Uskokaa tai älkää, mutta pitkä matikka tekee nuorista populisteja

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aa juu, psykan unohdin.
Mutta ei ole muuttunut, mutta sais muuttua matikan ja kemian osalta.
Kemia on aivan lääketieteen ytimessä. Lääkäri, joka ei tunne kemiaa ei voi oikeasti ottaa kantaa lääkkeisiin. Lääkärin ammattitaitoon kuuluu seurata lääketutkimuksia ja lääkkeiden kehitystä. Miten voi ymmärtää tutkimuksen jostain opiaattireseptoreista, jos ei osaa kemiaa? Kyllähän minäkin voin Pharmaca Fennican avulla "määrätä" lääkkeitä, mutta se on kaukana ammattitaidosta (jota minulla siis ei ole kun en ole lääkäri).

Matematiikka taas on erinomainen kyvykkyysmittari. Kaikista oppiaineista varmaan paras kun pitää seuloa toisaalta älykkäimmät ja toisaalta ahkerimmat ja motivoituneimmat joukosta. Näin se vaan valitettavasti menee.

Matematiikan hienous on siinä, että siinä kyse ei niinkään ole osaamisesta vaan ymmärtämisestä. Jos ihminen ei osaa ruotsin sanastoa, ei asiaa auta vaikka hän ymmärtäisi sanajärjestyksen. Jos ei osaa historian tapahtumia ulkoa, ei asiaa auta vaikka ymmärtäisi logiikan siirtomaiden haalimisen takana. Mutta matematiikan ytimessä on ymmärtäminen ja logiikka, joiden avulla voidaan johtaa vastaus niihin asioihin, jotka halutaan selvittää. Saadaan ikään kuin se sanasto johdettua siitä sanajärjestyksestä tai saadaan historian tapahtumat johdettua siitä kun ymmärretään, että englantilaiset halusivat teetä ja monopolin maustekauppaan.

vierailija
Aloituksessa linkatussa jutussa mainittiin, että monet nuoret ei tiedä mitään Suomen historiasta ja toisesta maailmansodasta. Väittäisin että pitkää matikkaa lukeneet tuntevat WW2 historian paljon paremmin kuin ne nuoret jotka ovat panostaneet lukiossa useiden vieraiden kielten opiskeluun. Voitaneen siis todeta, että runsas kielien opiskelu altistaa populismille.

Kerro toki, missä kohtaa sanoin sinun olleen huono matikassa?
Lainaamassasi tekstinpätkässä sellaista en nimittäin ole edelleenkään väittänyt.

Olin/olen liikunnallisesti äärimmäisen lahjakas, mutta kilpaurheilu ei ollut koskaan minun juttuni. Olen myös matemaattisesti kyvykäs, mutta en siltikään lukenut pitää matematiikkaa, koska sekään ei ollut minun juttuni. En siltikään koe olevani kummassakaan millään tasolla huono.
Miksi sinä siis koet tuollaista alemmutta ja väität minun sanoneen jotain sellaista, jota en ole sanonut. Taidat nyt uskoa enemmänkin omiin tulkintoihisi kuin siihen, mitä oikeasti sanottiin.
Varsin haitallista toimintaa keskustelulle eikä oikeastaan johda mihinkään.

• Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Kerro toki, missä kohtaa sanoin sinun olleen huono matikassa?
Lainaamassasi tekstinpätkässä sellaista en nimittäin ole edelleenkään väittänyt.

Olin/olen liikunnallisesti äärimmäisen lahjakas, mutta kilpaurheilu ei ollut koskaan minun juttuni. Olen myös matemaattisesti kyvykäs, mutta en siltikään lukenut pitää matematiikkaa, koska sekään ei ollut minun juttuni. En siltikään koe olevani kummassakaan millään tasolla huono.
Miksi sinä siis koet tuollaista alemmutta ja väität minun sanoneen jotain sellaista, jota en ole sanonut. Taidat nyt uskoa enemmänkin omiin tulkintoihisi kuin siihen, mitä oikeasti sanottiin.
Varsin haitallista toimintaa keskustelulle eikä oikeastaan johda mihinkään.
Ei sulla uutta näkemystä itse aiheeseen ollut?

