Urheilu synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Marza80 harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Angie K
Mulle sanoi fysioterapeutti, että synnytyksen jälkeen saa toki tehdä samanlaisia, rauhallisia liikuntaohjelmia kuin raskaanakin, mutta muu liikunta kuin kävely ei ole kovin suositeltavaa. Ja täytyy muutoinkin ottaa rauhallisesti. Syy oli se kuulemma että lihakset ovat olleet kovassa työssä ja eivät ole ehtineet palautua kunnolla. Voi aiheuttaa ongelmia jollei anna palautua rauhassa. (varsinkin lantionpohjan lihakset..)

-leppis-
Suositeltavaa odottaa n. 4kk ennen juoksemista, aerobicia ym hyppyjä. Suurin ongelma on vuosien päästä tulevat mahdolliset pissiongelmat jos ei anna lihasten palautua kunnolla. Myös nivelet lantionseudussa väljistyy huomattavasti synnytyksessä ja huomattavaa on että sama "ongelma" on myös leikatuilla, koska hormonit löysyttää paikat ei itse synnytys!

Tuntuu hassulta tuollaiset neuvot. Luulis että lihas kuin lihas käyttäytyy samalla tavoin. Nimittäin maratonin, ja muiden suurempien urheilusuoritusten jälkeen minulle nimenomaan suositeltiin palauttavaa lenkkiä mahdollisimman pian isomman urheilusuorituksen jälkeen. Näin lihakset kuulemma palautuvat nopeammin.

Minä en ainakaan juoksijana malta odottaa 4kk. Olen varmasti jo 1kk jälk. jo juoksemassa. Ja eikai niitä pissiongelmia tule jos vain harjoituttaa lihaksiansa, ja jos se ei auta niin silloin niitä ois tullut joka tapauksessa :D Yritän kovasti keksiä syitä miksi voisin juosta jo melko pian synnytyksen jälkeen. Mutta tuohon 4kk lakkon en kyllä usko.

ennen synnytystä mietin myös että pitäisi päästä sitten nopsaan liikkeelle ja juoksu jalkaa, mutta kun synnytys oli ja meni niin ainakaan pariin kuukauteen en olisi voinut kuvitellakaan juoksevani!! ensinnäkin, haaroväli ja vatsa olivat siinä kunnossa että kun vain kävelikin, niin tuntui että sisälmykset kääntyy ympäri ja tikit sinkoilee alapäästä. Ja toisekseen, vauva vei ajatukset kokonaan. Jos oli hetki omaa aikaa niin käytin sen kernaasti nukkumiseen.

3 viikkoa synnytyksestä ja salille meinaan lähteä.
kuntosali treeni on sellaista että sitä pystyy muokkaamaan rajattomasti kunnon ja oman voinnin mukaan, eli sen pitäisi olla täysin turvallista.
:)

Tamppu
Mä ainakin aloitin bailatino-tanssin 6 vkon päästä synnytyksestä enkä vielä ainakaan oo huomannu siitä olevan mitään haittaa. Päinvastoin, mieli kirkastuu kummasti siinä hien lomassa. :LOL:

on itekkin kyselly tästä aikasemmin, niin lääkäreiltä kuin kuntosalin puoleltakija saanu seur. vastauksia. liikkumaan saa lähteä rauhallisesti heti kun jaksaa, esim.kävely. Ei juoksua, hyppyjä ja vatsalihaksia ennenkuin jälkitarkastus tehty. Syy on se, että lääkäri tarkistaa paikkojen kunnon ja onko vatsalihakset kiinnittyneet takaisin toisiinsa. Hypyt ja pomput ei suositeltavia juuri kohdun palautumisen ja kiinnittymisen takia, ettei sitten tule kohdunlaskeumaa yms.. ja ne pissaongelmat sitten..., kun pitäisi ekaksi harjoittaa vatsanpohjalihakset kuntoon, ennen muuta urheilua.
Olen itse mennyt rauhallisesti aloittelemaan kuntosalille 4-5vkoa kahden synnytyksen synnytyksen jälkeen.....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2005 klo 10:44 SmileX kirjoitti:
:whistle: 3 viikoa synnytyksestä ja käyn jo salilla.
Jos olet harrastanut jotakin jo ennen raskautta ja oma vointisi sen sallii, mielestäni voi mennä.
Niitä kovia aerobicejahan ei suositella
kysyin ekan synnytyksen jälkeen sairaalan fysioterapeutilta just tosta salilla käymisestä, niin suositteli että ensin pitää treenata ne lantiopohjanlihakset kuntoon ennen ku alottaa muun harjottelun. kun jos ne jää löysiksi ja muut lihakset ympärillä voimistuu niin voi tulla niitä pissiongelmia. tiiä sitten...

Minulle ei ainakaan tuo juokseminen sopinut ollenkaan. Lähdin lenkille 4vko synnytyksestä ja tulipa siinä sitten juostua pieni matka.
jouduin keskeyttämään koska mahaan alkoi todella koskea. Ikäväksi tapahtui se että aloin vuotamaan todella pahasti ..tiedä sitten mitä tuola mahassa tapahtui , mutta viikon sitä vuotoa tuli.
Nyt koitan aloittaa uudelleen lenkkeilyn ilman juoksemista.

maaret :wave:

Angie K
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2005 klo 17:13 Liikku kirjoitti:
Sanoiko fysioterapeutti että missä vaiheessa uskaltaisi lähteä juoksemaan?Olen nimittäin tähän asti kävelly mut tuntuu et jalat ei enää malta... :whistle:
no se on varmaan n. keskimäärin sen 6 kk jälkeen. Tärkeintä on se, että lantionpohjan lihakset ovat KUNNOLLA palautuneet synnytyksestä ennen muuta liikuntaa, ettei niille käy mitään/etteivät ne vaurioidu. ne voi käydä "arvioittamassa" fysioterapiassa/lääkärillä (suosittelen ennemmin lantion-ja lantionpohja-alueeseen erikoistunutta fysioterapeuttia.)

Yhteistyössä