unta kaipaava

• Viestiketjun aloittaja ZZZZZZ
  • Ensimmäinen viesti
ZZZZZZ
Vaihdevuosioireiden takia nukkuminen hikoiluineen on pätkittäistä. En ole pitkään aikaan nukkunut kunnolla, en muistakaan milloin koko yön yhteen pötköön. Sain nukahtamislääkkeitä, mutta minulle niistä tulee aamulla aivan kuin krapulainen olo, töissä olen kuin tsombi.
Olisiko kellään neuvoa jotain muuta konstia, juotavaa, syötävää tai muuta pilleriä, josta voisi olla apua?
Näin ei kyllä pitemmän päälle jaksa kukaan.

unettomat yöt
Pyydä lääkäriltä melatoniini resepti, se on luonnon pimeä hormooni, jota jokainen tuottaa pimeän tullessa, univaikeudet usein johtuu sen tuotannon puutteesta. Sitä käytetään myös lapsille, eikä ole aamulla mitään oloja, itselläni auttoi. Sitä pitää käyttää jonkun aikaa,että se auttaa täydellä teholla. Toinen hyvä vaihtoehto, jos esim. on stressaantunut on vivibrain valmiste luontaistuotekaupoista, pitää päivällä virkeänä ja yöllä on uni tasaisempaa.

niin
jos olen oikein ymmärtänyt ne hikoilut johtuvat siitä, että hormonituotanto on hiipumassa ja koneisto yrittää silti epätoivoisesti jostain, ikään kuin viimeisillään, niitä hormoneja tuottaa - eli ilmeisesti ainoa lääke on hormonikorvaushoito kaikkine epäkohtineen. Itsellä on sama ongelma - eikä korvaushoitoa, mietin pitäisikö mennä tutkimuksiin ja ottaa lääke, ja yhä siis hikoilen. Tosin ihme juttu, että alkoi tämä kierre nyt vasta syksyllä - kesällä ei mitään oireita - ehkä tuli nyt syksyllä muutakin stressiä lisäksi....

Mm
Käytän Divina-korvaushoitolääkettä, mutta uniongelmat vaan jatkuvat. Herään joka yö moneen kertaan ja etenkin aamuyöstä.
Olen jäänyt töistä virkavapaalle ja unirytmi on aamukolmesta puoli kymmeneen. Minun kannaltani hyvä, mutta päivä on jo puolessa välissä, kun aamutoimet ovat ohi.
Työelämässä en tällaiseen tyyliin pysty!

Sain lääkäriltä ZOPINOX-nukahtamislääkettä. Jos on ollut aamupäivällä menoa, olen ottanut puolikkaan tabletin, mutta pelkään riippuvuutta!

Leila
Suoraa kopsattu mainoksesta

20 tabl 17.90 e lisää ostoskoriin

40 tabl 29.80 e lisää ostoskoriin

Vaikeuksia nukahtaa? Heräiletkö kesken unien?

Trypto-tabs sisältää elimistössä luonnostaankin olevia ravintoaineita, joiden vaikutukset ovat yhteydessä hyvään uneen ja nukahtamiseen.
Tryptofaani on yksi näistä aineista. Suomessa se vapautui reseptiltä 1.1.2004. Tryptofaani on välttämätön aminohappo, jota elimistö ei valmista ja siksi sen täydenyksestä on huolehdittava itse.

Trypto-tabsin sisältämästä tryptofaanista muodostuu elimistössä serotoniinia, hermoston välittäjäainetta, joka:

• helpottaa nukahtamista
• vaikuttaa univalverytmiin ja unen laatuun
• saa aikaan mielihyvän tunteen
• on unirytmiä säätelevän hormonin eli melatoniinin lähtökohta.

