"Uskomaton näytelmä: Yle-toimittaja Renaz Ebrahimi hyökyi absurdilla tavalla avaruustähtitieteen professori Esko Valtaojan kimppuun"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Uskomaton näytelmä: Yle-toimittaja Renaz Ebrahimi hyökyi absurdilla tavalla Esko Valtaojan kimppuun – lopputuloksena syntyi vakuuttava näyttö siitä, mikä woke-ilmiössä on pielessä.

Marja Sannikan keskusteluohjelmassa nähtiin perjantai-iltana hämmästyttävä jakso, jossa avaruustähtitieteilijä Esko Valtaojan ja Yle-radiotoimittaja, yhdenvertaisuuskouluttaja Renaz Ebrahimin keskustelu cancel-kulttuurista ja rasismista saavutti eeppiset mittasuhteet. Veri kuohahti, ja keskustelu lähti totaalisesti lapasista. Yhteistä näkemystä paremman maailman rakentamisesta ei todellakaan löytynyt. Kiivaan keskustelun lopuksi sekä keskustelijat että juontaja vaikuttivat varsin hämmentyneiltä. Somekommenteista päätellen myös kuulijoille jäi hämmentynyt olo."
 
vierailija
"- En ymmärrä, mitä siinä olisi pahoittelemista. Jos olisin tiennyt, miten tämä toinen valkoinen ihminen suhtautuu esimerkkiini, olisin voinut varmaa ottaa erilaisen esimerkin. Mutta en voinut sitä silloin tietää. Täytyy muistaa, että Ebrahimi on yhtä valkoinen kuin minäkin. Hän on ymmärtääkseni iranilais-kurditaustainen, ja ihonväriltään vaalea, Valtaoja sanoo.

Ebrahimi kertoo olevansa järkyttynyt kommenteista, että hän olisi samalla tavalla valkoinen kuin Valtaoja.

– Tuo on todella loukkaavaa.Tämä on juuri sitä, että minun ruskeuttani kyseenalaistetaan, Ebrahimi kertoo."


Juuri näin! (y)

Minunkin ruskauttani kyseenalaistetaan jatkuvasti ja se on todella ärsyttävää. Sanotaan ettei sinisilmäinen suomalainen voi olla tarpeeksi ruskea ymmärtämään jotain asiaa. Se on hirvittävän loukkaavaa! Olen ihan yhtä ruskea kuin muutkin!
 
  • Haha
Reactions: AivanSama
10+ Eskolle
Renaz on ihan seko.
Nenäpäiväkin on Väärin


Nenäpäivä ylläpitää kärsimyskuvastoa?
Valtaoja yritti välillä puolustautua.

– Mä olen pienen ikäni koettanut tehdä juuri sitä parempaa maailmaa, mitä sinäkin olet tavoittelemassa, Valtaoja sanoi.

Valtaoja yritti viedä keskustelua takaisin aiempaan argumenttiinsa, että tärkeintä eivät ole yksittäiset sanat vaan se, miten niitä käytetään. Ja että paljon sanoja tärkeämpiä ovat positiiviset teot paremman maailman puolesta.

Ebrahimille tämä ei kuitenkaan kelvannut, vaan hän alkoi kritisoida sitä, miten intersektionaalisia feministejä ja antirasisteja syytetään cancel-kulttuurista.

– Missä on ne teidän teot, Ebrahimi tivasi Valtaojalta.

– No minä ajoin viime perjantaina Tampereelle ja olin siellä koko päivän Nenäpäivässä, yritti Valtaoja kertoa.

– Joka on myös ongelmallinen, huudahti Ebrahimi väliin. Nenäpäivä on kärsimyskuvastoa ylläpitävä.

– Mitä minun sitten pitäisi tehdä, puuskahti Valtaoja tuskastuneena ja kertoi erilaisista kampanjoista, joihin on elämänsä aikana osallistunut.
 
vierailija
"Uskomaton näytelmä: Yle-toimittaja Renaz Ebrahimi hyökyi absurdilla tavalla Esko Valtaojan kimppuun – lopputuloksena syntyi vakuuttava näyttö siitä, mikä woke-ilmiössä on pielessä.

Marja Sannikan keskusteluohjelmassa nähtiin perjantai-iltana hämmästyttävä jakso, jossa avaruustähtitieteilijä Esko Valtaojan ja Yle-radiotoimittaja, yhdenvertaisuuskouluttaja Renaz Ebrahimin keskustelu cancel-kulttuurista ja rasismista saavutti eeppiset mittasuhteet. Veri kuohahti, ja keskustelu lähti totaalisesti lapasista. Yhteistä näkemystä paremman maailman rakentamisesta ei todellakaan löytynyt. Kiivaan keskustelun lopuksi sekä keskustelijat että juontaja vaikuttivat varsin hämmentyneiltä. Somekommenteista päätellen myös kuulijoille jäi hämmentynyt olo."
Oisko kurdin sittenkin parempi elää siellä mistä on lähtöisin?
 
