Uskonnollinen kasvatus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skidmark
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

skidmark

Uusi jäsen
11.03.2010
2
0
1
Rekisteröidyin tänne foorumille ihan tätä kysymystäni/asiaani varten. Meillä on vaimoni kanssa 2vuotias tyttö. Vaimoni on uskovaisesta perheestä ja itsekin on ollut enemmän ja vähemmän mukana noissa uskovaisten jutuissa. Itselläni on täysin päinvastainen kanta ks. asioihin. Olemme olleet yhdessä 11 vuotta joista viimeiset 5 vuotta naimisissa. Näistä uskonasioista ei ole ollut suuremmilti ongelmia tai riitoja poislukien alkuajat ja eri asioiden näkemyserot. Nyt kuitenkin kun tyttömme on 2 vuotias on vaimoni alkanu käyttää häntä pyhäkouluissa. Tämä on minulle vielä ihan ok. Hänellä on myös joitain raamatullisia lastenkirjoja. Tämäkin on ollut vielä ihan ok. Mutta tänään saimme postissa tyttömme mummilta, omalta anopiltani, raamattu aiheisen kirjan joka alunperin kuului vaimolleni kun hän oli lapsi. Ajatuksena ihan kiva saada vaimoni lapsuudenajan kirja mutta kirjan aihe sai minut näkemään punaista. Kirjana oli "Ensi askel raamattuun". Sanoin vaimolleni että on ihan ok että tyttöni/tyttömme uskoo asioihin ja lukee iltarukouksen mutta uskovaista hänestä ei tehdä. Vaimoni kanta oli että tyttö saa itse vanhetessaan valita mitä on. Olen samaa mieltä mutta tartteeko sitä alkaa jo kahden vuoden iässä ohjaamaan sitä kantaa johonkin suuntaan. Olisiko reilua että minä alkaisin vastavuoroisesti luennoimaan hänelle jotain Darwinin opeista?

Koko yhteiskuntamme perustuu Raamattuun, lait jne...Jos olet viisas isä, niin antaisin vaimosi kasvattaa lastanne myös hengellisessä mielessä. Usko antaa kuitenkin lapselle perusturvan.

myös sulla on oikeus opettaa lapselle sun näkökulma asioihin. Siitä taas on vaimosi turha suuttua, jos tytöllä on oikeus isona valita uskontonsa, pitää siis antaa hänelle tietoa mahdollisista eri vaihtoehdoista. Onhan tuo 2v. aika pieni vielä käsittelemään uskonasioita. Tsemppiä jatkoon

Niin kauan kun se kaikki uskoon liittyvä on kivaa niin mun mielestä on ok. Tuo turvaa lapsuuteen - kyllä se koulussa sitten avartuu se maailma.

Älkää ihmeessä alkako riidellä uskosta tai ideologiasta. Se on tyhmää.

Älkää ikinä perustelko sääntöjä ja neuvoja Raamatulla! Se on tuhoisaa.

Mulla oli aika ahdistava uskonnollinen kasvatus, mutta uskossa oli myös hyviä puolia, se todella toi turvaa lapsuuteen ja vastasi kysymyksiin. Niitä vastauksia ehti sitten myöhemmin rukata, mutta lapsena taivas ja Jeesus ja enkelit on ihana juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
Koko yhteiskuntamme perustuu Raamattuun, lait jne...Jos olet viisas isä, niin antaisin vaimosi kasvattaa lastanne myös hengellisessä mielessä. Usko antaa kuitenkin lapselle perusturvan.

Mikä tahansa uskonto voi antaa lapselle turvaa, ei sen tarvitse olla nimenomaan kristinusko tai mahdollisimman syvää uskoa. Ap:n perheessä ollaan kuitenkin uskonnollisia, joten varmasti se riittää, eikä lasta tarvitse ruveta "käännyttämään" tiukkoihin uskonnollisiin normeihin 2-vuotiaana (tai ylipäätään minkään ikäisenä).

Korvaan särähti aika ikävästi tuo "Jos olet viisas isä..." Te uskovaiset ootte älyttömän vikkeliä syyllistämään muita, vaikka olette olevinaan niin laupeita ja täynnä Jeesuksen rakkautta!

Ala kertoa mahdollisimman laajasti tieteellisestä maailmankatsomuksesta. Uskonnot nyt eivät ole mitään muita kuin satuja, sekin kannattaa muistaa kertoa lapselle iän karttuessa.

