Uskallanko laittaa pellit kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pyryharakka

Aktiivinen jäsen
09.02.2005
2 304
0
36
Meillä on keittiössä tuommoinen puuhella.Nyt mietin että uskallanko laittaa tuon pellin kiinni kun hiillos on punaisella mutta sitä sinistä liekkiä ei enää ole?Kun tuossa varaavassa takassahan pellit voi laittaa kiinni punaisen hiilloksen aikana.Näin ainakin nuohooja sanoi.

Kyllä mä oon aina laittanu keittiön puuhellan pellit kiinni kun on vielä hehkunut punasena. Eka kuitenkin hulluna sata kertaa tarkastan ettei vaan sinistä liekkiä näy. :D

juu, niihän ne vanhan ajan ukot sanoo että pellin voi laittaa kii kun sinistä liekkiä ei näy.. mutta silloinpa kuoltiinkin ihan noin vaan. kuulitteko et erkki oli kuollunna johonnii. mä laitan aina kun hiillos on musta.

Mä tässä kuuntelen korva tarkkana että käykö tuo meidän häkävaroitin kohta ujeltamaan.Kun jotenkin tuntuu että jos toi pelti on auki vielä kun hiilet on paunaisella niin kaikki lämpökin menee hormeja pitkin taivaan tuuliin.Ja sitten kun pellit laittaa kiinni kun hiillos on mustana niin ei sitä lämpöäkään enään tule torppaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Mä tässä kuuntelen korva tarkkana että käykö tuo meidän häkävaroitin kohta ujeltamaan.Kun jotenkin tuntuu että jos toi pelti on auki vielä kun hiilet on paunaisella niin kaikki lämpökin menee hormeja pitkin taivaan tuuliin.Ja sitten kun pellit laittaa kiinni kun hiillos on mustana niin ei sitä lämpöäkään enään tule torppaan.

Näinhän se on puuhellassa, että se antaa lämpöä niin kauan kun tuli on pesässä, se kun ei ole varaava. tämän takia meilläkin tehdään valkia yleensä takkaan eikä hellaan, että lämmittää kauemmin.

Pellit laitan kiinni kun ei ole enää punaista hiillosta.

Eikö teillä ole mitään kiertoa siinä uunissa, siis kaikki lämpö menee suoraan ulos?
Sen pellinhän voi tuossa vaiheessa laittaa vaikka puoliksi auki, jolloin ei ole häkävaaraa ja lämpökin säilyy paremmin.

tämä totta. mutta kyl se lämpiää kun kottikärryllisen polttaa puita kerrallaan. :D kun sulla on häkähäly, niin nou broblemo!

Meillä on puuhella, varaava takka ja 2 saunaa puukiukaalla. Ja kaikista menee pelti kiinni vasta kun hiillos sammunut. tosi on että hella lämmittää sen aikaa kun siinä on tulet. Kun taas takka lämmittää kunnolla vasta seuraavana päivänä. Mutta jos tuossa hellassakin päivittäin poltat niin kyllä se lämpiää ja ympärillä olevat seinät ym lämpiää ja luovuttaa hitaammin sitä lämpöä. Noissakin tietenkin eroja. osa on vähän kuin kamiinat että jäähtyy sitte samantien ku tulet sammuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:

Näinhän se on puuhellassa, että se antaa lämpöä niin kauan kun tuli on pesässä, se kun ei ole varaava. tämän takia meilläkin tehdään valkia yleensä takkaan eikä hellaan, että lämmittää kauemmin.

Pellit laitan kiinni kun ei ole enää punaista hiillosta.

On mulla takassakin tällä hetkellä tuli mutta kun ei se oikein kanna tuota lämpöä tuonne keittiöön asti.Lämmittää kyllä mukavasti olohuoneen ja meidän makkarin.

Niinhän se on, lämmöt menee harakoille. Meillä on leivinuuni ja häkävaroitin ja olen liattanut punahehkuiset hiilet alas. Ei ole varoitin mitään sanonu mutta kyllä tarkastan ettei sitä sinistäliekkiä ole.
Osta se häkävaroitin niin voit ihan huoletta sitten laittaa kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka Maria:

Niinhän se on, lämmöt menee harakoille. Meillä on leivinuuni ja häkävaroitin ja olen liattanut punahehkuiset hiilet alas. Ei ole varoitin mitään sanonu mutta kyllä tarkastan ettei sitä sinistäliekkiä ole.
Osta se häkävaroitin niin voit ihan huoletta sitten laittaa kiinni.

Kyllä meillä on häkävaroitin ja se jopa toimii ja on asennettu oikein =).

Yhteistyössä