Uskallatteko ottaa asuntolainaa (vanhemmalla iällä)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mikään työpaikkahan ei tänä päivänä ole enää varma. Kun tilannetta ei tiedä esim. 10 vuoden päästä. Minua haluttaisi ostaa omakotitalo ja ottaa lisää velkaa, mutta toisaalta hirvittää. Me ollaan jo yli nelikymppisiä ja molemmilla vakityöt, mutta velkaa pitäisi tehdä vielä 15 vuodeksi eteenpäin jo havittelee okt:a täältä päin missä meidän molempien työt ovat. Miten te muut olette laskeneet pärjäävänne velkojen kanssa? Mitä jos jotain tapahtuu? Oletteko ottaneet niitä takaisinmaksuturvia tms.?

Olen nelikymppinen sinkkuäiti, 1 lapsi. Mulla on jo melkein maksettu koti mutta haluan isompaan ja parempaan ja aion ottaa velkaa lisää 60-70 000.
On vakityö. Brutto noin 2700 /kk.
Tottahan te kahdestaan uskallatte unelmanne toteuttaa !!

[QUOTE="vieras";22208073]Mikään työpaikkahan ei tänä päivänä ole enää varma. Kun tilannetta ei tiedä esim. 10 vuoden päästä. Minua haluttaisi ostaa omakotitalo ja ottaa lisää velkaa, mutta toisaalta hirvittää. Me ollaan jo yli nelikymppisiä ja molemmilla vakityöt, mutta velkaa pitäisi tehdä vielä 15 vuodeksi eteenpäin jo havittelee okt:a täältä päin missä meidän molempien työt ovat. Miten te muut olette laskeneet pärjäävänne velkojen kanssa? Mitä jos jotain tapahtuu? Oletteko ottaneet niitä takaisinmaksuturvia tms.?[/QUOTE]

Olen yli nelikymppinen, mieheni yli 5-kymppinen. Muutama vuosi sitten otettiin asuntolaina 25 vuodeksi. Todettiin niin, että asuminen vuokrallakin maksaa, ja nyt on korkea aika tehdä päätös, jos sitä ikinä tekee. Meillä on siis tosi iso laina, mutta myös hyvät tulot. Yhden tuloillakin selviää lainasta, tällöin kuitenkin vyötä kovasti kiristämällä. Takaisinmaksuturva meillä on lainaosuudessa, jossa on takaajat. Ja jos huonosti käy, niin voidaan aina myydä asunto. Nyt muutamassa vuodessa asunnon arvo on asuntojen hinnan laskusta huolimatta noussut jo ainakin 50.000 euroa.

Minä uskoisin, että molemmilla on suhteellisen varmat työpaikat, toinen meistä on töissä kunnalla tietoliikennealan töissä, toinen taas yrityksessä, joka kuuluu vakaisiin työllistäjiin irtisanomisuutisissa ko. yritys ei ole ollut koskaan. Minä olen valmistunut ja työllistynyt sen 90-luvun laman aikana, olen myös tämän viimeisen laman aikana vaihtanut työpaikkaa, ja vanhaankin pääsisin takaisin, joten ainakin toistaiseksi tilanne on tosi hyvä. Miehellä on ollut muutama työttömyysjakso tämän asuntolainan aikana, mutta nykyinen työpaikka on todellinen eläkevirka.

[QUOTE="poikia3";22208156]Olen yli nelikymppinen, mieheni yli 5-kymppinen. Muutama vuosi sitten otettiin asuntolaina 25 vuodeksi. Todettiin niin, että asuminen vuokrallakin maksaa, ja nyt on korkea aika tehdä päätös, jos sitä ikinä tekee. Meillä on siis tosi iso laina, mutta myös hyvät tulot. Yhden tuloillakin selviää lainasta, tällöin kuitenkin vyötä kovasti kiristämällä. Takaisinmaksuturva meillä on lainaosuudessa, jossa on takaajat.[/QUOTE]

Eli miehesi on yli 75-vuotias, kun laina on maksettu. Ollut ainakin 10 vuotta eläkkeellä, hyvä jos elää tuohon ikään. Ja sinäkin olet ollut eläkkeellä jo jonkin aikaa. Mitenkäs lainan maksu onnistuu, kun nettotulot putoavat 40-60 prosenttiin nykyisestä?

