uskomatonta joka aamu sama homma, tokaluokkalainen eikä osaa tehä mitään ITSE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hippula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hippula"

Vieras
ärsyttää, ei nouse ylös. sit kun saa sen ylös, ja tietää että pitää mennä hammaspesulle ja aamupalalle, menee lukemaan! eikä auta sanoa että hammaspesulle, mitään omatoimisuutta ei ole! koko ajan pitää vahtia,patistaa,käskeä, ja jopa taluttaa sinne vessaan.

KOSKA TÄÄ LOPPUU? mä otin tossa iässä ite aamupalan ja menin ite kouluun.

Se jatkuu niin kauan kun annat sen jatkua. Helpommallahan lapsi siinä pääsee ja on huomannut että sä paapot. Toki lapset on erilaisia mutta mitäpä jos joku aamu lähdet vaikka lenkille/kauppaan ja jätät hänet selviytymään itsekseen? Et kai sä aio kotona olla koko kouluaikaa - ja patistella lukiolaista hammaspesulle? :D

no sen on pakko syödä ennen lääkettä. ja sitäpaitsi johan sielt kuraattori soittelee jos ei oo lapsi saanut aamupalaa.

Sen lisäksi mä voin vannoa teille että tuo lukee sitä aku ankkaa viel klo 10 eikä mene mihin kään kouluun.

Itselläni on aika pitkälti samanlainen lapsi, tosin vasta eskari-ikäinen. Joten tiedän, ettei auta sanoa, että lopeta vaan paapomisen ja että vika on sinussa. Minä olen kokeillut lapsen kanssa esim. palkitsemista ("saat tarran/kolikon/ksylitolipastillin, kun hoidat nyt aamupesut reippaasti"), antanut aina runsaita kehuja, kun aamutoimet menevät jouhevasti tai käyttänyt hänen kilpailuviettiään hyväksi ("et varmasti ennätä pukea sillä aikaa, kun minä käyn vessassa").

Tsemppiä. Jospa tuo joskus loppuu, teillä ja meillä. :)

Tuttu tunne ap. Meillä auttoi tuohon heräämiseen että laitettiin oma kännykkä herättämään aamuisin. Aikaisemmin kun itse herättelin niin eivät millään tahtoneet herätä mutta kun kännykkä herättää niin kohtuullisen hyvin nousevat.

No meillä on erityislapsi joka käyttäytyy noin ja hermot meinaa kans välillä mennä tohon haaveiluun. Joka aamu esim. talutan vessaan pesemään hampaat, jos päästän käsivarresta irti, niin poika liukenee paikalta aivan varmasti ja saa hakea uudelleen.

Meillä tosin onkin omantoiminnan ohjauksessa ongelmia ja keskittymisessä ja ja ja...listaa vois jatkaa...laaja-alainen kehityshäiriö ja herra 9v. osaa joskus olla omatoiminenkin mutta useimmiten vaan niin saamaton, että vaikka osaisi itse niin ei tee.

[QUOTE="Zip";27021981]Uusavuttomuus pitäisi luokitella jo sairaudeksi. Niin yleistä se nykyisin tuntuu olevan.[/QUOTE]

Anteeksi nyt vaan mutta tokaluokkalainen joka on vielä lapsi ei ole uusavuton jos hänelle tehdään aamupala. Lapset on eriluonteisia, toiset on haaveilijoita. Kannattaa ottaa esim munakello ja laittaa se soimaan että tuohon aikaan pitää olla valmista. Meillä ainakin tehoo. Itselleni äiti teki aamupalan yläasteelle asti. Se oli hänen tapansa osoittaa rakkautta ja välittämistä. Eikä minusta tullut uusavutonta. Päinvastoin. Ihan kamalaa miten ihmiset luulee kasvattavansa lapsistaan avuttomia tarjoamalla ruokaa. Avuttomuus tulee kyllä sitten ihan muista asioista.

Meillä viime talven kakkosluokkalainen poika oli just tuollainen. Mutta tiukkana kun oli, niin jätkä pääsi ylös, söi aamupalan, pesi hampaat, puki vaatteet ja reippaasta toiminnasta liikeni sitten hetki Aku Ankan lukemiselle ennen lähtöä :)
Mutta kas kummaa, kesän aikana on kai jotain tapahtunut... pojalla soi kello, nousee itse, laittaa aamupalaa, pesee hampaat, pukee vaatteet ja lukee hetken. Ja lähtee kouluun ilman mitään lisämarinoita!!

Joten toivoa paremmasta on :D

Mä oon aatellu niin, että osa tonlaisesta käytöksestä voi olla ihan siitä johtuvaa, että kun tietää olevansa pitkän päivän erossa äidistä, niin haluaa edes vähän läheisyyttä ja huomiota. Sen takia meillä puetaan hyvin monena aamuna eskarilainen, joka toki osaa pukea itse, ja pukeekin muulloin, mutta saadaan samalla vähän halailla :-)

Meidän tokaluokkalainen koitti tota kerran. Vein repun ja vaatteet autoon valmiiksi kun tajusin että tästä ei tule nyt yhtään mitään. Laskin kolmeen, annoin vielä yhden mahdollisuuden ja kannoin lapsen autoon yövaatteet päällä. Siinä oli sitten vartti (no, ehkä vähän enemmänkin) aikaa syödä mukaan otettu leipä ja pukea päällensä. Voin kertoa että toimi. Ei ole kertaakaan tarvinnut toistaa tuota temppua. (Onneksi oli lämmin aamu silloin....)

Yhteistyössä