Uskaltaako hankkia lapsia ilman vakitöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelevä aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelevä aapee

Vieras
Vauvakuume on valtaisa. Mä olen ollut opiskelija ja tehnyt töitä kesäisin ja vähän opiskelun ohessakin. Mies on tehnyt pätkätöitä ja aina pätkien välissä ollut päivärahalla. Ajatus oli pitkään, että ainakin toisella meillä pitäisi olla vakituinen työpaikka, että "uskaltaisi" hankkia lapsia.

Itse olen valmistumassa, mutta töitä ei ole näköpiirissä. Tai siis hakenut olen viimeisen puolen vuoden aikana jokaista paikkaa, joka on ollut auki ja on omaa alaa. Toisaalta olisi niin kiva saada nyt töitä ja siksi vauvahaaveet pitäisi jättää syrjään. Toisaalta nythän mulla just olisi aikaa olla kotona kun ei ole niitä töitä. En halua kotiäidiksi vaan ihan mielelläni vuoden kotona olon jälkeen menisin töihin ainakin osa-aikaisesti.

Toisaalta, 30-vuotta alkaa lähestyä ja tiedän senkin, että meidän suvussa ei se lapsenteko enää kovin myöhään onnistu. Sitä tässä vaan miettii, että jos odottaa sitä täydellistä hetkeä töiden ja asunnon ja kaiken suhteen, sitä aikaa ei koskaan tule.

Tämä on tällaista omassa päässä käymääni mietiskelyä. Olisi kiva kuulla, miten muut ovat tämän ongelman ratkaisseet.

Suomessahan on huutava työvoimapula, tänne tarvitaan vuoteen 2013 mennessa 100 tuhatta ihmistä töihin, käyppä kurkkaamassa kokoomuksen juttuja niin selviää.

Nykynaiset pyrkii niin kovasti suunnittelemaan kaikkea. Pitää tosiaan ottaa huomioon sekin, ettei se vauva useinkaan tule just silloin, kun sitä haluaa. Eikä myöskään työ näinä aikoina. Tässä vaiheessa kannattaa suhtautua aika avoimesti sekä siihen työasiaan että vauvaan. Vähän sillä periaatteella, että tulee kun on tullakseen, kummankin asian kanssa. Ei stressiä :)

sain lapset kesken amk opintoja. Työllistyin vuoden mittaiseen työsuhteeseen jo ennen kuin valmistuin. Töitä riittää tulevaisuudessakin. Jaksan uskoa, että vakityö vielä mulle jostain joskus napsahtaa.

[QUOTE="vieras";26675081]Suomessahan on huutava työvoimapula, tänne tarvitaan vuoteen 2013 mennessa 100 tuhatta ihmistä töihin, käyppä kurkkaamassa kokoomuksen juttuja niin selviää.[/QUOTE]

Oletko varma, että ap on valmistunut laitoshuoltajaksi tai lähihoitajaksi?

Itse olen saanut yhden lapsen kesken opiskeluiden ja kaksi lasta työelämässä ollessani. Parhaiten tulin vähillä rahoilla toimeen silloin opiskelujen keskellä, opiskelijana kun oli tottunut tulemaan toimeen tosi vähällä. Vaikka sitten myöhemmin sainkin tuloihin sidottua äp-rahaa, niin silloin kiristely oli kyllä ikävämpää.

Tottakai uskallat nyt hommata lapsia. Meillä on kolme lasta ja mies sai vakipaikan siinä vaiheessa kun esikoinen oli kolme kuukautta. Itselläni ei ole työpaikkaa ollenkaa, olen vain tehnyt määräaikaisia sopimuksia. Tosin meillä tilenne on ehkä toinen kuin monella muulla, kun olemme molemmat hoitoalalla ja tällä alalla on kova pula ja aina saa töitä kuin vaan tahtoo, vakipaikka vaan on vähän hankalampi saada. Mutta minun mielestä kyllä voi ja pitääkin tehdä lapsia, kun siihen on mahdollisuus, koska voihan olla että vuoden päästä niitä ei ehkä jostain syystä enää saisikaan, vaikka eihän sitä nytkään tiedä :D.

[QUOTE="vieras";26675081]Suomessahan on huutava työvoimapula, tänne tarvitaan vuoteen 2013 mennessa 100 tuhatta ihmistä töihin, käyppä kurkkaamassa kokoomuksen juttuja niin selviää.[/QUOTE]

Mun alalla on pistetty viime vuosina paljon porukkaa pihalle. Kyllähän sitä vaikka siivoaa jos ei mitään muuta saa. Mutta ehkä mä ennemmin olen tässä välissä äitiyslomalla. Toisaalta olemalla äitiyslomalla ei ole keräämässä sitä vähääkään työkokemusta, mitä pätkistä ja freehommista on tarjolla.

Itse tein niin, että lapsen yritys aloitettiin vasta, kun minulla oli määräaikainen työsuhde valmistumisen jälkeen. Sen avulla sain hyvät äitiyspäivärahat. Paljon mukavampi niin kuin, että olisi minimipäivärahoilla. Kuuluthan myös työttömyyskassaan, jotta ansiot on turvattu ainakin joksikin aikaa äitiysloman tai hoitovapaan jälkeen.

