Uskaltaisitteko jättää vauvan rivarin etupihalle nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tintti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tintti"

Vieras
Vauva on tähänasti nukkunut päikkärit takapihan terassilla vaunuissa mutta nyt kun lunta on reippaasti ei sinne pääse enää vaunujen kanssa. Pitisi itse kolata suht pitkämatka ja yhdestä kohtaa lapioida lumiauran kasaakin pois. Vähän mietityttää jaksanko/ehdinkö kolailla koko talven.

Asutaan syrjäisellä rivari alueella. Keskustaan 6 km matkaa ja alueen toisella puolella iso metsikkö ja yksittäisiä omakotitaloja todella harvassa. Tänne tuskin eksyy ketään jolla ei asiaa olisi naapuriin tai meille ja naapurit ovat joko perheitä joissa pieniä lapsia tai pariskuntia joiden lapset jo muuttaneet pois kotoa. Sellaista ystävällistä ja rauhallista porukkaa. Vuokrataloja ei ole monen kilometrin säteellä eli todella rauhallista aluetta.

Mietin, että uskaltaisiko vauvan tässä tapauksessa jättää etupihalle ulko-oven viereen nukkumaan näin talvella. Talojen välissä olevalta Hiekkatieltä (kävelytie) menee noin 15 m polku ovellemme ja vaunut saisi ulkovaraston ja seinämme välissä olevaan koloon eli vaunut eivät olisi edes ihan kaikkien näkösällä.

Itse jätin ulos nukkumaan vain, jos mulla oli vaunuihin jatkuvasti näköyhteys. En luottanut koskaan pelkkään itkuhälyttimeen. Kotona helppoa, kun meillä on parveke. Mutta esim. anopilla sopi vain takapiha, koska etupihalle ei olisi nähnyt avaamatta ovea. Sinne kun voi joku elukkakin kiivetä tms.

Kyllä jättäisin ja meillä 3 lasta onkin nukkunut pienenä kaikki päikkärit meidän rivarin pihassa, milloin etu- milloin takapihalla. Niin tässä naapurustossa näyttävät muutkin vauvojaan nukuttavan.

Siis eikö teiltä pääse sisäkautta takapihalle? Vai miksi pitää kolata pitkä matka ja autankin tekemä kasa?

Meillä vauva ei juuri ulkona nuku, mutta kun nukkuu, niin sisäkautta hänet takapihalle vien. Jos hänet siis takapihalle nimenomaan nukkumaan haluan.

Ja mikä siitä etupihasta tekee jotenkin "vaarallisemman", kuin mitä se takapiha on? Miksi siis se ETUpiha on tässä kohtaa paikka, jossa nukuttamista erikseen pohdit, jos kuitenkin siis pihalla lasta nukutat?

Mä itse nukutan etupihalla silloin, kun häärään enempi keittiössä ja takapihalla silloin, kun häärään enempi olohuoneessa. Meillä on herkkä ituhälytin, jonka varassa uskallan melko hyvin olla. Joskin mulla on rattaat aina silti aseteltu niin, että niihin näen.

Näin talvisaikaan tulee kuitenkin muistaa katolta putoava lumi...jottei se vain pääse putoamaan vauvan päälle.

Hyttysverkon nakertaa moni elukka äkkiä rikki. Lisäksi jos siihen hyppää esim. kissa päälle, se ei anna mitään suojaa ja kissa voi tukehduttaa vauvan. :/ Jos nukuttaa paljon pihalla, kannattaa hankkia sellainen kunnon suojaritilä mikä on tehty jostain raudasta tms. Käytettynä noita saa halvallakin.

[QUOTE="äiti88";29310710]Hyttysverkon nakertaa moni elukka äkkiä rikki. Lisäksi jos siihen hyppää esim. kissa päälle, se ei anna mitään suojaa ja kissa voi tukehduttaa vauvan. :/ Jos nukuttaa paljon pihalla, kannattaa hankkia sellainen kunnon suojaritilä mikä on tehty jostain raudasta tms. Käytettynä noita saa halvallakin.[/QUOTE]

Totta. Ja lentokonekin voi pudota vauvan päälle. Ja puukin voi kaatua. Eikö juuri lööpeissä ollut, miten puu kaatui vauvanvaunujen päälle?!?

Ja mä kun luulin, että MÄ olen hysteerinen :D :saint:

En uskaltanut jättää edes omakotitalon pihalle yksin vaunuihin, koska joku sairas ohikulkija olisi voinut tehdä mitä vain. Viime talvenako oli se tapaus, jossa lapsi oli ottanut vauvan vaunuista ja haudannut hankeen. Ei ollut itkuhälyttimestäkään ollut mitään apua.

Suojaisalle takapihalle kyllä jätin.

