Uskaltaako läski yrittää raskautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ylipainoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ylipainoinen

Vieras
Esikoinen alkaa olla pari vuotias ja uus yritys siintelee mielessä. Ongelmana on, että esikoisen raskauskilot korkoineen on jäljellä (noin 20 kg ylipainoa ja painoindeksi huitelee kolmessakympissä). Piru vie, kannattaako tässä raskautta edes yrittää? Onko riskit liian kovat Mitenhän neuvolassa suhtauduttaisiin näin ylipainoiseen odottajaan. Esikoisen aikaan olin normaalipainon ylärajoilla ja tulin raskaaksi heti - nyt en kyllä tiedä tulisinko kun on tuota painoa...

Minä olen aina ollut ylipainoinen ja ensi yrittämällä olen raskaaksi tullut. Kolme lasta olen tehnyt. =)
Kahdessa ekassa raskaudessa reikkas vähän paineet, mut muuten kaikki meni oikein hienosti. Eka raskaus käynnistettiin paineitten takia (silloin olin kevein näistä 3 raskaudesta ;) ) Kaksi muuta sitten syntyi ajallaan.
Ei kai ne siellä neuvolassa sen kummemmin tainneet minuun suhtautua kuin muihinkaan! =)
Ja raskauteen liittyy aina riskejä, olit sitten lihava tai laiha!
Onnea yritykseen b :) d

Anna mennä vaan. Mä olin ekaa odottaessa BMI n. 37 ja kakkosta odottaessa se oli alkuvaiheessa yli 40... Ihan asiallisesti suhtauduttiin joka paikassa muhun. Vain yksi lääkäri totesi vihaisena esikoisen rakenneultrassa, että "Eihän täältä edes näe mitään kun on näin paljon tätä ihraa edessä".

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei, läskillä ei ole oikeutta olla äiti. Eikä edes yrittää raskautta. Itse asiassa läskeillä ei ole edes oikeutta elää =)

Kukahan se siellä jorajaa? :D Joku lapseton, langanlaiha iki-impikö??? ;)

Mä ainakin käsitin ton vitsiksi. :) Mä oon kans ylipainonen, indeksi yli 35 ja neljättä odotan. Eipä ollu läskit ekana mielessä kun peittoja heiluteltiin! ;)

eikun hommiin vaan. :) :) :) :) :) saattaa ne painon nousua vahtia ja kommentoida, mutta mielestäni sillä ei ole väliä kunhan äiti tuntee olonsa hyväksi!!! se on raskauden (harvoja) hyviä puolia että saa olla millainen vaan, eikä kenelläkään ole siihen sanottavaa! :heart:

Mulle on jäänyt trauma tästä ehkä. Esikon raskaudessa vihjailu neuvolassa oli inhottavaa, vaikka tosiaan nippa nappa alle 25 oli painoindeksi ennen raskautta. Paino nousi melkeen sen 20 kiloa ja siihen ei kyllä ilolla suhtauduttu. Mulla on syömishäiriötaustaa ja olen ehkä siksikin herkkä näiden asioiden suhteen. Nyt jo viitisen vuotta olen ollut kunnossa ja näitä kiloja en aio oksentaan pois... Tavallaan tuntuu turhalta nyt laihduttaa ja sitten taas lihoa toisen raskauden myötä (tiedän että näin käy). Toki jos se sitten todennäköisesti aiheuttaa jotain komplikaatioita, niin täytyy kai yrittää laihtua ennen raskautta.

Uskaltaa mutta kannattaa myös ottaa riskit huomioon ja "parantaa" elämäntavat samalla kun sen ratkaisun yrittämisestä tekee. Mä en itse aio yrittää raskautua ennen kuin olen suht lähellä normaalipainoa tai normaalipainoinen, sen verran pahat traumat jäi edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä ja uskon että suurimman osan ongelmista olisi voinut välttää jos painoa olisi ollut vähemmän...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulle on jäänyt trauma tästä ehkä. Esikon raskaudessa vihjailu neuvolassa oli inhottavaa, vaikka tosiaan nippa nappa alle 25 oli painoindeksi ennen raskautta. Paino nousi melkeen sen 20 kiloa ja siihen ei kyllä ilolla suhtauduttu. Mulla on syömishäiriötaustaa ja olen ehkä siksikin herkkä näiden asioiden suhteen. Nyt jo viitisen vuotta olen ollut kunnossa ja näitä kiloja en aio oksentaan pois... Tavallaan tuntuu turhalta nyt laihduttaa ja sitten taas lihoa toisen raskauden myötä (tiedän että näin käy). Toki jos se sitten todennäköisesti aiheuttaa jotain komplikaatioita, niin täytyy kai yrittää laihtua ennen raskautta.

