Uskaltaako raskaana syödä Mc Donaldsin majoneesiburgereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä uskaltaa, ja elämästä tulee aika raskasta jos sä aiot joka majoneesin ja juuston kohdalla miettiä uskaltaako nyt syödä vai ei...

Ota rennosti =)

[QUOTE="Kysyjä";25693781]Onko siis niissä miten suuri tuo listeria vaara kun on majoneesia, salaattia ja juustoa? Oletteko niitä raskaana ollessanne turvallisilla mielin syöneet?[/QUOTE]

Ei saa syödä.

Ahaa, siis Hese olisi turvallisempaa? Majoneesissa ei vissiin sitten ole käytetty munaa, justo on pastöroitua ja kasvikset kotimaisia?

Kysyn nyt ihan tosissani, enkä ilkeillen. En nimittäin todellakaan tiedä, ja kohta pitäisi suunnata pikaruokaa hakemaan.

Olisi kiva jos tulisi vielä lisää kommentteja. Kauhean tarkka kun pitää olla omien kokkaustensa kanssa, että kuorii hedelmät ja esim. porkkanat ja sen jälkeen ne pitää vielä pestäkin. Mietin että kuinkahan hygieenisia ovat tosiaan nuo pikaruokapaikkojen ruoat?

[QUOTE="mä";25693885]Mulla ei oo ees käynyt mielessä etteikö niitä sais syödä.. Olen syönyt jo monta tässä raskaudessa.
Olen hengissä ja terve[/QUOTE]

Hyvä juttu :). Ehkä sitten vaan uskallan. Kauhean kuivia kaikki burgerit on jos ei niissä ole majoneesia tai juustoa.

[QUOTE="Vieras";25693882]Ahaa, siis Hese olisi turvallisempaa? Majoneesissa ei vissiin sitten ole käytetty munaa, justo on pastöroitua ja kasvikset kotimaisia?

Kysyn nyt ihan tosissani, enkä ilkeillen. En nimittäin todellakaan tiedä, ja kohta pitäisi suunnata pikaruokaa hakemaan.

Olisi kiva jos tulisi vielä lisää kommentteja. Kauhean tarkka kun pitää olla omien kokkaustensa kanssa, että kuorii hedelmät ja esim. porkkanat ja sen jälkeen ne pitää vielä pestäkin. Mietin että kuinkahan hygieenisia ovat tosiaan nuo pikaruokapaikkojen ruoat?[/QUOTE]

Tämä oli siis mun, ap:n kommentti.

[QUOTE="Vieras";25693882]Ahaa, siis Hese olisi turvallisempaa? Majoneesissa ei vissiin sitten ole käytetty munaa, justo on pastöroitua ja kasvikset kotimaisia?

Olisi kiva jos tulisi vielä lisää kommentteja. Kauhean tarkka kun pitää olla omien kokkaustensa kanssa, että kuorii hedelmät ja esim. porkkanat ja sen jälkeen ne pitää vielä pestäkin. Mietin että kuinkahan hygieenisia ovat tosiaan nuo pikaruokapaikkojen ruoat?[/QUOTE]

En tarkoittanut turvallisempi, vaan mun mies on ollut töissä hesellä ja sanoi että sopii :D niin luulis että mäkinkin sopii.

Tässä hesen paprikamajoneesin sis. "Paprikamajoneesi-annos: rypsiöljy, pastöroitu munamassa, säilötty paprika-kurkkuseos (paprika, kurkku, sipuli, suola, muunnettu perunatärkkelys, stabilointiaine (E509), säilöntäaine (E202)), vesi, mausteseos (mineraalisuola (suola, kaliumkloridi, magnesiumsulfaatti, lysiinihydrokloridi), aromivahvenne (E621), glukoosi, hydrolysoitu kasvisproteiini (sisältää selleriä ja fenkolia), hydrolysoitu maissitärkkelys, mausteet (mm. valkosipuli, sipuli, paprika, juustokumina, cayenne, oregano), hiivauute), etikka. Suolapitoisuus 0, 7 %"

Ainakin hesessä ja mäkissä on tosi tarkat säädökset, esim. burgeri saa olla tasan tietyn minuuttimäärän lämpökaapissa jne. Ehdottomasti sitten hakee vaikka mäkiltä, kuin esim. joltain ns. karvakädeltä.

