Unikoulusta.. Tyttö 1v3kk

Uusi täällä, enkä vielä paljoa kirjoituksia lueskellut.. Joten toivottavasti en täysin toista samoja ongelmia kuin täällä ennenkin on puitu..

Tilanne kuitenkin se että syksyllä tulossa perheenlisäystä ja pikkuneiti nukkuu yönsä hyvinkin vaihtelevalla menestyksellä.. Itsellä mennyt raskaus muuten erittäin hyvin, mutta uni on ollut ykkösjuttu, ihan siis veto pois huonon hb takia kait. Nyt herää kaikki kauhukuvat siittä,kun kaksi lasta huutaa kurkku suorana yöt ja kädet loppuu kesken..

Meillä mennään pääsääntöisesti nukkumaan n ysin maissa ja sitte viimeistään kahden maissa yleensä herätään eka kertaa huutamaan. Silloin tällöin silittely ja unilelu auttaa ja uni tulee taas, ehkä tunniksi... Siitä heräilyt jatkuvat ja jossain, vaiheessa sitä erehtyy väsymyksissään hakemaan maitopullon,(ainakin pari krt vk)että sais ees hetken unen.. Meillä vielä tilanne se, että jos mies herää,kiukuttelee ja kävelee ku mikäkin luolamies jyrisevin askelin, heti menee hakemaan maitopullon,vaihtaa vaipan yms... Olen koittanut puhua et kun ei enää tarvitsis sitä maitoo, eikä ainakaan sais virkistää sillä vaipan vaihdolla kun ei kuitenkaan ole pakollista (tarkoitan,et ei ole kakannut tai pissannut överisti:). ylös noustaan siinä 5-7. Aika veto pois jo... takana kaikenlisäks puolenvuoden sairastelut, joista kuitenkin aikaa jo 2kk..

Eli minkäslaista unikoulua sitä nykypäivänä kannatetaan.. Esikoiseni (-04) neuvottiin neuvoloita ja lekureita myöden,ns. huudattamalla nukuttamaan.. yhden yön se kesti kun tyttö heräsi 3krt,joka kerta nousi,menin rauhoittelemaan ja silittelemään huusi kuitenkin aina sen 30min jonka jälkeen nukkunut joka yö hyvin.

Mut nyt.. en ole enää ehkä jopa uskaltanut kun olen lukenut siittä, kuinka tämä tapa "vieroittaa" lasta... En tiiä sitte. Sillon se kyllä toimi upeesti, vaikka sydäntä särkikin huutoa kuunnella....

Nyt taas kun yritänkin silitellä tai siis "tassutella" yöllisiä heräilyä nuoremman kohdalla.... ei toivoa... tuntuu et hermostuu vain enemmän kun en heti ota syliin...

Tyttö kuitenkin nukkunut omassa sängyssä ja jo 3kk omassa huoneessa, meidän makkarin vieressä..

Toivottavasti jaksatte viel ottaa kantaa ja neuvoa?

 
Mun vinkki ainakin olisi se,että ottaisitte tytön samaan huoneeseen nukkumaan teidän kanssa. Itse en jaksaisi jos mun pitäisi rampata kahden huoneen väliä öisin. Minusta olisi paljon helpompaa ja vaivattomampaa tällainen järjestely.

Itse "unikoulutin" aikanaan tuon meidän kolmosen. Hällä oli ikää silloin n.11kk ja yöt oli yhtä maitopullottelua. Havahtui siis öisin vain sen takia,että halusi maitoa ja pahimmillaan 5x yössä joten olin aika poikki silloin. Päätin vain eräs kaunis aamu,että nyt loppuu. Seuraava yö kun koitti niin yksinkertaisesti sitä maitoa en antanut. Poika tietenkään ei oikein nukkunut koko yönä,itkeskeli jne. En ottanut poikaa ollenkaan sängystä pois vaan silittelin päätä ym. Lopulta aamuvarhaisella nukahti ja sen jälkeen meillä ei pulloja tarvittu. Me päästiin kyllä tosi helpolla siinä mielessä,että unikoulutus vaati vain yhden valvotun yön.