[QUOTE="äiti88";29310710]Hyttysverkon nakertaa moni elukka äkkiä rikki. Lisäksi jos siihen hyppää esim. kissa päälle, se ei anna mitään suojaa ja kissa voi tukehduttaa vauvan. :/ Jos nukuttaa paljon pihalla, kannattaa hankkia sellainen kunnon suojaritilä mikä on tehty jostain raudasta tms. Käytettynä noita saa halvallakin.[/QUOTE]

Kissaverkot on keksitty. Muistakaa katsoa myös, ettette jätä vaunuja katolta putoavan lumen alle tai viistolle alustalle, jolloin vaunut voivat kaatua. Tällaisia kuolemantapauksia on sattunut Suomessa.

En jättäisi ilman katsekontaktia. Noita kaheleita kun riittää. Tässäkin jutussa oli rauhallinen omakotitaloalue ja taisipa vauvan hankeen piilottanut olla vieras lapsi:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201003080142827_uu.shtml

Minä nukutaan etupihalla.meillä on kyllä kuitenkin rivitalosta ihan päätyasunto. Enempi ihmisiä kulkee tuolla takapihan jälkeen alkavalla kävelytiellä.. Meillä on siis etuoven edestä pari metriä katettua aluetta, ja siinä ne vaunut nököttää. Itkuhälytin on joo, ja siitä vähän väliä kuuntelenkin vauvan hengitystä. Tuo on muutenkin todella herkkä hälytin, eli rivarialueen toisessa päässä (30m) kun joku sulkee auton oven, se ääni tulee hälyttimeen. Tai jos joku naapuri jossain puhuu, niin kuulen puheen tuohon. Eli heti kun kuulen jotain ääntä, kurkkaan etuoven ikkunasta mikä on tilanne. Puolen tunnin välein käyn myös ihan vaunuihin asti kurkkaamassa.
Naapurissa asuu jopa eräs juoppo, mutta koen hänen olevan kuitenkin ihan harmiton, etten sen takia vie takapihalle. Meillä on eräs kukkaruukku tuossa takaterassin oven edessä nyt talvella, joten sen takia en vie takapihalle. Meillä ei myöskään ole mitään paikkaa kengille tuossa takaovella, niin pitäisi aina hakea eteisestä erikseen kengät kun takapihalle menisi.. Sen lisäksi en jaksa vaihdella aina vaunujen paikkaa, kun iltaisin tarvitaan vaunujen runko-osaa kaupassa kaukalon kanssa.

Voisin nukuttaa itkuhälyttimen kanssa. Asutaan vuokrarivarissa, lapsiperhe-alueella jossa myös omakotitaloja, erillistaloja ja muita rivareita sekä peltoa ja metsää vieressä. Nukutan joka ikinen päivä aamupäiväpäikkärit ulkona (takapihan terassilla) itkuhälyttimen kanssa - jos siis ei lähdetä liikenteeseen, mutta silloinkin laitan vauvan ulos ja sitten esikoisen kanssa valmistaudutaan lähtöön. Haetaan sitten lähtiessä vauva mukaan takapihalta.

Säilytän omia rattaita eteisessä, mutta siirrän ne usein sisäkautta terassille kun vauvan ulos vien. Olisiko se helpompi / vähemmän kaivettavaa siellä takapihalla?

Meillä on myös kadun puolella tuollainen väli varaston ja kämpän välissä, katto siinä on myös. Olen nähnyt, että jotkut ovat siinäkin lapsia nukuttaneet ja mekin yksi yö säilytettiin yksiä rattaita siinä ihan huoletta.

Totta. Ja lentokonekin voi pudota vauvan päälle. Ja puukin voi kaatua. Eikö juuri lööpeissä ollut, miten puu kaatui vauvanvaunujen päälle?!?

Ja mä kun luulin, että MÄ olen hysteerinen :D :saint:

No ehkä olen sit hysteerinen, mutta sullapa itelläs näyttää olevan hiekkaa p*llussa, kun noin pillastut :) Lapsen suhteen olen mieluummin ylivarovainen, kuin menen tuurilla. Juuri oli uutisissa juttu vauvasta, jonka kasvot oli hiiri tms purrut täyteen haavoja, kun äiti oli nukuttanut lasta vaunuissa pihalla. Ja siis ihan täällä koto Suomessa. Luuletko että joku hyttysverkko on suurikaan este monelle jyrsijälle? Sehän on pikemminkin kiva alkupala, nam nam.

Uskalsin. Itkuhälytin oli vaunuissa niin kuin aina kun vauva oli nukkumassa ulkona. Ainut että toisella naapurilla oli sama taajuus niin ei aina tiedetty kumman muksu oli hereillä. Sovittiin sitten erikseen kumpaa taajuutta käytetään että kuullaan omamme.

Kyllä uskaltaisin, jos on näköyhteys. Itse olen nukutan vauvan usein (kaupungin vuokra-)kerrostalon etupihalla keittiön ikkunan edessä (1. krs ja suora uloskäynti asunnosta). Itkuhälytintä en käytä, mutta kyllä vauvan itku kuuluu ikkunan läpi ja käyn kurkkimassa ikkunasta muutenkin, ja usein pidän tuuletusikkunan raollaan, jos en ole keittiössä.

Yhteistyössä