Kemia on aivan lääketieteen ytimessä. Lääkäri, joka ei tunne kemiaa ei voi oikeasti ottaa kantaa lääkkeisiin. Lääkärin ammattitaitoon kuuluu seurata lääketutkimuksia ja lääkkeiden kehitystä. Miten voi ymmärtää tutkimuksen jostain opiaattireseptoreista, jos ei osaa kemiaa? Kyllähän minäkin voin Pharmaca Fennican avulla "määrätä" lääkkeitä, mutta se on kaukana ammattitaidosta (jota minulla siis ei ole kun en ole lääkäri).

Matematiikka taas on erinomainen kyvykkyysmittari. Kaikista oppiaineista varmaan paras kun pitää seuloa toisaalta älykkäimmät ja toisaalta ahkerimmat ja motivoituneimmat joukosta. Näin se vaan valitettavasti menee.

Matematiikan hienous on siinä, että siinä kyse ei niinkään ole osaamisesta vaan ymmärtämisestä. Jos ihminen ei osaa ruotsin sanastoa, ei asiaa auta vaikka hän ymmärtäisi sanajärjestyksen. Jos ei osaa historian tapahtumia ulkoa, ei asiaa auta vaikka ymmärtäisi logiikan siirtomaiden haalimisen takana. Mutta matematiikan ytimessä on ymmärtäminen ja logiikka, joiden avulla voidaan johtaa vastaus niihin asioihin, jotka halutaan selvittää. Saadaan ikään kuin se sanasto johdettua siitä sanajärjestyksestä tai saadaan historian tapahtumat johdettua siitä kun ymmärretään, että englantilaiset halusivat teetä ja monopolin maustekauppaan.
Hyvin perusteltu. Mutta kai se syvempi ymmärtäminen missä tahansa avaisi logiikan maailmoja. Pitäisikö lääkikseen pyrkiviltä vaatia vaikka syvempää ruotsin ymmärtämistä? :sneaky:
Koska umpisuolen leikkaamisessa tarvitaan yhtä paljon/vähän avaruustason matikkaa kuin riikinruotsia. Itse asiassa umpparin leikkaaminen ruotsiksi voisi rikastaa leikkaustyöryhmän kokemusta: "Oj, vad en härlig umppari! Ge mig en scalpell"...:coffee:

vierailija
Se riippuu vähän siitä, keitä nää siltäväliltä-tyypit äänestää.

On vain 1 puolue, joka vastustaa tarpeeksi voimakkaasti Suomen pahinta uhkaa tällå hetkellä, eli mamutusta.
Jos äänestäjät valitsee minkä tahansa muun puolueen koska mamutus ei heidän mukaansa mielestä ole kuin vähän vaan uhka, niin 50 vuoden päästä täällä on kalifaatti.

Siis, mä en ole koskaan kehottanut, ennen tätä mamutusta että äänestäkää nyt vain yhtä ja ainoaa puoluetta. Nyt kehotan. Kaikki tavis-suomalaisen politiikan lapsilisä/verotuskahinat on pientä tään rinnalla.
Mut moniko sai virkapaikan vaikka putosi eduskunnasta? Oli siellä kai pätevöitymässä vaan, mutta minne?

vierailija
Ex-mies kertoi, ettei ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi esim. opiskella kieliä yliopistossa.
Ne opitaan muutenkin.
Olen tuosta yleistiedosta samaa mieltä. Pitää olla kiinnostunut ja utelias seuraamaan yhteiskunnallisia asioita. Sitä kautta myös pitää tietää historia ja taustat. Ja nämä voi lukea kirjoista ja netistä jne. Ei niitä varten tarvitse opiskella yliopistossa. Ja tämä uteliaisuus on älykkyyttä ottaa selvää asioista.

En ole toki lukenut koko ketjua, mutta pisti silmään erään kirjoitus pitkästä matikasta ja kuinka sitä pitää ymmärtää eikä vain opiskella perse kiipeänä jotain ulkoa opittuja juttuja.
En tiedä, miksi ihmeessä itse kahlasin läpi pitkän matikan. Ei yhtään kiinnostanut ja olin vielä huono siinä. Ilmeisesti oli ajatusta, että olisi enemmän vaihtoehtoja lukion jälkeen.

vierailija

Yhteistyössä