Uskovaiset ja hengellisiä asioita arvostavat ihmiset, mitä asioita ja millä tavalla "opetatte" lapsillenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tosiaan, millaisia asioita olette lapsillenne opettaneet ja millä tavalla? Minkä ikäisille lapsille näiden asioiden opettaminen on alettu?

Jos joku on opettanut lapsilleen esimerkiksi ruokarukouksen, niin oletteko opettaneet että ruokarukous rukoillaan ääneen vain kotona ja että muualla sitten hiljaa omassa mielessä tms.? En tarkoita, että rukousta pitäisi todellakaan millään tavoin hävetä tai peitelläkään, mutta on tilanteita ja ihmisiä, joissa ääneen lausuttu rukous saattaa oudoksuttaa tai ehkä jopa hieman pelottaa (siis sitä, jonka tapoihin tämä ei kuulu).

Meillä on 1-vuotias lapsi. Olen alkanut hiljattain "opettaa" juurikin tuota ruokarukousta, siis ennen ruokaa rukoillaan parin sanan mittainen lause, samoin ruuan jälkeen. Olen myöskin miettinyt, että on olemassa ihmisiä jotka eivät tuota tapaa arvosta eivätkä siitä pidä, joten joka paikassa ei ehkä ole hyvä rukoilla ääneen. Ääneen ne rukoukset on kuitenkin aloitettava, muutenhan lapsi ei niitä opi...

Iltarukousta ei olla vielä alettu lukemaan, mutta pitäisi ottaa käytäntöön sekin. Olen myös miettinyt, mitä muita asioita haluaisin lapselleni opettaa - siis en tunkea miksikään "pakkopullaksi", vaan hyväksi tavaksi juurruttaa... mutta vielä en tiedä. Ehkäpä se selkiintyy tässä matkan varrella. Ei siis olla uskovaisia, mutta arvostan kyllä hengellisiä asioita ja arvoja. :)

Mä olen uskovainen, uskon omalla tavallani. Opetan ennen kaikkea lapsiani kunnioittamaan toisia ihmisiä, en jotain satuolentoa taivaassa. Meissä jokaisessa elää oma jumalamme, me itse päätämme mitä teemme elämällämme.

Olisin todella syvästi pettynyt jos havaitsisin että opettamani asiat ovat menneet kuuroille korville.

no meillä on käytössä lapset 2 ja 1 ihan sellainen perusruokarukous, lyhyt sellainen ja yleensä 2 v laittaa itse kädet ristiin ja sanoo Aami, aami...eli muistuttaa meitä rukouksesta jos se meiltä vanhemmilta unohtuu.

iltarukous on vapaamuotoinen ja siinä jutustelemme päivän tapahtumista tyyliin...kiitos taivaan isä kun tänään saatiin leikkiä pihalla kivoja leikkejä ja serkku kävi kylässä....sekä siunaa mummua jne. sekä anna meidän nukkua ensi yö hyvin ja nähdä mukavia unia... Siihen 2 v myös itse sanoo asioita joita haluaa muistettavan.

no meillä on käytössä lapset 2 ja 1 ihan sellainen perusruokarukous, lyhyt sellainen ja yleensä 2 v laittaa itse kädet ristiin ja sanoo Aami, aami...eli muistuttaa meitä rukouksesta jos se meiltä vanhemmilta unohtuu.

iltarukous on vapaamuotoinen ja siinä jutustelemme päivän tapahtumista tyyliin...kiitos taivaan isä kun tänään saatiin leikkiä pihalla kivoja leikkejä ja serkku kävi kylässä....sekä siunaa mummua jne. sekä anna meidän nukkua ensi yö hyvin ja nähdä mukavia unia... Siihen 2 v myös itse sanoo asioita joita haluaa muistettavan.

Minkälainen ruokarukous teillä muuten on käytössä? Tai muilla?

Yhteistyössä