Ja tuossa iässä takaajat.. ei vissiin ole kertynyt säästöjä tuulen huuhtoman ahterin lisäksi. Tuosta jo näkeekin kuinka hyvin olette osannut varautua tulevaan joten arvionne työsuhteiden kestosta voidaan olettaa toiveuneksi.

[QUOTE="poikia3";22208156]Olen yli nelikymppinen, mieheni yli 5-kymppinen. Muutama vuosi sitten otettiin asuntolaina 25 vuodeksi. Todettiin niin, että asuminen vuokrallakin maksaa, ja nyt on korkea aika tehdä päätös, jos sitä ikinä tekee. Meillä on siis tosi iso laina, mutta myös hyvät tulot. Yhden tuloillakin selviää lainasta, tällöin kuitenkin vyötä kovasti kiristämällä. Takaisinmaksuturva meillä on lainaosuudessa, jossa on takaajat. Ja jos huonosti käy, niin voidaan aina myydä asunto. Nyt muutamassa vuodessa asunnon arvo on asuntojen hinnan laskusta huolimatta noussut jo ainakin 50.000 euroa.

Minä uskoisin, että molemmilla on suhteellisen varmat työpaikat, toinen meistä on töissä kunnalla tietoliikennealan töissä, toinen taas yrityksessä, joka kuuluu vakaisiin työllistäjiin irtisanomisuutisissa ko. yritys ei ole ollut koskaan. Minä olen valmistunut ja työllistynyt sen 90-luvun laman aikana, olen myös tämän viimeisen laman aikana vaihtanut työpaikkaa, ja vanhaankin pääsisin takaisin, joten ainakin toistaiseksi tilanne on tosi hyvä. Miehellä on ollut muutama työttömyysjakso tämän asuntolainan aikana, mutta nykyinen työpaikka on todellinen eläkevirka.[/QUOTE]

Huh huh! Kuulostaa hurjalta tämä juttu!!

Eli miehesi on yli 75-vuotias, kun laina on maksettu. Ollut ainakin 10 vuotta eläkkeellä, hyvä jos elää tuohon ikään. Ja sinäkin olet ollut eläkkeellä jo jonkin aikaa. Mitenkäs lainan maksu onnistuu, kun nettotulot putoavat 40-60 prosenttiin nykyisestä?

Ja tuossa iässä takaajat.. ei vissiin ole kertynyt säästöjä tuulen huuhtoman ahterin lisäksi. Tuosta jo näkeekin kuinka hyvin olette osannut varautua tulevaan joten arvionne työsuhteiden kestosta voidaan olettaa toiveuneksi.

Talonhan voi myydä, jos tulee vastaan tilanne, että lainan maksaminen ei enää onnistu. Voi olla ihan järkeväkin ratkaisu vaihtaa pienempään siinä vaiheessa, kun lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa.

Onhan sekin mahdollista, että tulee jostain lisätuloja - voi esimerkiksi saada perinnön, jolla voi lyhtentää lainaa.

Järjetöntä tämä ihmisten halua mollata sellaisia, jotka haluavat elää kunnon elämää silloin, kun siihen on mahdollisuus (senhän tuo iso laina nimenomaan mahdollistaa), sen sijaan, että kituuttelisivat ahtaissa oloissa kärvistellen ja laittaisivat rahaa säästöön "pahan päivän varalle".

Kiva se on sitten eläkeiässä sieltä sukanvarresta sitä rahaa kaivaa, kun enää ei ole mitään tarvetta isolle asunnolle tai muutakaan käyttöä enemmille rahoille. :rolleyes:

Yhteistyössä