uskallanko tehdä toisen lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sava"

Vieras
Heips, mulla on pieni ongelma. Meidän tyttö on jo 1,5v. ja olisi kiva saada pikkusisarus. Mutta tyttö on ollut todella huono nukkumaan eli herää yhä kymmenisen kertaa yössä ja joskus jopa valvoo tunnin aamuyöstä. En tiedä mikä neitiä valvottaa. Päivällä nukkuu n. 1h15min-2h päiväunet ja silloin ei yleensä heräile kesken, öisin nukkuu n. 10-11h. Olisi kiva tietää, milloin teillä muilla levottomat nukkujat ovat alkaneet nukkua täysiä öitä? Jos tässä kevään aikana innostutaan yrittämään pikkusisarusta, tyttö olisi siis n. 2,5 vuotias (jos tärppää heti) ja kuinkahan mahdollista on, että ei silloinkaan vielä nuku hyvin? Kukaan sitä tuskin tarkkaan tietää, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. Mies tekee välillä reissuhommia ja olisin vauvan ja tytön kanssa paljon kolmisin, eikä unettomat yöt kahden rääkyjän kanssa oikein innosta :( tässä kun on jo valvottu niin paljon.

mä tekisin varmaan niin että ettisin syy ja ratkaisu siihen uniongelmaan. yleensä unikoulu alkaa suht nopeesti toimimaan. sitten kun olisi univelat pois kattelisin uudestaan että jaksanko uutta vauvaa heti perään. mutta tää on järki joka puhuu, sydän voisi sanoa jotain ihan muuta. :D

Joo mäki varmaan alkaisin ettiä sitä syytä misk tuon ikäinen vielä valvottaa kuin vauva, ja kun se uniasia alkaa helpottamaan ja äitikin saa levättyä, niin voisi olla toisen lapsen aika valvottaa :) Eli ihan oikeesti, ois kiva jos lapsi oppis nukkumaan hyvin ennen vauvaa.

Mitähän mun sitten käytännössä pitäisi tehdä, että lapsi alkaisi nukkumaan kunnolla? On jo nyt tullut niin paljon naapureilta palautetta, että mitään itketystä ei todellakaan voi tehdä. Ja lapsi siis yleensä nukahtaa herättyään taas uudelleen. Jos antaisi itkeä, jäisi valvomaan.

Vaikuttaisiko unirytmi tuohon heräilyyn - että mihin aikaan lapsi herää aamulla ja mihin aikaan menee nukkumaan (ettei ole tarpeeksi väsynyt illalla). Meillä jos nukutaan pitkään aamulla, niin vaikuttaa seuraavan yön uniin + ja jos nukkuu yli kaksi tuntia päivällä.

Lisäksi että paljonko juo maitoa ennen unia - jos vähänkin märkä vaippa herättelee? Tai jos ei ole vaan tarpeeksi syönyt ennen unia. Sittenhän tähän ikään liittyy ne unista johtuvat kauhukohtaukset. Meillä samanikäinen lapsi herää melkein joka yö yhden kerran joko hirvittävään itkuun eli kauhukohtaukseen tai siihen että vaippa on vaan märkä. Yksi keino lisätä syvempää yöunta olisi myös iltapäiväulkoilu.

[QUOTE="sava";23177384]Mitähän mun sitten käytännössä pitäisi tehdä, että lapsi alkaisi nukkumaan kunnolla? On jo nyt tullut niin paljon naapureilta palautetta, että mitään itketystä ei todellakaan voi tehdä. Ja lapsi siis yleensä nukahtaa herättyään taas uudelleen. Jos antaisi itkeä, jäisi valvomaan.[/QUOTE]

asiaan en osaa sanoa mittän, mutta toki voit tehdä mitä tarvii. varoitat vaan naapureita niin osaavat laittaa korvatulpat jne. muutenkin voisit heitä hiukan hyvitellä - on paljon helpompi kestää melua kun tietää, että aiheuttajapuolella ollaan edes pahoillaan.

Kiitos pohdinnoista! Lapsi syö illalla n. 1,5dl puuroa ja siihen hedelmäsosetta tai marjoja ja juo reilun desin maitoa. Öisin vaihdan aina märän vaipan, koska on tosiaan aika herkkä jo senkin vuoksi. Ja meillä on vesipullo vieressä ja joskus siitä ottaa huikan (ei kuitenkaan juo paljon öisin, max puoli desiä). Ulkoilut on nyt vähissä pakkasen vuoksi :( mut normaalisti ulkoillaan päivittäin.

olen huomannut että päiväunien pituudella on vaikutusta... pitääpä kokeilla lyhentää.

Yhteistyössä