Uskotko oikeasti, että ihminen on yksiavioinen olento?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TMirre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TMirre

Jäsen
25.03.2010
337
0
16
Pohditaan asiaa nyt ottamatta huomioon mitään uskonnollista näkökulmaa, (jonka mukaan jumala asettaa ihmiselle houkutuksia, jotta tämä voisi osoittaa tekevänsä oikein), vaan ihan näin niinkuin evoluutio-näkökulmasta. Vertaa ihmistä vaikka joutseneen, joka on yksiavioinen. Haikaileekohan joutsenuros ikinä toisten tipujen perään? :D

uskon että kyllä näin halutessaan on. ihmisellä ei ole mitään pakottavaa tarvetta lisääntyä joka vuosi ja näin paritella kenen tahansa kanssa. ihmisillä on myös itsehillintää, jos sitä vaan halutaan käyttää

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Ihminen ei ole biologisesti yksiavioinen. Mutta kulttuurisesti meidät on opetettu yksiavioisuuteen.

juurikin näin! Puit sanoiksi sen, mitä ajoin takaa. :) henk.koht olen jotenkin tullut tosi kyyniseksi kun miettii näitä yksiavioisuusjuttuja. Liikaa olen törmännyt pettämiseen uskoakseni enää täydelliseen "ikuiseen" parisuhteeseen kahden ihmisen välillä.

No, jos ei ole koskaan tullut mieleenkään pettää, rakastaa täysillä omaa kumppaniaan eikä muita miehiä kiinnosta edes vilkuilla niin eikö silloin ole yksiavioinen? Moni rakastunut ihminen ei edes huomaa muita kuin rakkaansa.

Uskon, että se on yksilöstä kiinni.:D tai siis, mä ainakin olen yksiavioinen. Enkä tarkoita sillä sitä, ettenkö koskaan mitään ajattelis kenestäkään muusta kun omasta miehestä, mutta mulle ei todellakaan sopis mikään "vapaa suhde". Mä en kertakaikkiaan ymmärrä, miten semmonen voi toimia. Ja voin melkeen vannoa, että 99% ei toimikkaan se, että ollaan luvan kanssa myös muiden kanssa. Ei kenenkään psyyke kestä sitä, että joku sanoo rakastavansa ja sitten haluaa muka yhtä paljon olla muidenkin kanssa. Ei se vaan toimi..

en tiedä. Miehen kans oltu 10v yhdessä ja tunteet nyt parhaimmillaan. Kunnioitus ja ihailu ja muu tullut ajan kanssa kun on yhdessä eletty näitä tapahtumia ja selvitty vastoinkäymisistä. Nähnyt toisen kasvavan siinä rinnalla ja puhaltavan yhteen hiileen. En vieläkään tunne miestäni niin hyvin että vois ajatuksia arvailla tai mielipiteitä, ollaan aika erilaisia. Millonkaan ei ole yhdessä tylsää ollut ja mielenkiinto toista kohtaan ja halu tutustua kasvanut ajan myötä. Nyt ainakin tuntuu että tämä projekti on vielä pahasti kesken ja haluaa jatkaa eteenpäin, tuntuis aika haaskaukselle lähtee välillä muita nokkimaan. Ei sitä suhdetta hetkessä rakenneta.

Voisikohan tällä olla jotain tekemistä libidon kanssa? Jos on vahva libido niin on suurempi tarve "rakastaa useita". Ja joo, tiedän, että on sellaisiakin pareja, jotka ovat vuosikymmeniä yhdessä ja silti intohimoa riittää joka päivälle, mutta nämä parit ovat kuitenkin vähemmistö.

En tiedä uskoakko vai ei mutta näin dokkarin missä kerrottiin tässä asiassa olevan niitä yksiavioisia ja sittne niitä "vaeltaja" ihmisiä :D Eli että ihminen on jompaa kumpaa ja sitä ei olisi helppoa muuttaa ja siksi jotkut pettävät useammin ja montakin kertaa tms...

Näitä "tutkimuksia" ja "dokkareita" nyt kun on niin hitosti että vähän suodattimella pitää aina katsia eikä tiedä mikä on luotettava ja mikä ei... mutta tälläsen katsoin kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
saattaa haikailla joo, mutta uskon että halutessaan voi olla uskollinen ja onnellinen yhden ihmisen kanssa ja rakastaa tätä läpi elämänsä. Eikös se kysymyskin kuulu; TAHDOTKO?

Juu, kyllä rakastaa voi varmasti toista ihmistä hamaan hautaan saakka, mutta mites on sen zsa zsa zsun laita?

Yhteistyössä