Untuvapussi vauvalle rattaisiin talveksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Söpön pojan mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mikä pakkanen on -9?

joo, mut aiheeseen. meillä oli nuoremmalla lämpöpussi vaunuissa vauvana. alle laitoin normaalit ulkovaatteet, pötky pussiin, ja pari fleecehuopaa päälle niin nukkui onnellisena -30 asteenki pakkasessa eikä palellut.
kevyempiin pakkasiin laitoin sitten vain tuon pussin haalarien lisäksi.

Riippuu varmaan vauvan iästä ja siitä onko kuumakalle vai palelija. Mun lapset on tuollaisessa -9 asteessa olleet toppahaalarissa,alla normaalit sisävaatteet. Rattaissa on äp:n makuupussi+rattaiden kevyt kantokassi (ei untuvaa),sitten kun kantokassiin ei mahdu niin kietaisen fleecehuovan yms vielä lisälämmöksi.

Meille tulossa talvivauva ja olen nyt myös törmännyt tuohon lämpöpussikäsitteeseen. Ihan vieras asia, vaikka yksi lapsi jo onkin, tosin jo alakouluikäinen. Eli miten tuota tulee käyttää? Millä keleillä? Mitä tosiaan alle? Ja millainen on hyvä? Onko niin että lämpöpussi syrjäyttää toppapuvun kokonaan? Laitetaanko vauva kaukaloonkin tuossa pussissa?

Paljon tätä kehutaan, mutta jos ei ala mulle valkeneen, täytyy pitäytyä toppapuvussa ja fleecepeitossa :)

Puhun myös untuvapussin puolesta. Lapsen on mukavampi nukkua kun ei ole tumpattu. Ja kuohkea, ilmava kerros eristää muutenkin lämpöä paremmin kuin monta tiiviisti pakattua kerrosta.

en kamalasti tykännyt. Ihan vastasyntyneenä ok, mutta sitten, kun halusivat hereillä istua tai piti välillä ottaa pois vaunuista, niin ei toiminut yhtään. Puin mieluummin sen topan ja villan:)

Mulla oli kuopuksella sellainen untsikkapussi ja tykäsin tosi paljon. Ihan tavallisissa sisävaatteissa + pipo päähän ja käsiin ja jalkoihin tölppöset laitoin usein miten nukkumaan ja kovimmilla pakkasilla sitten noiden lisäksi villavaatekerros.

Aivan loistava hankinta jos vauva vaan nukkuu siinä ulkona. Siis ettei ole tarkoitus lähteä kovilla pakkasilla vielä shoppailemaan ja piipahtamaan välillä sisätiloissa.

Meidän lapset on lampaanvilla-untuvamakuupussissa nukkuneet talvet läpeensä ulkona (tuossa oli noita koviakin pakkastalvia meidän leveysasteella) ja en olis vaihtanut pois! Alle ei tarvinnut kuin normi sisävaatteet ja villapuvun, oikein kovilla pakkasilla pistin vielä yhden kerroksen fleeceä mutta yleensä lapset heräs silloin jo hikisinä ja huonosti nukkuneina.

Lämpöpussin etuna oli juuri se ettei tarvinnut turata vaatekerrosta toisensa päälle, toppapukua, makuupussia ja sitten niitä vilttejä vielä päälle, huoh! Tosin pari kertaa tein sen virheen että käynpä asioilla ja pikainenkin käynti että oli esim. pankissa jonoja, tuntui että lapsi saa lämpöhalvauksen.

Suosittelen!

Joo, kyllä sellainen on saatava.:-)

Väsyneelle vauvalle vain kypärämyssy, tumput, villasukat ja pussiin ulos.

Oonko ymmärtänyt jotain ihan väärin, kun olen luullut että jos pakkasta on yli 10 astetta niin suositellaan nukuttamista sisällä?

Alkuperäinen kirjoittaja Söpön pojan mami;27097823:
Joo, kyllä sellainen on saatava.:-)

Väsyneelle vauvalle vain kypärämyssy, tumput, villasukat ja pussiin ulos.

