Uskomattoman moni ei tunne olevansa rattijuoppo yhden oluen/siiderin jälkeen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tuskin se siitä onkaan kiinni, etteikö pystyisi. Ei tarvitse, kun ei ole laissa kiellettyä ja en nyt kauheasti pelkääkään jos joku lasin viiniä on ruuan kanssa ottanut... :D

[QUOTE="Vieras";26093648]No ei se siitä ole kiinni. Miksi olet noin jyrkkä?[/QUOTE]

Mulla ei vaan mene jakeluun miksi pitää ottaa mitään jos aikoo ajaa. Mulla tuntuu yksikin, enkä tunne että voisin ajaa sen jälkeen.

[QUOTE="joo";26093672]Mulla ei vaan mene jakeluun miksi pitää ottaa mitään jos aikoo ajaa. Mulla tuntuu yksikin, enkä tunne että voisin ajaa sen jälkeen.[/QUOTE]

Kaikki eivät ole sinä. Paras kun kaikki toimivat oman tahdon mukaan, lain puitteissa toki.

[QUOTE="joo";26093672]Mulla ei vaan mene jakeluun miksi pitää ottaa mitään jos aikoo ajaa. Mulla tuntuu yksikin, enkä tunne että voisin ajaa sen jälkeen.[/QUOTE]

No minulla ei yksi lasi viiniä tunnu ( siis 12 tai 16 cl) ja yleensä sitä istuskellaan vielä hyvänkin aikaa, ennen kuin lähdetään. Joten en ymmärrä miksi tuollaisessa tilanteessa voisi ottaa lasia viiniä.

No miksi pitäisi tuntea kun ei ole? Rattijuopumuksen raja on se 0.5. Ja kukaan, ei siis kukaan aikuinen ihminen puhalla tuon verran sen jälkeen kun on yhden oluen/siiderin/viinilasin juonut. Se, et sun subjektiivinen kokemus on se et sä oot ihan kännissä ei poista sitä tosiasiaa et säkään et puhalla yli tuon rajan.

Eli sun ei kannata mennä ajamaan sen yhden jälkeen. Kannattaa siirtää energia jonkun muun asian paheksumiseen, vaikkapa sen, miksi joku menee rattiin, vaikka on 2 promillen humalassa... Yksi olut/lasi viiniä ei tee kenestäkään rattijuoppoa tai vastuutonta ihmistä, eikä sitä saa aikaan sinun paheksuntasikaan.

Suomalaista alkoholikulttuuria leimaa se, että alkoholi koetaan AINA ongelmaksi. Esimerkiksi kamalan pahana asiana saatetaan pitää sitä, että isä tai äiti juo yhden oluen lasten kanssa samassa ruokapöydässä sunnuntaina iltapäivällä. Itse koen sen ennemminkin positiivisena alkoholikasvatuksena kuin paheksuttavana tekona, jos sitä nyt pitää jotenkin analysoida.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Yhteistyössä