Pyydä toinen terkka? Eikä siellä terkalla ole mikään pakko käydä, voi käydä ne lääkärintarkastukset vaikka yksityiselläkin...

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Uskaltaa mutta kannattaa myös ottaa riskit huomioon ja "parantaa" elämäntavat samalla kun sen ratkaisun yrittämisestä tekee. Mä en itse aio yrittää raskautua ennen kuin olen suht lähellä normaalipainoa tai normaalipainoinen, sen verran pahat traumat jäi edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä ja uskon että suurimman osan ongelmista olisi voinut välttää jos painoa olisi ollut vähemmän...

Olen nyt muutaman viikon ajan katsonut syömisiä tarkemmin ym. sillä ajatuksella, että jos yritys alkaa. En tiedä sitten, ehkä voisi jättää ehkäisyn ja katsoa mitä tapahtuu, samalla jatkaen terveellisempiä elämäntapoja. Painohan voisi tällä menetelmällä ehtiä jonkun kilon tippuakin jos raskaaksi tulemiseen menee aikaa :). Kai se vähäkin on aika kotiinpäin, ajattelisin.

Saanko kysyä millaisia ongelmia sinulle tuli raskaudessa?

Raskausaika on vaikeaa ex-syömishäiriöiselle tai muuten kehonkuvan ongelmien kanssa kamppailevalle, kokemusta on... :( Joka neuvolareissun punnitukset saavat taas vaa'an olemaan sen hetkisen maailman keskipiste ja aina vaan suurenevat lukemat saavat pienen mielen paniikkiin, vaikka järki sanookin, että painon kuuluukin nousta. Kun vielä kaiken lisäksi käyrillä pysymisestä on tehty hyvän ihmisen mittari, niin ei niistä vanhoista pään sisäisistä möröistä todellakaan pääse raskausaikana eroon.

Terveydenhoitajien ja ylipäänsä näiden käyrien määrittelijöiden toivoisin pysähtyvän miettimään, mitkä asiat oikeasti ovat tärkeitä äidin ja lapsen hyvinvoinnin ja raskauden mahdollisimman hyvän kulun kannalta. Onko todellakin paino kaikkein merkittävin asia terveyden kannalta vai voisiko kuitenkin kokonaisuus ratkaista tässäkin? Painoindeksi 30 ei edes ole vielä ratkaisevan vaarallista, vaikka meidät onkin niin saatu uskomaan ja jopa niin, että altistamme lapsemmekin vakaville vaaroille, kun kehtaamme niin kauhean läskeinä ryhtyä lapsentekoon...

Itselleni muistutettiin joka ikinen neuvolakerta raskausajan diabeteksen vaaroista ja miten se vaikuttaa lapseen, vaikka joka ikisessä testissä sokerit oli normaalilla tasolla ja muutenkin olin kaikin puolin terve. Paitsi siis se ylipaino, joka teki minusta toisen luokan kansalaisen, joka ansaitsee syynäystä ja kontrollia samaan tapaan kuin joku päihdeäiti :(. Ja kaikki tietenkin "lapsen parhaan" nimissä, vaikka välillä ei vaan voinut olla ajattelematta, että taustalla oli loppujen lopuksi halu kontrolloida ja kyykyttää.

Olen nyt muutaman viikon ajan katsonut syömisiä tarkemmin ym. sillä ajatuksella, että jos yritys alkaa. En tiedä sitten, ehkä voisi jättää ehkäisyn ja katsoa mitä tapahtuu, samalla jatkaen terveellisempiä elämäntapoja. Painohan voisi tällä menetelmällä ehtiä jonkun kilon tippuakin jos raskaaksi tulemiseen menee aikaa :). Kai se vähäkin on aika kotiinpäin, ajattelisin.

Varmasti siitä on apua :) Raskausdiabetes (ruokavaliohoitoinen onneks), raskausmyrkytys jonka takia olin sairaalassa muutaman viikon ennen kuin päätettiin käynnistää ja synnytys päättyi hätäsektioon...

Alkuperäinen kirjoittaja **:
miksi ihmeessä sä et laihduttas ittees eka terveellisempään painoon?

Kuten tuolla aiemmin totesin, lihon toisessa raskaudessa uudestaan, joten urakkaan on ryhdyttävä sitten taas toistamiseen. Totesin myös, että laihdutan kyllä, jos on kiistatta niin, että painoindeksi 30 aiheuttaa riskiraskauden. Toisekseen laihduttaminen vie aikaa ja se on poissa kakkosen yrityksestä (lähipiirissä on monia joiden toinen raskaus ei olekaan alkanut ihan noin vaan vaikka ensimmäinen olisikin). Siinä muutma syy. Teoriassa olisi tietysti helppoa laihduttaa ensin ja yrittää vasta sitten.