Kerrroit,että on sairasteluja ollut niin onko varmasti poissuljettu kaikki mahdolliset,että ei korvat vaivaa tms?

Tsemppiä!
 
Minä pidin meidän poitsulle unikoulun 6kk iässä. Se taitaa olla ehkä paras ikä siihen, koska vauva on vielä kevyt ja nopea oppimaan. Huudatus unikouluja koitetaan nykyään välttää,mutta teidän ikäiselle se voi olla enää ainut käytettävissä oleva keino. Näitäkin on kuitenkin paranneltu, et käytännössä se toimii ilmeisesti niin et vauva saa huutaa esim 15s ja sit käydään rauhoittamassa. Max 15min saa huutaa. Tuota aikaa pidennetään vähän väliä. 30s on kai semmoinen yleinen..
Itse käytin semmoista nostelu-unikoulua ja siirryin vähitellen tassutteluun. Mut tiedän joitain vauvoja, jotka raivostuivat vain näistä ja pakko oli hieman huudattaa. Eihän vauva viikossa mitenkään traumatisoidu, vaikka huutaisikin sen putkeen mut ikäväähän se on kaikille!
En suosittelisi tuota maidon antoa/vaipanvaihtoa. Itse lopetin tuolloin 6kk iässä yösyötöt kun vauvalla ei selkeästikään ollut nälkä. Viikko pari siinä hommassa meni mut oli vaivan arvoista. Ukkeli alkoi nukkumaan 12h putkeen ja nukahtaa ihan itse omaan sänkyyn. Tässä oli ainakin minun kokemuksia. Opin muuten tuon unikoulun Tracy Hoggin kirjasta "the baby whisperer solves all your problems". Voi tilata netistä. Suom. saa kirjastosta mut se ei ole yhtä hyvä. Suosittelen! =) Kannattaa pyrkiä siihen et saa itselle hyvät yöunet. =) Ja vauvakin on paljon iloisempi kun saa nukuttua yöt kunnolla. Meidän poitsu rauhoittui muutenkin paljon tuon unikoulun ansiosta.
 
niin ja meillä poitsu siirtyi heti omaan huoneeseen kun alkoi nukkumaan yöt putkeen. vauvan itkua kannattaa muuten kuunnella hieman ennen kuin ryntää hätiin. joskus se on vain semmoista kiukuttelua ja joskus on oikea hätä.
tsemppia hirmuisesti! toivottavasti näistä oli jotain apuja =) meillä poika on nyt 1v
 
Meillä on 1v2kk ikäinen tyttö, joka nukkuu 11-12 tuntia yöttä heräämättä. MAitopullo jätettiin pois jo 7kk iässä kun ei enää maitoa tarvinnut... kaksi yötä itki ja siinä se. Sitten oppi liikkumaan ja tuli hampaita ja vaikka mitä ja ei nukkunut kunnolla koko keväänä. heräili öisin huutamaan. OSittain varmaan kyseessä oli myös eroahdistusta ja muuta... niin ja opitut taidot tulee uniin ja vaivaa. ja tietenkin näin pieni muutenkin kaipaa öisin lohtua vanhemmiltaan. No, sitten ihan yhtäkkiä ilman mitään projektia tyttö alkoi nukkumaan heräämättä.

Mä suosittelen että pullo pois ja kaiken maailman hösläykset yms. pois öisin. Ei juttelua, ei maitoa ja ei varsinkaan vaipan vaihtoja ellei pissat tule läpi tai ole kakkaa. Meillä tyttö on nukkunut omassa huoneessaan siitä saakka kun oli 4kk. Onhan se ollut rasittavaa ravata siellä, mutta kyllä siitä kaikesta on ollut hyötyä! Nyt nukkuu hyvin ja nukahtaa ihan itse. Joskus öisin pitää peitellä uudestaan ja silittää päästä että rauhottuu.

meillä tyttö on tottunut palveluun. :ashamed: eli kun itkee niin mennään luo. Nykyään onneksi olen karskimpi, enkä mene heti ekasta itkusta. Sitten jos itku yltyy niin menen laittamaan peiton päälle, lelun käteen ja silitän pari kertaa päästä. Niin ja hampaiden tekoaikaan ollaan "doupattu" lääkkeillä. :D :D eihän hammassärkyisenä kukaan pysty nukkumaan.

