Uroskoiran kastrointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wupsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wupsu

Vieras
Meillä on kastroimaton uros, noutaja, vajaa 2v.

Jälkeläisiä ei varmasti tehdä, nivelvikoja ollut. Kannattaisiko se kastroida, mitä mieltä olette koiranomistajat ja asiasta jotain tietävät?

Muuttuuko koiran käytös paljon? Kastrointihan ennaltaehkäisee kaikkia kivessairauksia, mutta onko siitä sitten jotain haittoja? Kirjatietoa oon lukenu mut kaipaisin neuvoja silti! Kertokaa!

Meillä viime kesänä kastroitiin kettari uros, kun sillä todettiin epilepsia ja ei sitten jalostuksessa voi käyttää. Kyl mä koen helpompana, kun on kastroitu, koska naapurustossa paljon narttu koiria ja itelläkin nyt narttu pentu tos kasvamassa, ni eipä tarvii pelätä vahinkopentujakaan. Ja jos nivelvikoja teijän koirallakin ollu ni ei missään nimessä jalostuksessa tulisi käyttää!
Meillä koiran käytös ei oikeestaan oo muuttunut. Ehkä hiukan rauhallisempi... Mutta sen ei tarvihe ku ajatella ruokaa ni lihoo! Tosin koiralla myös epilepsia lääkitys ja ei tietoa, et miten ne veikuttaa aineenvaihduntaan. Jostain luin et toisilla saattaa kerätä nestettä runsaastikin. Mut tuo lihominen on yleinen vitsaus kastroinnin jälkeen, et ruokailuun kannattaa kiinnittää heti huomiota. Mut siis muuten vaivattomampaa elämää, kun ei tarvihe enää joka puskaa merkata :)

Joo, kun en nyt niitä huonoja puolia oikeen pysty keksimään. Paitsi se lihominen, mut toisaalta toi on nirsoilija, saa oikein houkutella syömään, nii ruokahalun lisäys ei ois ees pahitteeks. Ja koirapuistossakin vois olla helpompaa kun ei tarttis joka narttua ja leikattua urosta yrittää astua ...nii juu ja kissaa silloi ku sillä on juoksut.

Superrauhallinen se on jo nyt, tuliskohan siitä sitten ihan tossu...

Joo, se on kyl hassua kun miehet reagoi vahvasti kastrointiin, ja jos oisin mies ja tietäisin etten ikinä sais, enkä vois ees tumputtaa, nii olis se melkeen parempi se kastrointi...

Ajattelin vielä et juttelen eläilääkärin kans ja kysyn vielä siltä, mut aika varmasti kyl taidetaan kastroida.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meiän bordercollielta 3v vetästiin pari kk sit pallit pois.
Lähinnä sen takia jos toi muriseminen jne loppuis.. no, ei muuttunu koira mihinkään :D

Semmoseen se harvemmin auttaa, koska on opittu tapa. Joissakin tapauksissa kyllä on auttanut. Mutta se koiran hormooni toiminta muuttuu pysyvästi, olikohan se 1/2 vuoden vai perästi vasta vuoden päästä kastroinnista. Joten ei se sillä siunaaman hetkellä muutu :)

Meillä tuli landseer uroksesta haukkuherkempi kastroinnin myötä. Jos olisin asiaa miettinyt tarkemmin aiemmin, niin olisin varulta testannut ensin kemiallisella kastroinnilla että muuttuuko luonne minkäverran ja sen jälkeen vasta leikkuuttanut..

Juu, sentakia mäkin oon ajatellu että nyt, kun isoilla noutajilla kaksivuotiaaksi asti ne pallit erittää jotain kasvuun tarvittavia hormooneja, ja sitten vaan enää ohjailee hormonitoimintaa urosten tyypilliseen käyttäytymiseen. Näin oon lukenu, en muista mistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Meillä tuli landseer uroksesta haukkuherkempi kastroinnin myötä. Jos olisin asiaa miettinyt tarkemmin aiemmin, niin olisin varulta testannut ensin kemiallisella kastroinnilla että muuttuuko luonne minkäverran ja sen jälkeen vasta leikkuuttanut..

Hei, meijä kettari muuten kans haukkuu herkemmin... Empä oo tullut ajatelleekskaan et johtuis tosta kastroinnista... Mut ei tuo oikeesti häiritsevästi hauku, joten pieni vika mun mielestä :)

Kemiallisessa kastraatiossa koiralle laitetaan nahan alle implantaatti samalla tavalla kuin sille asetetaan mikrosiru. Implantaatista vapautuu hitaasti vaikuttavaa ainetta (desloreliini), joka tietyn mekanismin avulla lopettaa mieshormonin eli testosteronin tuotannon. Tämä vaikutus kestää keskimäärin 6 kk ajan. Vaikutuksen loputtua testosteronin tuotanto palautuu vähitellen normaalille tasolle. Implantaatti itse on tehty biologisesta materiaalista ja häviää vähitellen, joten sitä ei tarvitse poistaa. Implantaatteja voidaan käyttää myös jatkuvasti ilman haittavaikutuksia, jolloin niillä voidaan kokonaan korvata kirurginen kastraatio.

Uroksen sterilointiin on olemassa myös rokotteita.

Haukkuherkkyys ei kyl haittaa, mun mielestä on kiva että toi 'puhuu' Ja se on myös hyödyllistä, toi on semmoinen kantelupukki, ilmoittaa heti kun muut eläimet tai lapset tekee jotain mitä siltä on kielletty!

Ehkä sitä pitäs kokeilla tota kemiallista jossei siitä oo haittaa ja se ei maksa ihan mansikoita, niin voi vielä harkita ja perua jossei toimikaan.
Hei tosipaljon kiitos kaikille vastanneille jo nyt!

Yhteistyössä