Turhaan olet minusta huolissasi. Mäkin sain uskonnollisen kasvatuksen pyhäkouluineen kaikkineen, mutta en silti usko sillä tavalla mihin minut on opetettu.

Mitä haittaa kirjasta mielestäsi on? Lukeeko vaimosi sitä lapselle päivittäin?

Lapset tarvitsevat jonkinlaisen arvopohjan ja selityksen asioille, joita eivät ymmärrä. Esim. läheisen kuolema voi olla lapselle helpompi ymmärtää ja kestää kun selitetään, että kuolleet ovat taivaassa. Myöhemmin lapsi kuitenkin oppii ymmärtämään elämän katoavaisuuden jne, eikä "lapsuudenuskosta" ole mitään haittaa. Meillä esim. luetaan tietynlainen iltarukous parivuotiaalle painajaisten uhatessa tietynlaisena rituaalina, vaikka emme muuten uskonnollisia olekaan. Ajattelen niin, että koska itse olen lapsena kokenut rukouksen lohduttavana, voin sen myös lapselleni opettaa vaikken itse siihen uskokaan.

Kannattaa vaimon kanssa sopia miten selitätte lapselle uskontaan liittyvät asiat, esim. minne ihminen joutuu kuoltuaan jne. Myös sillä tavalla voi selittää, että "isän mielestä..., mutta äidin mielestä..." arvottamatta kumpaakaan vaihtoehtoa toista tärkeämmäksi. Lapsi oppii näin jo alusta asti että on erilaisia maailmankatsomuksia.

Meidän perhe on juutalaiskristillinen ja mielipiteeni on se, että molempia pitää kunnioittaa ja asioista keskustella. Lapseni ovat kastettu kristilliseen kirkkoon, meillä on niin kristilliset juhlat kuin juutalaisetkin. Jokainen lapseni saa kulkea oman tiensä vaikka heille annetaankin kaksi vaihtoehtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ala kertoa mahdollisimman laajasti tieteellisestä maailmankatsomuksesta. Uskonnot nyt eivät ole mitään muita kuin satuja, sekin kannattaa muistaa kertoa lapselle iän karttuessa.

Joo, uskonnollista ideologiaa tämäkin :/

Meillä lapsilla sama kirja ja käyvät pyhäkoulussa vaikka olen itse ateisti.
Ateisti vanhempani ovat tuon kirjan pyynnöstäni esikoiselle ostanut kun ei aikanaan tiennyt eskarissa mikä on Jumala/Jeesus.
Hävetti sen verran, kun mielestäni nuo asiat ovat ihan perus sivistystä...

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Ateisti vanhempani ovat tuon kirjan pyynnöstäni esikoiselle ostanut kun ei aikanaan tiennyt eskarissa mikä on Jumala/Jeesus.
Hävetti sen verran, kun mielestäni nuo asiat ovat ihan perus sivistystä...

Miksi sitä pitäisi hävetä? Eihän hindulapsetkaan välttämättä tiedä, kuka Jeesus on. Ateismi on uskoa, ihan yhtä arvokasta, siinä missä muukin uskominen. Jos vedotaan sivistykseen niin sillonhan pitäs lapselle opettaa jotain kaikista maailmauskonnoista. Ei kristinuskon tuntemus kuulu sen enempää yleissivistykseen kun islamin tai buddhalaisuuden.

Minä en ainakaan antaisi kenenkään pakkosyöttää uskontoa lapselleni! Ihan uskomatonta miten ihmiset manipuloivat lapsia ja jopa kaksi vuotiasta!!!

Kyllä minä ainakin kokisin että sinulla on VELVOLLISUUS kertoa lapsellesi myös sinun katsonta kantasi maailmaan ja siitä että maailmassa on paljon erilaisia uskontoja. Ja että niihin uskominen on VAPAAEHTOISTA. Sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha päättämään itse mihin uskoo on hänellä tieto niistä kaikista mahdollisuuksista mihin maailmassa on mahdollisuus uskoa tai vaihtoehtoisesti olla uskomatta.

Minä ainakin tulen kertomaan kaikesta omalle lapselleni ja jätän hänen omaksi asiakseen mihin haluaa uskoa.

Tuleva ateisti äiti

Yhteistyössä