleet eivät Raamatun mukaan ota yhteyttä eläviin eivätkä lähettele viestejä.
Ihmiselle voi puhua Jumala, sielunvihollinen (miljoonin eri tavoin) mutta sitten on olemassa erittäin iso harmaa alue joka tuottaa tuntemuksia ja kokemuksia, eli ihmisen psyyken alue, joka on usein se selittävä tekijä. Ja sitä on jokaisella uskovallakin, ns. astian makua.
Varsinkin silloin kun prosessoi jotain asiaa paljon, on ahdistunut ym. eli silloin kun ajatuksia vilisee kasapäin ja tunnustelee omia tuntemuksiaan, on vaarana se, että mieleen tulee jotain mikä ei ole totta. Esim. mulla ja miehellä on kokemusta siitä että kun meillä on ollut stressiä omasta suunnasta elämässä, niin silloin kokee Jumalan puhuneen tyyliin "no niin pakatkaa kamanne ja muuttakaa
Afrikkaan orpokotia avustamaan" mutta usein noissa ei ole ollut Jumala mukana (mitä Jumala aloittaa, niin Hän avittaa sitä itsekin ja puhuu monesta suunnasta ihmiselle), kyse on ollut oman mielen tuotoksista.

Mulle jäi tuosta ekasta kohdasta (ahdistus, haudalla käynti, voima lähteä vaikeasta suhteesta) semmoinen kuva että ei se sun pappasi siinä ollut aktiivinen tekijä, pappa ei puhunut sulle rajan takaa vaan se ahdistus ja kirkkomaalla käynti+ihanan papan miettiminen puski sua eteenpäin (vaikuttajana Jumala) ja antoi voimaa lähteä vaikeasta suhteesta. Molemmat tekijät eli ahdistus, ja sitten jonkun ihanan, kunnollisen ajatteleminen (pappa) antaa ryhtiä omaan toimintaan.

Se että koit papin puhuneen hautajaisissa sulle, voi olla Jumalasta tai sitten ei. Tuo on aika yleinen lause hautajaisissa ja on mahdollisuus että olet napannut sen oman eroprosessin keskellä itsellesi tarkoitetuksi. Mutta voi olla että Jumala antoi sen sulle -en pääse sun pääkoppasi sisään.

Jumalan puhe on erilaista kuin oman mielen vilisevät ajatukset. Se laskeutuu mieleen yllättäen ja hakematta (Jumala toimii noissa asioissa mieluiten yllättäen, suvereenisti), se on arvovaltainen, lohduttava, lempeä. Joskus se voi olla pieni ääni arjen keskellä, mutta sit kun puhutaan varsinaisista viesteistä niin ne lauseet ja puhe jysähtää siten mieleen ja niin selkeinä että sitä ei voi olla huomaamatta.

Summa summarum, Jumala on varmasti auttanut sua pois vaikeasta suhteesta. Oli tuo hautajaislause Häneltä tai ei, niin Hän haluaa sulle uutta, Hän haluaa sua parantaa entisestä. :)

Yhteistyössä