Uniongelmia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4,5kk vauvan äiti.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4,5kk vauvan äiti.

Vieras
Hei! Meillä on ihana ja aurinkoinen 4,5kk vanha tyttövauva, perheen toinen lapsi. Ensimmäiset 3kk vauvalla oli paha koliikki ja nyt kun ollaan siitä selvitty ja tyttö on oppinut syömään tuttia, joka pitää hänet suht.tyytyväisenä päivisin ongelmaksi on tullut aiempaa levottomammat yöt. Vauva herää tunnin välein ja itkee kunnes sylissä nukutetaan tutin ja rätin kanssa uudelleen. Nälästä ei ole kyse,kun ei rintaa huoli kuin max.2krt yössä. Hän syö myös päivällä rinnan lisäksi kasvis-ja hedelmäsoseita. Kun tytöllä oli koliikki hän itki kaikki päivät, illat ja alkuyön, mutta saattoi sitten nukkua väsyneenä kahdeksankin tuntia putkeen, ei siis päivisin nukkunut ollenkaan vaan itki vaikka mitä teki. Olen yrittänyt miettiä erinäisiä syitä öiden levottomuuteen, mutta en keksi mitään järkevää, mikä tytön unia häiritsisi. Onko kenelläkään hyviä neuvoja mitä kannattaisi kokeilla ja tiedän myös, että ajan kanssa asiat paranee, mutta valitettavasti alkaa niin omat kuin miehenkin jaksamiset olla lopussa. Antakaa vinkkejä..

.. Niin antakaa vinkkejä esim.galluppityyliin mikä teillä on yöt rauhoittanut. Viestini on sekava joka johtuu todennäköisesti omasta väsymyksestäni, mutta toivottavasti joku jaksaisi vinkkejä antaa ja saisi viestistä selvää. Itseäni pelottaa tosissaan oma jaksaminen, koska olen 5vuotta sitten lopettanut lääkityksen vakavaan sairauteen joka on nyt alkanut oireilemaan uudelleen. Kiitos jo etukäteen! T.Rusina ja tyttö 4,5kk.

Joo, ollaan yritetty tuota pitkät päiväunet = paremmat yöunet, mutta ei auta. Joskus on nukkunut päivässä yhdet 3-4h unet jonka seurauksena aamuyöllä on herätty neljän aikaan eikä uni ole enää tullut. Muutenkin tyttö saattaa herätä jo klo.5 aamulla eikä itsellä paljon naurata nousta ylös, jos on yhdeltä päässyt nukkumaan ja tuossa välissä herännyt kolme kertaa.. Argh.. Kiitos kuitenkin! :)

Ulkoiletteko minkä verran?

Jos lapsi ei saa tarpeeksi raitista ilmaa voi uni olla katkonaista. Tuuletatteko huoneen ennen nukkumaanmenoa? Sekin voisi auttaa.
Onko huoneessa liian lämmin? Jostain olen lukenut että lapselle hyvä lämpötila unensaamiseksi olisi 19 astetta.
Voisiko lapsella olla vatsavaivoja? Tai jotain muuta mikä haittaisi unta? (hengitysvaikeuksia; nuha tms.)

No Heips! Sain itse tältä sivulta loistavan vinkin joka ainakin meillä toimii. Itselläni on jo 8 kk: ikäinen tyttä joka alkoi nukkua huonosti yönsä siinä 4 kk:n iässä. Hänellä alkoi tulla hampaita huimaan tahtiin joten teilläkin voi tämä olla syynä. Mutta nyt siihen vinkkiin. Osta tai jos olet kätevä käsistäsi ompele itse vauvallesi unipussi. Meidän vauva n ukahtaa nykyään iltaisin unimaidon jälkeen pussiinsa ja nukkuu kyllä rauhallisemmin ja pidempään kuin ennen. Pussi rauhoittaa vauvaa kun hän ei saa potkittua sitä pois niinkuin peiton saa. Lisäksi vauva tuntee omat jalkansa pussissa joka myös rauhoittaa. Jos teillä on lämmin makuuhuone ei tartte alle muuta kuin body. Itse laitan vielä sukat jalkaan niin pienen varpaat ovat varmasti lämpimät. Kannattaa ainakin kokeilla jos tästä olisi apua. Jaksamista

Meillä on unipussi ollut käytössä melkein alusta asti...
Ja kyllä ulkoillaan sekä makuuhuone on viilehkö, mutta pitää kokeilla jos kävis vielä n. pari tuntia ennen yöunia iltalenkillä, jos se sitten väsyttäis paremmin.

Ettei hampaat vaivais?Ootko kokeillut panadol suppoa iltasella?
Entä ruuat,ootteko alottaneet jonkin uuden pöperön?Jos vaivaa jotenkin masua,Maisalla voi olla herkkä massu kun tota koliikkiakin oli.
Voi voi kun keksis jonkin,meillä tytteli nukkui 3 kk ikään asti tosi hyvin.Sitten alko ritkutus,oli kai tiheen imun kautta ja jotain nuhaakin.Nyt taas rs uniin vaikuttanut.

Ehkä kehitys myös tekee sen,on levoton olo ja tulee uniin.Lukase hus.fi sivuilta unikoulu hakusanaks.EN tarkoita että rupeisitte sitä pitään,musta siellä oli jotain nukkumisesta muutenkin.Vauvat nukkuu vieraassa paikassa paremmin,he suojaavat itsensä liialta informaatiolta.Eli jos soveltais,teidän täytyy tyttöä viedä vieraisiin paikkoihin ja tarjota kauheesti virikkeitä,jos hän on tylsistynyt ja kaipaa aktiviteettia.En tiiä,toivottavasti alkais menee paremmin ja ois joku vaihe vaan.Niitä tuntuu olevan....

Nimim.toinen silmäpussiäitee.

P.s kannattaa soittaa neuvolaan tai pyytää tukiverkkoa avuks ennen kun on ihan finaalissa.Jos teilläkin mies ois pari yötä tytön kanssa ja lähtisit vallan muualle nukkumaan.Mä aion tehdä niin kun tauti helpottaa.

Jaksamisia ja voimia isosti!
kata

Kiitti kata rohkaisusta! Meillä ei ne supot oikein tehoa ja nyt ei hampaitakaan oo tulossa, kolmehan niitä jo on :) Saa nähdä tämä on varmasti ohimenevää mutta väsyttää niin hulluna ku on koliikin jatkoksi saatu vielä nämä huonot yöt. Kehityshän sen varmaan tekee. Aion nyt kyllä kuitenkin testata vielä toista vaippamerkkiä, jos pissan tultua vaippa alkaa kutittamaan ihoa. Kaikki muut keinot on varmaan jo kokeiltu jo silloin koliikkiaikana. Ja käynpä lukemassa ne husin sivut jos sieltä apua löytyis. T.Rusina

Yhteistyössä