Varmasti siitä on apua :) Raskausdiabetes (ruokavaliohoitoinen onneks), raskausmyrkytys jonka takia olin sairaalassa muutaman viikon ennen kuin päätettiin käynnistää ja synnytys päättyi hätäsektioon...

Olen pahoillani ikävästä kokemuksestasi :(.

Olen pahoillani ikävästä kokemuksestasi :(.

Ei se mitään :) Mut jos mä olisin sinä niin luultavasti jättäisin sen ehkäisyn pois ja alkaisin yrittämään lasta samalla kun pitäisin yllä niitä terveellisempiä elämäntapoja. Toivottavasti löydät itselles sopivan ratkaisun ja tärppää =)

Kuten tuolla aiemmin totesin, lihon toisessa raskaudessa uudestaan, joten urakkaan on ryhdyttävä sitten taas toistamiseen. Totesin myös, että laihdutan kyllä, jos on kiistatta niin, että painoindeksi 30 aiheuttaa riskiraskauden. Toisekseen laihduttaminen vie aikaa ja se on poissa kakkosen yrityksestä (lähipiirissä on monia joiden toinen raskaus ei olekaan alkanut ihan noin vaan vaikka ensimmäinen olisikin). Siinä muutma syy. Teoriassa olisi tietysti helppoa laihduttaa ensin ja yrittää vasta sitten.

Tohn vielä lisäys, että imetys ei todellakaan laihduta kaikkia. Imetin 11 kk ja tuona aikana ainoastaan lihoin ja lihoin. No, jospa seuraavalla kerralla, siitä yksi perustelu yrittää heti, mahdollisuus laihtua imettämällä nämäkin kilot :)...

Tohn vielä lisäys, että imetys ei todellakaan laihduta kaikkia. Imetin 11 kk ja tuona aikana ainoastaan lihoin ja lihoin. No, jospa seuraavalla kerralla, siitä yksi perustelu yrittää heti, mahdollisuus laihtua imettämällä nämäkin kilot :)...

Ehei, ei se vaan noin mene - jotkut on sitä tyyppiä, että paino vain nousee imetysaikana eikä ainakaan laihdu mihinkään. Itse en kyllä noita painoasioita aatellut, vaikka joka raskauden alussa ylipainoa oli n. 10 kg edellistä enemmän ja alussakaan en ollut mikään keijukainen. (Ois ehkä pitänyt, nyt on II diabetes seuranani + yli 40kg enemmän painoa kuin ekan raskauden alussa...) Suurempi murhe mulle oli kuitenkin, ettei muksuilla ois kovin pitkät ikäerot ja siksipä niitä peittoja heiluteltiin :) Ja onhan niillä nyt sitten toisensa, vaikka äiti kupsahtaiskin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja rokrok:
eikun hommiin vaan. :) :) :) :) :) saattaa ne painon nousua vahtia ja kommentoida, mutta mielestäni sillä ei ole väliä kunhan äiti tuntee olonsa hyväksi!!! se on raskauden (harvoja) hyviä puolia että saa olla millainen vaan, eikä kenelläkään ole siihen sanottavaa! :heart:

Mulla painoindeksi oli yli 30 ku aloin odottaa esikoista. Neuvolassa sanoivat ettei ihan heti saisi paino lähteä nousuun vaan mielellään pysyä samassa.

Mä voin koko raskauden todella hyvin (välillä eto), en yrjönnyt kertaakaan.

Lopputulos: aivan isänsänäköinen poika ja mamman paino synnäriltä lähtiessä alkutilanteeseen verrattuna oli -8 kiloa. Ja olo on hyvä aina vaan!

Joten ei muuta, ku matoa koukkuun vaan!

Rasvakerrokseen on kertynyt ympäristömyrkkyjä jotka sitten laituessa siirtyvät myös lapseen - ruoan lisäksi se kuormitus on aivan liikaa.

Mitä tuumaatte maltodekstriinistä ja soijasta?
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/maissit.htm

"Rasvakerrokseen on kertynyt ympäristömyrkkyjä jotka sitten laituessa siirtyvät myös lapseen - ruoan lisäksi se kuormitus on aivan liikaa.

Mitä tuumaatte maltodekstriinistä ja soijasta?
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/maissit.htm"

Mikä tämän jutun pointti nyt oli? selittäisitkö? ...luin tuon linkittämäsi tekstin, mutta olen aina hmoilasena!

Yhteistyössä