Uskosta ja uskonnoista lisää: tänne joku oli linkannut testin josta selvisi mihin kuulut ( uskonto, ajatusmaailma etc)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WhiteSnow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WhiteSnow

Aktiivinen jäsen
21.06.2012
1 446
1
36
Mulle taisi tulla tämä: (osaksi lainattu wikistä ja kaikki tuossa ei ole minua )

Useimmiten satanismista puhuttaessa tarkoitetaan juuri LaVeyn oppien mukaista satanismia. Se on ateistinen usko, joka pitää Saatanaa vain vertauskuvana filosofialleen, ei henkiolentona. LaVeyn oppien mukaan ei ole jumalia, vaan pikemminkin ihminen itse on jumala, joka määrää oman kohtalonsa. Ihminen saa toteuttaa itseään ja mielipiteitään.

Tämä pätee niin ihmisissä kuin muissakin eläimissä. Rituaaleja pidetään ihmisen tapana ilmaista itseään, tai virkistäytyä. Useimmiten LaVeyn satanismissa rituaaleilla ei ole tarkoitus ottaa yhteyttä henkiolentoon tms., vaan nimenomaan ilmaista uskoaan ja virkistäytyä. Rituaalieihin ei liity minkäänlaisia eläinuhreja, eikä ketään vahingoiteta.

Samoin ihminen luo itse joko helvetin tai taivaan / paratiisin. Omilla teoillaan. Ei se ole mielestäni lohduton ajatus vaikka siihenhän moni vetoaa. Pitää myös ymmärtää mitä se onnellisuus todellisuudessa on, se ei ole riippuvaista uskosta tai mammonasta jne, vaan kaikki on yksinkertaisesti aivokemiaa. ( moni uskovainen on yhtä lailla masentunut ja onneton, tosin tämänhän uskovaiset selittävät esimerkiksi huonolla jumala-suhteella )

Mielenkiintoista on myöskin näkemyserot. Mielestäni sanonta "jättää jumalan huomaan" tai läheisen kuollessa " se oli jumalan tahto" ovat varsin hämmästyttäviä. Toki sillä pyritään suojelemaan itseään, lohduttautumaan surun keskellä.

Näistä asioista on kivaa jutella :)

Sain vastaukseksi
1. neo-pagan 100%, 2. taoism 88%, 3. new age 82 %, 4. liberal quakers- religious society of friends 74 %, 5. mahayana buddhism 72 %

En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta uskonnosta kuin Liberal Quakers :0

[QUOTE="vieras";26816240]Sain vastaukseksi
1. neo-pagan 100%, 2. taoism 88%, 3. new age 82 %, 4. liberal quakers- religious society of friends 74 %, 5. mahayana buddhism 72 %

En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta uskonnosta kuin Liberal Quakers :0[/QUOTE]

Kveekareissa on useampi suuntaus, liberaalit ovat sananmukaisesti niitä vapaamielisiä.

1. Reform Judaism (100%)

2. Sikhism (99%)

3. Orthodox Judaism (98%)

Ensimmäinen nyt ei yllätä sillä olen reformi, vaikkakin olen haredin tyttärentytär. Hihi...Muut olivat pienoinen yllätys kyllä. Luulin, että konservatiivi olisi tuossa välissä.

Mitenhän toi laskee noita tuloksia? Mulla on nimittäin noi sun uskonnot seuraavilla prosenteilla:

Reform Judaism (56%)

Sikhism (36%)

Orthodox Judaism (5%)

Eli tosi kaukana toisistaan. Mutta sulla ne on ihan lähekkäin. Mistähän johtuu...?

Mulle taisi tulla tämä: (osaksi lainattu wikistä ja kaikki tuossa ei ole minua )

Useimmiten satanismista puhuttaessa tarkoitetaan juuri LaVeyn oppien mukaista satanismia. Se on ateistinen usko, joka pitää Saatanaa vain vertauskuvana filosofialleen, ei henkiolentona. LaVeyn oppien mukaan ei ole jumalia, vaan pikemminkin ihminen itse on jumala, joka määrää oman kohtalonsa. Ihminen saa toteuttaa itseään ja mielipiteitään.

Tämä pätee niin ihmisissä kuin muissakin eläimissä. Rituaaleja pidetään ihmisen tapana ilmaista itseään, tai virkistäytyä. Useimmiten LaVeyn satanismissa rituaaleilla ei ole tarkoitus ottaa yhteyttä henkiolentoon tms., vaan nimenomaan ilmaista uskoaan ja virkistäytyä. Rituaalieihin ei liity minkäänlaisia eläinuhreja, eikä ketään vahingoiteta.

Samoin ihminen luo itse joko helvetin tai taivaan / paratiisin. Omilla teoillaan. Ei se ole mielestäni lohduton ajatus vaikka siihenhän moni vetoaa. Pitää myös ymmärtää mitä se onnellisuus todellisuudessa on, se ei ole riippuvaista uskosta tai mammonasta jne, vaan kaikki on yksinkertaisesti aivokemiaa. ( moni uskovainen on yhtä lailla masentunut ja onneton, tosin tämänhän uskovaiset selittävät esimerkiksi huonolla jumala-suhteella )

Tarkennusta, en siis pidä ihmistä "henkiolento-jumalana", vaan ihmisellä itsellään on mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteensa, olla oman elämänsä herra. Siihen ei tarvita ulkopuolista voimaa.

Monesti uskoon tulleet ovat löytäneet sen silloin kun ovat heikoilla, masentuneita jne. Tärkeää mielestäni olisi kuitenkin ymmärtää ettei se pelkkä usko riitä, se ei kasvata sua ihmisenä vaan ennemminkin johtaa harhaan. Onhan toki ihanaa tuudittautua ajatukseen että jumala kantaa, tapahtui mitä tapahtui.

[QUOTE="noo";26816366]Mitenhän toi laskee noita tuloksia? Mulla on nimittäin noi sun uskonnot seuraavilla prosenteilla:

Reform Judaism (56%)

Sikhism (36%)

Orthodox Judaism (5%)

Eli tosi kaukana toisistaan. Mutta sulla ne on ihan lähekkäin. Mistähän johtuu...?[/QUOTE]

En yhtään osaa sanoa. Tosin mä kyllä tiesin, että tulokseen tulee tuo reformi mutta nuo kaksi muuta oli yllätys.

Yhteistyössä