Uskaltaisitko harkita neljättä lasta jos perheenne tulot olisivat 2300 euroa kuukaudessa, siis nettotulot ja tuoss

• Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
anna
Siis tekeekö joku lapsia vaan silloin, ku pärjää kunnolla rahallisesti? :O
Minä teen silloin lapsia, ku on sopiva hetki. Tietenki silleen että on muitaki tuloja ku esim. toimeentulotuki..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielipiteeni on, että lasten hankkiminen ei pidä olla rahasta kiinni, ( tottakai sekin vaikuttaa! ) , mutta ei se rahan määrä onnellista perhettä tee.
Ei rahan määrä tee onnellista perhettä mutta, eiköhän ne lapset haluis syödä muutakin kun makaroonia 7 päivänä viikossa jos rahat menee kovin tiukoille 6 hengen perheessä.
Toisaalta se on elintaso kysymys,jos osaa säästää muusta ni sitten on varaa teitty syödä terveellisesti ja monipuolisesti joka päivä.

vieras
Meillä nettotulot 3000e mutta puolet menee asunto ja autolainaan, joten en tässä tilanteessa tekisi. Riippuu paljolti teidän meinoista. Meille 2 tulee näillä tuloilla olemaan maksimi.

vieras
Meillä tulot n.2500e/kk, ei toimeentulotukea tms, ei myöskään asumistukea. Asumme edullisessa asunnossa, kolme lasta, toisella vanhemmista vakityö.
Lapsista vanhin jo koulussa.
Pärjätään hyvin, tosin ei matkustella usein.
Vastaan siis että uskaltaisin, olettaen ettei tulot ole sosiaalitukia ja että asunnon koko riittää tai isomman hankkiminen ei tule kohtuuttoman kalliiksi suhteessa nykyisiin asumiskuluihin.

-
Pakko sitä rahatilannetta vaan on ajatella, jos ei meinaa heittäytyä sossun elätiksi. Itse olen köyhästä perheestä ja ihan onnellinen olen nyt aikuisena mutta omille lapsilleni en toivo samaa. Oli kurjaa, kun perheellä ei ollut varaa mihinkään ja aina elettiin kädestä suuhun :( Meidän perheessä rahaongelmat aiheuttivat paljon paljon muita ongelmia. Vanhemmat riitelivät koko aika. Raha oli melkein aina riitojen aiheena.

Kyllä mä uskaltaisin. Meillä on myös 4 lasta ja ei olla todellakaan 5000? saatu kuukaudessa kulumaan murkkuikäisiin lapsiin. Se on niin kovin suhteellista...

Me asutaan maalla ja kasvatetaan itse osa ruoasta (kasvikset). Vaatteita myös voi kierrättää ja tuunailla mieleisiksi. Osa kyllä ostetaan uutena. Harrastusvermeitäkin tarvitaan ja niihin satsataan kunnolla. Ei sille pienimmälle oikeasti kaikkea tarvitse uutena ostaa- osa jää isommiltakin käyttöön.

Syödään monipuolista ruokaa ja harrastetaan yksin ja yhdessä. ollaan tosi onnekkaita isosta perheestä. Tottakai pienemmällä perheellä jää rahaa enemmän käyttöön, mutta luulen, että meidän elämänarvot kuluttamisen osalta on mallillaan.

Nyt meille on lähipäivinä syntymässä viides ja onkin jo vähän erilaiset kuviot, kun ikäeroa kuopukseen tulee ~9 vuotta.

Kaikkea ei voi saada rahalla...

no en rahallisesti kyllä.
paljonko tuosta summasta menee asumiseen ja pakollisiin laskuihin?
meillä on tuplaten enempi netto ja 3 lasta. jos vielä yksi tuis joutus laskeen lisää menoja kun auto pitää vaihtaa ja asuntokin on passeli meille tässäkoossa..yksi huone lisää jos vielä yksi lapsi tulisi.

vieras
juu, kyllä uskaltaa, VAIKKA OLIS TOIMEENTULOTUKIASIAKAS. Sanon näin omasta kokemuksesta. Aikoinaan, kun lapset sain, olimme sossun asiakkaita aina välillä, koska lama-aikana työtilanteet vaihtelivat. Tuolloin siis 90-lukua elettiin. Nyt ovat pikkaset jo isoja, mutta kotona asuvat ja odotan viidettäni yksin. Tulot koostuvat palkasta, asumistuesta, elareista, lapsilisistä. Taitaa meidän perheen nettotulot jäädä aapeen alle ollen noin pari tonnia riippuen laskujen määrästä. Äippärahakin riittää laskujeni mukaan niin, että ei tarvi sossuun mennä. Eli vstaus: kyllä uskaltaa tehdä sen neljännen! Onnea teille!

v
Meillä on netto vähän enemmän kun tuo summa eikä kyllä varmasti pidemmällä tähtäimellä riittäs rahat. Auto pitäs vaihtaa ja asunto. Sitten kun lapset kasvavat niin tulee taas uusia kuluja kuten harrastukset... Meillä on lapsiluku (3) nyt täys, ihana ajatus sekin :)

Yhteistyössä