[QUOTE="vieras";25693926]En tarkoittanut turvallisempi, vaan mun mies on ollut töissä hesellä ja sanoi että sopii :D niin luulis että mäkinkin sopii.

Tässä hesen paprikamajoneesin sis. "Paprikamajoneesi-annos: rypsiöljy, pastöroitu munamassa, säilötty paprika-kurkkuseos (paprika, kurkku, sipuli, suola, muunnettu perunatärkkelys, stabilointiaine (E509), säilöntäaine (E202)), vesi, mausteseos (mineraalisuola (suola, kaliumkloridi, magnesiumsulfaatti, lysiinihydrokloridi), aromivahvenne (E621), glukoosi, hydrolysoitu kasvisproteiini (sisältää selleriä ja fenkolia), hydrolysoitu maissitärkkelys, mausteet (mm. valkosipuli, sipuli, paprika, juustokumina, cayenne, oregano), hiivauute), etikka. Suolapitoisuus 0, 7 %"

Ainakin hesessä ja mäkissä on tosi tarkat säädökset, esim. burgeri saa olla tasan tietyn minuuttimäärän lämpökaapissa jne. Ehdottomasti sitten hakee vaikka mäkiltä, kuin esim. joltain ns. karvakädeltä.[/QUOTE]

Kiitos sulle ihana :). Ja totta, niitä karvakäsiruokia en syö :D, nyt lähdetään mäkkiin...

Älä nyt sekoile niistä majoneeseista ja salaateista ja vihanneksista. Siis eihän sille raskaudelle mitään tapahdu söit mitä tahansa. Korkeintaan lihot tai muutut aivan onnettomaksi ja saat keskenmenon jos alat stressaamaan tuollaisia. Ethän sä sitä hampurilaista kuitenkaan sinne lapsen seuraksi laita! Jos roskaruoka pelottaa niin laita sitä itse niin tiedät hygienian tasan tarkkaan varsinksin jos olet superhygieeninen ja desinfioivaa tyyppiä oleva naisihminen. On vain tutkittu että lapset jotka saavat hieman bakteereita jo elämänsä alkutaipaleella ovat terveempiä ja vastustuskykyisempiä, kuin ylihygieeniset ja steriloidusti elävät. Tärkein neuvo lastyenlääkäriltä minulle oli että jos äiti voi hyvin lapsikin voi hyvin.

[QUOTE="kahden äiti";25693986]Älä nyt sekoile niistä majoneeseista ja salaateista ja vihanneksista. Siis eihän sille raskaudelle mitään tapahdu söit mitä tahansa. Korkeintaan lihot tai muutut aivan onnettomaksi ja saat keskenmenon jos alat stressaamaan tuollaisia. Ethän sä sitä hampurilaista kuitenkaan sinne lapsen seuraksi laita! Jos roskaruoka pelottaa niin laita sitä itse niin tiedät hygienian tasan tarkkaan varsinksin jos olet superhygieeninen ja desinfioivaa tyyppiä oleva naisihminen. On vain tutkittu että lapset jotka saavat hieman bakteereita jo elämänsä alkutaipaleella ovat terveempiä ja vastustuskykyisempiä, kuin ylihygieeniset ja steriloidusti elävät. Tärkein neuvo lastyenlääkäriltä minulle oli että jos äiti voi hyvin lapsikin voi hyvin.[/QUOTE]

Niin, ymmärräthän että tässä oli nyt kyse listeriabakteerista, ei mistään tavallisesta bakteerista. Sillä bakteerilla kun on jo vakavammat vaikutukset.

Mut joo, raskaana olen minäkin eikä mulla kyllä ole tullut edes mielen viereen etten sais syödä hesellä. Kyllä etenkin noissa isoissa ketjuissa ollaan todella tarkkoja tällaisten asioiden kanssa. Eli huoletta vaan nauttimaan :)

[QUOTE="äiti";25694138]Miksi pitäisi syödä? Eihän niissä ole mitään ravinteita kasvavalle lapselle![/QUOTE]

vaikka sä olisitkin tiukkis niin se ei meinaa et muidenkin tarttis :D Kärsi kärsi, niin kirkkaan kruunun saat, niinkö? Joskus saa hemmotella itteään, ja jos grilliruoka on se mistä tosissaan tykkää niin mitä hemmetin väliä jos sitä joskus syö.