Oonko ymmärtänyt jotain ihan väärin, kun olen luullut että jos pakkasta on yli 10 astetta niin suositellaan nukuttamista sisällä?

Juu, on suositus että jos on enemmän kuin -10 astetta pakkasta niin sillolin nukutaan sisällä, koska keuhkot ei kestä niin kylmää ilmaa. Mutta tunnetusti kaksplus-mammat ei tästä suosituksesta piittaa.

Meillä on toppapussi käyttämättömänä kaapin päällä.. Se oli niin kuuma, ettei tuo pystynyt siinä nukkumaan. Ei ole untuva, vaan perus eispärchen.

Kovilla pakkasilla nukutin sisään, koska itsellä vauvana paleltuneet pihalla posket ja pakkasilla vaivaavat vieläkin.. Äippäpakkauksen pussilla nukkui ja alla aito lampaantalja.

Varmaan ihan kätevä, mutta me pärjättiin hyvin ilman enkä aio seuraavallekaan talvivauvalle hankkia. Toppapuku on kuitenkin pakko olla, ja sillä pärjää päiväunijutuissakin :). Tai siis musta tuntuu, etten pärjäisi lämpöpussilla esim. kauppareissulla kun siirrytään useita kertoja paikasta toiseen, kaukalosta toiseen, sisältä ulos... Vaunuissa oli aina lisäksi pehmeä kantokassi ja tarvittaessa äp:n makuupussi, huopa tmv. Nukutin kyllä vauvaa aika vähän ulkona, asutaan alueella jolla on todella kovat pakkaset ja tuuli.

Minäpä vastaan tuohon -30 asteseen...
Ei se mikään vitsi ole. Monet nukuttaa vauvaa (vähän isompaa) kovissa pakkasissa. Itsekin tein niin. Vaunujen kopan eteen vaan harso tai kaksi, niin vaunujen sisälämpötila ei laske samaan kuin mitä ulkona on.

Siksi kysyin kun Lucifer tuossa vastasi Vicylle välittävänsä suosituksista ja alussa puhui niistä kolmenkymoin pakkasista.
Kunhan olen utelias tietämään kumpi oli totta ja kumpi ei :-)

Henkilökohtaisesti muuten itse en laittaisi kolmenkympin pakkaseen ketään, mua itseä sattui hengittää ulkona kun sellaisessa muutaman kerran olen ollut ja siksi en varmaan edes raaskisi kokeilla laittaa.

Täällä missä me nyt asutaan on HYVIN EPÄTODENNÄKÖISTÄ edes -20 pakkaset.:-)

minä olen pukenut mun kolme muksua ulos pakkassäällä näin:Pitkähihainen body ja potkarit,villahaalari,villainen unipussukka jossa hihat ja huppu,villasukat,talvihanskat ja pipo,äp makuupussiin ja vainuihin,villa on miellyttävä ja hengittävä luonnonkuitu ja pitää lämpimänä :)

Juu, on suositus että jos on enemmän kuin -10 astetta pakkasta niin sillolin nukutaan sisällä, koska keuhkot ei kestä niin kylmää ilmaa. Mutta tunnetusti kaksplus-mammat ei tästä suosituksesta piittaa.

Vaunujen aukon kohdalle voi kylmillä pakkasilla laittaa froteepyyhkeen, niin ilma vaunun sisälläö ei ole niin raakaa. Jos pitää valita sen välillä ettei vauva nuku pariin kuukauteen päiväunia tai se että nukkuu pakkasessa, niin kyllä mä sen jälkimmäisen valitsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Söpön pojan mami;27099101:
Oliko tuo ekan vastauksesi -30 astetta siis vitsi? :)
ei, miten niin?

ei kai se että nukutin lapseni ulkona tarkoita sitä että en välittäisi hänestä? (vai mikä se oikea sana oli mitä vicy? käytti)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä