En tiedä, olenko rasisti. Miten se edes määritellään? Kuinka paljon rasistisia ajatuksia pitää prosentuaalisesti olla, jotta ihminen on rasisti?
Toisaalta olen hyvin suvaitsevainen, mutta toisaalta tämän liiallisenkin suvaitsevaisuuteni vuoksi olen kokenut paljon myös negatiivisia asioita ja tätä kautta ajatusmaailmani on alkanut muuttumaan.
Minulla on paljon ennakkoluuloja ns. mustia/tummaihoisia, uskonsa mukaisesti pukeutuvia muslimeja, muuten tummahipiäisiä ei-suomea korostuksettomasti puhuvia, sekä romaneja (niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin) kohtaan.
En tietenkään omaa ennakkoluuloja jokaista näitä em. ryhmiin kuuluvaa ihmistä kohtaan, sillä kyllä minulla ja tuttavapiirilläni löytyy myös näistä kaikista oikein hyviäkin kokemuksia. Pääsääntöisesti nämä kokemukset ovat kuitenkin olleet kaikkea muuta kuin hyviä, joten
Minä voin myös myöntää, että ennakkoluulojeni taustalta löytyy epäluottamusta, pelkoa ja ehkäpä sitten tietämättömyyttäkin, joka puolestaan kumpuaa tietolähteiden ristiriitaisuudesta. Samalla voisin mainita myös ymmärtämättömyyden; en todellakaan kykene ymmärtämään joidenkin ihmisten elämäntyyliä, mutta ehkä minun ei tarvikaan.
Eniten tympii tietysti nimenomaan ne tietyt ulkomaalaiset tm. etnisten vähemmistöjen edustajat, jotka majailevat Suomessa, eivät tee rehellisiä töitä vaan käyttävät päivänsä rötöstelemällä kantasuomalaisilta. Sitten ollaan vielä vinkumassa rasismista.
En kulje ulkona hakkaamassa tai haukkumassa ketään, ajatukseni pidän lähinnä omana tietonani.