Unipussi - hyödyllinen vai ei?

Heippa! Itsellä kokemusta vain 1-vuotiaan kummitytön kautta tästä. Hoidan tätä söpöliiniä paljonkin ja unipussi on ollut mainio juttu! Näin siis myös lapsen vanhempien mielestä. Vauva saa olla vaikka paljain varpain ja silti on aina peitto päällä. Vauva tuntuu itsekin pitävän unipussista. Suosittelen lämpimästi! :)

Varmasti on ihan hyvä keksintö, mutta vastasyntyneelle en viittis ostaa ku ei se vielä liiku sängyssä.. Mut mäki ajattelin tulevalle kakkoselle semmosen hankkia sit ku alkaa mönkimään sängyssä, ei sit ainakaa herää siihen ettei ole peittoa.

Meillä jäi pienin koko käyttämättä, olin ostanut pojalle ennen syntymää... Poika nukkui kapalossa kun alusta asti huitoi käsiään niin että heräsi, ja siihenhän unipussi ei auta. Otettiin unipussi puolivuotiaana käyttöön, kun kapalointi ei enä onnistunut. Tuossa vaiheessa tosin poika jo matkusti pitkin sänkyä yökaudet:) Meillä unipussi ei rauhoita öitä tai liikkumista, mutta on mun mielestä kiva kun vauva pysyy lämpimänä pussissa. Meillä on Mollavauvan aika ohut, collegepussi, ja sen alla vain vaippa ja pitkähihainen paita(meillä on yli 25 astetta sisällä lämpötila) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Täällä Länsi-Suomessa muuten sanovat sairaalassa, että kapalointia ei saisi enää tehdä, koska se on lapsen "pahoinpitelyä". Kuinka pitkälle näiden juttujen kanssa oikein mennään. :headwall:
Meillä synnytyssairaalassa (KYS) kätilö laittoi lapsen kapaloon, jonka jälkeen nukkui 5h putkeen... siis tämä vuonna 2005.

*Muoks* unipusseista ei kokemusta, mutta äitini oli aikoinaan kovasti tykännyt niistä (ja me lapset oletettavasti myös).

Täällä Länsi-Suomessa muuten sanovat sairaalassa, että kapalointia ei saisi enää tehdä, koska se on lapsen "pahoinpitelyä". Kuinka pitkälle näiden juttujen kanssa oikein mennään. :headwall:
:headwall: No hupsista. Meillä poika kapaloitiin synnytyslaitoksella jo, koska oli ekat päivät tosi itkuinen... siitä varmaan jäikin se että tykkäsi nukkua niin isoksi asti kapalossa. Minä en kyllä tuohon ainakaan usko!

Juu, täälläkin kätilöt kyllä kapaloinnin pyynnöstä opettavat, mutta muistavat aina mainita, että se on periaatteessa kiellettyä. Mä en voi ymmärtää ketä näitä ohjeistuksia keksii :eek: Ja siis tiesittehän, että myös sellaiset potat, joissa on "vyö", on myöskin kiellettyjä, koska ne rajoittavat lapsen liikkumista. :LOL:

Outoa, kun eihän kapalot ole mitään rautahaarniskoita kuitenkaan, kyllähän niissä lapsi pystyy jäseniään liikuttelemaan.:) Mä muuten sain lapsen TYKSissä. Eikös sitten kaikki rattaiden 5-pistevaljaat sun muutkin pitäisi kieltää, rajoittaahan nekin liikkumista ;)

mä olen hankkinut nyt tälle tulevalle kakkoselle pari ohutta unipussia, jota ois tarkotus kokeilla heti alusta lähtien että siihen tottuu. ne on sellaisia mitkä saa auki alas asti, jotta voi yölläkin vaihtaa vaipan tarvittaessa.

just just... ja nykyään kuitenkin myydään sellaisia kapalopusseja mitkä saa tosi helposti päälle - ja sellaista on useille suositeltu kun vauva on kovin itkuinen.

vai että pahoinpitelyä... :headwall:

En ole odottaja, mutta 3kk ikäisen neidin äiti. Meillä on unipussi ollut käytössä kolmisen viikkoa ja täytyy sanoa että oli nappi ostos. Alko mennä peiton kanssa veuhtomiseksi, ja yhdesti oli saanut rimpuiltua peiton myttyyn naaman päälle. Meillä tyttö lämminverinen ja tästä syystä ei pussissa ole päällä kuin body ja vaippa. Tykkää nukkua "sääret" paljaana, ja silti pysyy lämpimänä. Yöt rauhoittui selvästi. Suosittelen ainakin kokeilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Minkäpaksuista suosittelette kesän ajaksi? Ne, joita itse olen nähnyt myynnissä, ovat olleet aika paksusta kankaasta tehtyjä. Mietin vain, että läkähtyykö vauva sellaisessa :/
tosi ohutta. meillä ainakin esikoinen nukkui kesällä ihan pelkän pussilakanan kanssa äitin vieressä perhepedissä, kun oli niin lämmin.

huutiksessa on paljon ohuitakin unipusseja myynnissä, samoin esim. ekokaupoissa on ollut niitä ohuempia. lastentarvikeliikkeissä jne oon nähnyt vain paksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja very important baby:
Eikös sitten kaikki rattaiden 5-pistevaljaat sun muutkin pitäisi kieltää, rajoittaahan nekin liikkumista ;)
Kai ne jo ensi vuoden ratasmallistosta puuttuvatkin :LOL:
Oiskohan niitä valjaita pitänyt tajuta käyttääkin... :ashamed: ;) Meillä ne kyllä suurimman osan ajasta roikkui ihan käyttämättöminä, kun lapsi istui paikallaan alusta asti ihan hyvin.

Yhteistyössä