Trypto-tabsissa on tryptofaanin lisäksi sen vaikutuksia tukevaa tyrosiinia ja glutamiinia. Yhdessä ne voivat edistää nukahtamista, hyvää unirytmiä ja keskeytymätöntä unta. Yksi Trypto-tabs tabletti sisältää;

• L-tryptofaania 220 mg
• L-glutamiinia 100 mg
• L-tyrosiinia 80 mg
• magnesiumia 100 mg
• B6-vitamiinia 10 mg

Liisa
Hei, älysinpä vilkaista tätä palstaa.
Helpotti huomattavasti, kun löysin itseni/omat tuntemukseni tältä palstalta.
Olo on ollut viime vuosina aivan toivotonta aika ajottain, nyt taas erityisesti.
Nukun niin onnettomasti, herään tunnin parin välein koko yön ja päivät on yhtä sumua. Sydän hakkaa, vapisuttaa ja mitään ei jaksa. Hormoonikorvaus, Livial, vei kuumat aallot ja palelemisen, mutta yöuni ei kohene. Alan jo epäillä psyykettänikin, kun jatkuvasti on väsynyt vaikka huumorintaju on vielä tallella.
Täytyy kokeilla noita luontaistuotejuttuja.

Malla
Minulle auttoi gynegologilta saatu hormonikorvaushoito. Nukun yöni hyvin, en hikoile yhtään. Jos satun heräämään, nukahdan uudestaan. Olo on kuin eri ihmisellä. Riskit ovat tietysti olemassa, mutta niinhän ovat myös tupakassa, alkoholissa, särky- ja nukahtamislääkkeissä, luontaistuotteissa ym ym. Niitä en käytä.

nainen
Minulla oli kanssa noita univaikeuksia, en tiedä johtuuko muutos nyt siitä, että juon joka ilta n. tuntia ennen nukkumaanmenoa mukillisen kamomilla teetä ja uni tulee, enkä heräile, kokeile ainakin !

ZZZZ
Tuota kamomillateetä pitää kyllä kokeilla.
Olen nyt syönyt viikon verran magnesiumtabletin vähän ennen nukkumaan menoa...en tiedä onko se kuvittelua, mutta ainakin käy nukuttamaan.

Mullahan on se geeli hormonikorvaushoitona, enkä mielelläni vaihtaisi ”vahvempiin”. FSH arvoni oli siinä rajoilla, joten vaihtarit ei ole vielä ”pahimmillaan”. Kai.

Viime yö oli mahdoton yö hikoilun kannalta. Joka paikka IHAN TAJUTTOMAN MÄRKÄNÄ!! Illalla kävin saunassa, mutta aamulla piti tietysti taas mennä suihkuun. Lakanat ym. vaihdettava....huokaus!

EI oo kivaa:(

Miina
Taidan olla yksi onnellisista, kun mua ei hikoiluta yhtään yöllä, päivällä muutamia hikipuuskia, aika mietoja minuista, vai odottelenko, et hikipuuskat voivat olla rajumpia, olen 55v. en ole koskaan syönyt hormooneja, ja vuodoton olen ollut kolme vuotta jo, menkat loppu kerta heitolla,ei mitään sen jälkeen.olen tyytyväinen!!!!!

ZZZZ
Täällä jälleen....

Nyt olen tehnyt itselleni iltaohjelman:
Iltalenkki n. klo 19, jumppa sen jälkeen, suihkuun/saunaan. Joku hedelmä tai muu kevyt juttu.
Sitten magnesiumtab. ja lämmintä KAMOMILLATEETÄ mukillinen (niinkun “nainen“ suositteli). Hetki vielä telkkaria ja sen jälkeen vuoteeseen lueskelemaan. Ja kun uni tulee silmään, niin ei kun nukkumaan.

Kyllä tuossa kamomillassa / magnesiumissa saattaa olla jotain perää uneen. Herään kyllä vieläkin joskus yöllä hikilammikkoon, mutta olen vain todennut sen ja yrittänyt nukahtaa uudelleen. Joinakin öinä ei ole tullut YHTÄÄN ”hikikohtausta” !!!

Pitää varmaan vielä testata tuota salviateetäkin, jos auttaisi hikoiluun...
Sitten taitaakin mennä ihan teenlipittelyksi koko ilta. Hih:)

Yhteistyössä