Ja sitäpaitsi, kyllä siinä on hyviäkin ravintoaineita, jos nyt ruvetaan pilkkua viilaamaan.

Pakko kommentoida tohon karvakäsijuttuun... Mieheni on turkkilainen ja hänellä on kebabpizzeriagrilli. Paljon tuoreempaa ruokaa sieltä saa kuin esim Hesestä :D Ruuat kun ei seiso hetkeekään, koska ne valmistetaan vasta tilauksen jälkeen.

Niin ja esim Hesessä en oo nähnyt työntekijöiden käyttävän esim. käsidesiä, jota mieheni paikassa käytetään esim rahojen käsittelyn jälkeen, ennen ruuanlaittoa.

Viimeksi muokattu:
Pakko kommentoida tohon karvakäsijuttuun... Mieheni on turkkilainen ja hänellä on kebabpizzeriagrilli. Paljon tuoreempaa ruokaa sieltä saa kuin esim Hesestä :D Ruuat kun ei seiso hetkeekään, koska ne valmistetaan vasta tilauksen jälkeen.

Niin ja esim Hesessä en oo nähnyt työntekijöiden käyttävän esim. käsidesiä, jota mieheni paikassa käytetään esim rahojen käsittelyn jälkeen, ennen ruuanlaittoa.

No tiesitkö että hesessä yleensä sama ihminen ei rahasta ja käsittele ruokia? ruokaa käsittelevät käyttävät käsineitä. Ne mitkä se rahastava lappaa tarjottimelle on jo kääreissä.

Kebabpaikoissa saattaa siinä mielessä olla "tuoreempaa", että saat sen heti kun se on valmistettu. Mutta hygieniakäytännöt ja raaka-aineiden säilytykset ym. voi muuten olla huomattavasti löysemmät... se mistä se tuote on tehty, ei välttämättä olekkaan tuoretta ja hyvinsäilöttyä...

En väitä että kaikissa kebabpaikoissa olisi näin, mutta asiakas nyt ei voi tietää miten kyseisessä paikassa toimitaan. Hesellä ja mäkillä on suuret yhteiset linjaukset ja tiukka laadunvalvonta.

En halua pikaruokaa puolustella, mutta Hesessä hampparit tekee eri henkilö siellä takana, ei kassa. ranskalaisiin ei kosketa käsillä, ne laitetaan pussista suoraan keittimeen ja annostellaan sillälapiolla tai mikä se nyt onkaan.

En todellakaan söis! Ne seisoo monta tuntia lämpimässä ja on muutoinkin tekijästä kiinni miten hygieeninen se purilainen on. Esim. itse kävin välillä kassalla, välillä tein hamppareita samoilla hanskoilla kun oli kiire enkä ollut ainoa.

Se käsineitten käyttö on ihan naurettava. Jos samoilla hanskoilla käydää itse vessassa, kaivetaan nenää ja korvaa ni olis hygieenisempää jos oltais ilman hanskoja.

[QUOTE="äiti";25694138]Miksi pitäisi syödä? Eihän niissä ole mitään ravinteita kasvavalle lapselle![/QUOTE]

Usein en syökään, oikeastaan, tämä oli ensimmäinen kerta koko raskauden aikana. Iltapäivästä iltaan on menoa, tänään oli siivous päivä enkä jaksa nyt alkaa laittamaan ruokaa. Otan kyllä vitamiineja joka päivä, ja aamupala oli tänäänkin terveellinen.

En halua olla ylihysteerinen, mutten myöskään ottaa tarpeettomia riskejä. En nyt usko että sain tuosta hampurilaisesta listeriaa.

Kiitos kaikista vastauksista. Toivottavasti näistä on hyötyä muillekin :).

Alkuperäinen kirjoittaja ex-työntekijä;25694506:
En todellakaan söis! Ne seisoo monta tuntia lämpimässä ja on muutoinkin tekijästä kiinni miten hygieeninen se purilainen on. Esim. itse kävin välillä kassalla, välillä tein hamppareita samoilla hanskoilla kun oli kiire enkä ollut ainoa.

Jouduimme odottamaan hampurilaisiamme, joten eivät olleet seisseet yhtään.

Yhteistyössä