Untuvatakki, pilallako???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oddball
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oddball

Aktiivinen jäsen
14.10.2009
1 634
0
36
Nyt neuvoja kehiin. Pesin esikoisen valkosen untuvatakin ja nyt ne untuvat on ihan läjissä ympäri takkia. Miten saan ne irtoo toisistaan ja takin takasin pöyheäksi. Olen kokeillu jo muutamaa konstia mitä netistä löysin:

-linkous suurella teholla
-kuivattu kuivausrummussa ties monta kertaa jo
-kuivattu kuivausrummussa tennispallojen kera

Mikään ei ole auttanu. :o HJÄLP!!!!!

Milloin pesit? Kestaa aika kauan ennenkuin ne kunnolla kuivuu ja ennen sita eivat kuohkeudu. Kokeile jattaa takki kuivumaan yon yli ja sitten taas rumpuun pallojen kera. Ja taas kuivumaan ja rumpuun jne
Jos se on aitoa untuvaa niin kylla se kuohkeutuu.

onko mattopiiskaa?
itse sain paakkuuntuneen untuvatakin kuntoon mattopiiskalla..
möyhentelin käsillä ja sitten takin liepeestä kiinni ja pamauttelin mattopiiskalla niin tuli kuosiinsa.

Minäkin pesen untuvatakin ihan normipesussa ja untuvat klimppiintyy. Sitten laitan kuivumaan ja käyn aina välillä myllyttämässä ja pöyhimässä takkia. Kyllä ne untuvat kuivuessaan taas kuohkeutuu kun pöyhit.

12. Toisinaan kuulee neuvottavan, että untuvatakin pesussa ja kuivausrumpukuivatuksessa on hyvä käyttää tennispalloja. Onko näin?

Ei tennispalloja! Untuvatakki on tekstiiliammattilaisten kielellä on ns. tasotekstiili, jossa on täytteen lisäksi vuori ja päällyskangas. Tällöin suositellaan pesua ns. varovalla mekaniikalla, jotta esim. saumat eivät liesty. Tennispallot lisäävät mekaniikkaa ja voivat jopa vaurioittaa takkia. Kuumuus saa pallot lisäksi haisemaan kumille, ja haju voi tarttua vaatteeseen.

Jos kuivausrumpukuivatus on sallittu, untuvatakin paras kuivatus rummussa on siliävien tekstiilien ohjelmalla ns. intervallimenetelmä, jossa kuivatuksen välillä takkia taputellaan ja/tai pidetään rummun ulkopuolella, jotta sisällä oleva kosteus tulisi pintaan. Tämän jälkeen jatketaan rumpukuivausta vieläkin useammassa lyhyessä jaksossa alhaisella lämpötilalla

http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/vaatehuolto/kysymyksia_pyykinpesusta/fi_FI/kysymyksia_pyykinpesusta/

Alkuperäinen kirjoittaja ms:
Milloin pesit? Kestaa aika kauan ennenkuin ne kunnolla kuivuu ja ennen sita eivat kuohkeudu. Kokeile jattaa takki kuivumaan yon yli ja sitten taas rumpuun pallojen kera. Ja taas kuivumaan ja rumpuun jne
Jos se on aitoa untuvaa niin kylla se kuohkeutuu.

Aamupäivällä pesin jo, oli ulkonakin tuulettumassa kun jossain ohjeessa joku sanoi pakkasen auttavan että ne irtoo sit toisistaan ne höyhenet...no ei auttanu vaikka rumpuun laitoin taas kerran. Nyt pyörii jo aika kovalla lämmöllä rummussa, vissiin jo viidettä kertaa...kyllähän kestää yksillä höyhenillä irrota!!!

Kuivaa takki todella kuivaksi kuivausrummussa (ajatin lopettaa kun takin pinta on kuiva, mutta untuvat kosteat, tarvitsee monta toistoa). Ravistele välillä topakasti takkia joka puolelta ( helmasta, vetoketjujen reunasta jne), niin että untuvat asettuvat paikoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja fogas:
onko mattopiiskaa?
itse sain paakkuuntuneen untuvatakin kuntoon mattopiiskalla..
möyhentelin käsillä ja sitten takin liepeestä kiinni ja pamauttelin mattopiiskalla niin tuli kuosiinsa.

:D Tätä täytyy vielä kokeilla. Kiitti!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tennispalloja:
12. Toisinaan kuulee neuvottavan, että untuvatakin pesussa ja kuivausrumpukuivatuksessa on hyvä käyttää tennispalloja. Onko näin?

Ei tennispalloja! Untuvatakki on tekstiiliammattilaisten kielellä on ns. tasotekstiili, jossa on täytteen lisäksi vuori ja päällyskangas. Tällöin suositellaan pesua ns. varovalla mekaniikalla, jotta esim. saumat eivät liesty. Tennispallot lisäävät mekaniikkaa ja voivat jopa vaurioittaa takkia. Kuumuus saa pallot lisäksi haisemaan kumille, ja haju voi tarttua vaatteeseen.

Jos kuivausrumpukuivatus on sallittu, untuvatakin paras kuivatus rummussa on siliävien tekstiilien ohjelmalla ns. intervallimenetelmä, jossa kuivatuksen välillä takkia taputellaan ja/tai pidetään rummun ulkopuolella, jotta sisällä oleva kosteus tulisi pintaan. Tämän jälkeen jatketaan rumpukuivausta vieläkin useammassa lyhyessä jaksossa alhaisella lämpötilalla

http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/vaatehuolto/kysymyksia_pyykinpesusta/fi_FI/kysymyksia_pyykinpesusta/

Luin tän saman, mutta jollain taas oli hyviä kokemuksia tennispallojen käytöstä niin ajatytelin kokeilla kun ei ole vieläkään irronnu vaikka kuinka ravistellu ja kuivatellu. :/

En ikunaan osta untuvatakkia - ei millään kuohkeutunu mulla vaan rupes haisemaan kun ei ne kuivunu millään vaikka kuinka pöyhi (ei ollu kuivausrumpua) joten yritä nyt siinä rummussa saada ainaki kuivaksi äkkiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Pesulaan:
Mulla ei auttanut noihin paakkuihin kun kiikuttaa takki pesulaan. Siellä siitä tuli entisenveroinen ja sen jälkeen olen pesettänyt sen pesulassa.

Seuraavalla kerralla kiikutankin pesulaan...tällästä pelleilyä yhen takin kans koko päivä.!! HUHHUH! :kieh:

Olen ollut pesulassa toissa ja siella tuli muutama takki pestya ja paljon tuli niitakin takkeja "hoidettavaksi" joita oli kotona pesty.
Tavallinen vesipesu koneessa ja sitten hengarille yon yli boilerin viereen kuivumaan ja aamulla tennispallojen kanssa kuivausrumpuun. Pesimme myos eraan huippuliikkeen takkeja ja nimenomaan valmistajalta pesuohjeita varmistaessa sielta pyydettiin kuivaamaan ne rummussa pallojen kanssa.

Yhteistyössä