Ei se lapsen teko niin ihmeitä rahoja vaadi, kun ostaa tavarat ja vaatteet käytettynä jne. Tietty sulla tulis äitiyspäiväraha olemaan melko pieni kun sulla ei kai juuri oo palkkatuloja. Puol vuotta jos kerkeisit olemaan töissä ennen äippälomalle jäämistä niin saisit täyden ansiosidonnaisen. Mutta tuon puol vuottahan ehit tehdä vaik olisit jo raskaana kun alotat työt.. Tietty jotain säästöjä ois hyvä olla että pärjäät sitten äitiysloman loputtua kotihoidontuella.

Oikeesti tuossa on nin monta muuttujaa kun et voi tietää meneekö raskaaksitulossa vuosi vai kaks niin luottaisin siihen että elämä kantaa ja alkaisin yrittämään jos vaan halua on molemmilla.

No sitähän mä yritin avata teille, te kun aina uskotte mitä nykyinen eliitti juttelee vaikkapuhuu suoraa paskaa. Huomaatteko miten kokoomus on vienyt syvemmälle suolle tätä maata ja pitemmälle ollaan menossa. Katainen sanoo että tarvitaan jopa 1,1 miljoonaa maahanmuuttajaa tänne töihin, uskotteko?? Miten on nousua kun on vaan laskua ja velkaa? Ei tule ostovoima lisääntymään kansalaisilla porvaredien aikana se on varma asia. Voitte vaikka tarkistella ja tutkia ihan vittuillessaan asioita.

[QUOTE="aapee";26675137]Mun alalla on pistetty viime vuosina paljon porukkaa pihalle. Kyllähän sitä vaikka siivoaa jos ei mitään muuta saa. Mutta ehkä mä ennemmin olen tässä välissä äitiyslomalla. Toisaalta olemalla äitiyslomalla ei ole keräämässä sitä vähääkään työkokemusta, mitä pätkistä ja freehommista on tarjolla.[/QUOTE]

Ne on kuule painettu siivojan tiestitkin niin alas että työttömänänä tienaa enemmän.

Kiitos vaan kommenteista. Sehän tässä juuri onkin, kun tulevaa ei voi tietää! :) Olen kyllä kova tyttö suunnittelemaan ja murehtimaan tulevaisuutta.

Meillä on kyllä tultu vähällä toimeen. Kun molemmilla on epäsäännölliset tulot, joutuu hyvätuloisinakin kuukausina elämään säästeliäästi, kun ei taas seuraavan kuun tuloista tiedä. Tiettyhän vauvaperheenä sitä saisi asumistukeakin ja kaikkea, kun tulot pienenevät ja asukasmääräkin kasvaa.

Lisää kommentteja, kiitos! Luen mielelläni. :)

Minä en kyllä tekisi lapsia, ennen kuin edes jommalla kummalla on vakipaikka. Joo vakipaikankin voi menettää, mutta vakityöstä irtisanoutumisen jälkeen on huomattavasti helpompi työllistyä uudelleen, kuin mitä tehden pätkiä. Itselläni on korkeakoulututkinto alalta, jolla piti olla jo vakava työvoimapula henkilöstön ikääntymisen vuoksi ja työllistyminen lähes 100% varmaa. Niin vain minä sekä iso osa yhtä aikaa valmistuneista opiskelukavereista teemme jo ties monetta vuotta pätkiä eikä vakinaistamista ole näköpiirissä, vaikka kuinka vakkareita jää eläkkeelle joka vuosi. Onneksi miehellä on vakityöpaikka ja itse hedin tehdä sen aikaa töitä, että saan nyt ansiosidonnaista.

[QUOTE="aapee";26675189]Kiitos vaan kommenteista. Sehän tässä juuri onkin, kun tulevaa ei voi tietää! :) Olen kyllä kova tyttö suunnittelemaan ja murehtimaan tulevaisuutta.

Meillä on kyllä tultu vähällä toimeen. Kun molemmilla on epäsäännölliset tulot, joutuu hyvätuloisinakin kuukausina elämään säästeliäästi, kun ei taas seuraavan kuun tuloista tiedä. Tiettyhän vauvaperheenä sitä saisi asumistukeakin ja kaikkea, kun tulot pienenevät ja asukasmääräkin kasvaa.

Lisää kommentteja, kiitos! Luen mielelläni. :)[/QUOTE]

Niin, ja vauvakulut on aika pienet, ellei joudu korvikkeita ostamaan tai jotain. Lähinnä vaippoja joutuu ostelemaan, äitiyspakkaus on aika kattava.

Kyllähän niitä tukiakin saa hakea jos vaanhaluaa, tässä on hyvä esimerkki. [ur]http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2009/20090014?search[type]=pika&search[pika]=KKO%3A2009%3A14[/url] Rohkeasti vaan luukulle :)

Niin, ja vauvakulut on aika pienet, ellei joudu korvikkeita ostamaan tai jotain. Lähinnä vaippoja joutuu ostelemaan, äitiyspakkaus on aika kattava.

Ei mua niinkää huoleta se äitiysvapaan aikainen toimeentulo kuin se, mitä se äitiysloma tekisi työuralle. Meillä on kuitenkin suvussa säästetty kaikkia lasten tarvikkeita lakanoista sittereihin ym. Tokihan suvussa voisi olla toinenkin vauva samaan aikaan, mutta varmasti paljon säästöä saisi lainaamalla tarvikkeita tästä "sukuvarastosta".

Suurin kysymysmerkki on juurikin se, että pilaisiko äitiysloma mahdollisuudet työllistyä omalla alalla. Tokihan tässä nyt on opintojen ohessa parin vuoden verran työkokemusta omalta alalta kertynyt. Huoh.

Yhteistyössä