vierailija
Huh, Kun Ebrahimi puhuu väreistä niin se on realismia mutta kun kantasuomalainen sanoo saman asian niin se onkin rasismia

Ebrahimi: ”Värisokeus on väärin – ihonväri pitää tiedostaa”
Keskustelu jatkui samalla linjalla: Ebrahimi syyllisti Valtaojaa ja Valtaoja yritti puolustautua syytöksiltä. Juontaja Marja Sannikka kysyi seuraavaksi ihmisten lokeroimisesta ihonvärin mukaan. Valtaoja vastusti ihonvärin ja etnisyyden perusteella tehtävää ihmisten luokittelua.

– Erittäin eri mieltä, Ebrahimi totesi. Mä koen, että me elämme sellaista aikaa, että meidän pitää tiedostaa nämä asiat.

– Se että mä korostan mun ruskeutta ja sanon teitä valkoisiksi ihmisiksi on realismia.

– Monet valkoiset käyttää sitä, että ”mä olen värisokea”, mutta sehän ei ole mikään positiivinen asia tämän hetkisessä maailmassa.

Myös juontaja sai kuulla etuoikeuksistaan valkoisena naisena
Seuraavaksi Renaz Ebrahimi piti juontaja Marja Sannikalle topakan luennon siitä, miten hänen statuksensa ja ihmisoikeutensa ja arvonsa ”ruskeana naisena” ovat eri tasolla kuin Sannikan.

– Sulla on erilaista valtaa ja etuoikeutta kuin mulla, Ebrahimi sanoi.

– Mun on pakko sanoa, että mä en ymmärrä tästä enää sanaakaan. Anteeksi nyt vain, Valtaoja sanoi.

– Sinä oletat tietäväsi, mitä Marja ja minä ajattelemme sinusta, mutta eihän se voi pitää paikkaansa.

– Minä en oikein usko, että uhriutuminen ja herneen nenään vetäminen on paras tapa reagoida missään tilanteessa, Valtaoja kiteytti keskustelun loppusaldon.
 
vierailija
Porukka osaa olla sekaisin. Saas nähdä mihin tämä vielä johtaa.

Ei mihinkään. En katso Sannikan ohjelmia.
Hän tekee jutuissaan kärpäsestä härkäsen.
Provosoi osallistujat nolaamaan itsensä.
Olen jo aiemmin kirjoittanut, että säälin ihmisiä, jotka suostuvat ohjelmaan mukaan.
 
vierailija
"sekä ohjelman tuottaja että Sannikka itse pyysivät häneltä anteeksi ja pahoittelivat tilannetta.
Ebrahimin mukaan Sannikka tarjosi myös pariin otteeseen apuaan ja neuvoi, kehen kannattaa olla yhteydessä Yleltä, jos hän tarvitsee keskusteluapua."


Voisiko joku selittää, miksi lähi-itäläiseltä pitää pyydellä anteeksi ja tarjota terapiaa, jos on käytetty n-sanaa? Eihän n ja lähi-itä lliity mitenkään toisiinsa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Latimeria
vierailija
Voi miettiä, että mikä on kyseisen henkilön ammattitaito toimittajana, jos ei pysty lainkaan käymään asiallista keskustelua.

Tpimittajana taatusti joutuu tapaamaan ihmisiä, joiden kanssa on asioista ihan eri mieltä, silti heitä pitää pystyä kohtelemaan neutraalisti, asiallisesti ja kunnioittavasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Latimeria
vierailija
Voi miettiä, että mikä on kyseisen henkilön ammattitaito toimittajana, jos ei pysty lainkaan käymään asiallista keskustelua.

Toimittajana taatusti joutuu tapaamaan ihmisiä, joiden kanssa on asioista ihan eri mieltä, silti heitä pitää pystyä kohtelemaan neutraalisti, asiallisesti ja kunnioittavasti.
Kyseinen toimittaja on palkattu etnisin perustein ja ammattitaito näkyy puheena olevassa ohjelmassa.
 
vierailija
YLE:n pakkoruotsi-ilta oli ihan samanlainen. Pakkoruotsin vastustajat olivat rauhallisia ja esittivät asiallisia perusteluja. Pakkoruotsin kannattajat huusivat ja puolustivat asiaansa lähinnä mutu- ja tunnepohalta.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
YLE:n pakkoruotsi-ilta oli ihan samanlainen. Pakkoruotsin vastustajat olivat rauhallisia ja esittivät asiallisia perusteluja. Pakkoruotsin kannattajat huusivat ja puolustivat asiaansa lähinnä mutu- ja tunnepohalta.
Pakkoruåtsittajilla on paljon pelissä. Ilman pakkoruåtsia he suomalaisia tyhmempinä eivät enää pääsisi yliopistoon opiskelemaan.
 

Yhteistyössä