[QUOTE="vieras";22208073]Mikään työpaikkahan ei tänä päivänä ole enää varma. Kun tilannetta ei tiedä esim. 10 vuoden päästä. Minua haluttaisi ostaa omakotitalo ja ottaa lisää velkaa, mutta toisaalta hirvittää. Me ollaan jo yli nelikymppisiä ja molemmilla vakityöt, mutta velkaa pitäisi tehdä vielä 15 vuodeksi eteenpäin jo havittelee okt:a täältä päin missä meidän molempien työt ovat. Miten te muut olette laskeneet pärjäävänne velkojen kanssa? Mitä jos jotain tapahtuu? Oletteko ottaneet niitä takaisinmaksuturvia tms.?[/QUOTE]
Olen yli nelikymppinen, mieheni yli 5-kymppinen. Muutama vuosi sitten otettiin asuntolaina 25 vuodeksi. Todettiin niin, että asuminen vuokrallakin maksaa, ja nyt on korkea aika tehdä päätös, jos sitä ikinä tekee. Meillä on siis tosi iso laina, mutta myös hyvät tulot. Yhden tuloillakin selviää lainasta, tällöin kuitenkin vyötä kovasti kiristämällä. Takaisinmaksuturva meillä on lainaosuudessa, jossa on takaajat. Ja jos huonosti käy, niin voidaan aina myydä asunto. Nyt muutamassa vuodessa asunnon arvo on asuntojen hinnan laskusta huolimatta noussut jo ainakin 50.000 euroa.
Minä uskoisin, että molemmilla on suhteellisen varmat työpaikat, toinen meistä on töissä kunnalla tietoliikennealan töissä, toinen taas yrityksessä, joka kuuluu vakaisiin työllistäjiin irtisanomisuutisissa ko. yritys ei ole ollut koskaan. Minä olen valmistunut ja työllistynyt sen 90-luvun laman aikana, olen myös tämän viimeisen laman aikana vaihtanut työpaikkaa, ja vanhaankin pääsisin takaisin, joten ainakin toistaiseksi tilanne on tosi hyvä. Miehellä on ollut muutama työttömyysjakso tämän asuntolainan aikana, mutta nykyinen työpaikka on todellinen eläkevirka.