Mut voittehan te kokeilla sitä "huudatusunikoulua" jos se toimis teillä. Tai sitten joku hellempi vaihtoehto. Mut suositan ehdottomasti että yöt rauhoitetaan vain nukkumiselle eikä silloin syödä tai puhuta tai mitään. Meillä tehdään/tehtiin niin, että ensin pieni silitys, jos ei auta niin taputellaan rytmikkäästi pyllylle, jos mikään MIKÄÄN ei auta niin sitten vasta syliin. Mut ei meidän sänkyyn. RAuhoitellaan sylissä mut ei mielellään anneta nukahtaa siihen vaan omaan sänkyyn aina nukahdetaan.

No empäs tiedä oliko tästä nyt mitään apua... mutta tsemppiä kovasti, mihin ratkaisuun ikinä päädyttekään! :hug:
 
Kiitos kaikille vastanneille.. Hukkasin tunnukseni ja nyt vasta pääsin uudestaan :). Meillä tilanne edelleen sama.. minä saanut jo olluksi hakematta maitoa mutta mies hakee sen ensi tilassa ja samalla vaihtaa vaipan. Laskettu aika ensiviikolla... APUA! Ja mies ei suostu ees keskustelemaan unikoulusta hänen kantansa on vaippa, maito ja meidän väliin.. Viime yönäkin hirveä tappelu ja molemmat ihan poikki ku tyttö hereillä 3h isän hoitokeinojen voimalla. Enkä jaksais enäää puolustella itseäni...
 
kyllä minun mielestäni miehesi menetelmät ovat nyt hieman huonot... jos hän ei ala tehdä yhteistyötä, niin voisiko hänelle sanoa, että kun vauva syntyy niin sinä hoidat vastasyntyneen öisin ja miehesi hoitaa teidän vanhemman lapsen. jos hän jaksaa pelleillä vaippojen ym kanssa, niin siitä vain, kunhan ei herätä sinua, että saat levätä. toki esim parisuhteen kannalta ois paras et saisitte puhuttua ja sovittua jonkun kompromissin. oon aika varma et vaipanvaihto on aika turha (tuskin joka yö on tarpeellinen). ja lapselle ei saisi jutella öisin, koska hän vain herää lisää. jos teidän lapselle antaa tuttipullon sänkyyn illalla (ja täyttää yöksi) niin luuletko et se auttaisi? osaako ottaa itse ja juoda? eihän unikouluissa mitään pahaa ole. minusta se on vain lahja lapselle, joka ei osaa nukkua. =) aluksi pitää nähdä vähän vaivaa mut helpottaa elämää suuresti jatkossa. toivottavasti asia järjestyy! voimia kovasti! =)
 
Minusta sekä sinulla että miehelläsi on joitakin hyviä pointteja - eikö niitä voisi yhdistää? Minä lopetin yölliset vaipanvaihdot (vaikka käytimme kestoja) heti, kun napatynkä oli irronnut eli 1 - 3 viikon iässä!!! Turha häiritä vauvan öitä lähtemällä pois sängystä, panemalla valot jne. Nukuttakaa vauva viereen (vauvahan tuo vielä on!), niin ei kenenkään tarvitse nousta. Jättäkää pullo pois ja silitelkää uneen. Älkää missään tapauksessa sytyttäkö valoja, jutelko tai lähtekö liikkeelle. Läheisyys riittää. Toisaalta ei kannata odottaa tuonikäisen nukkuvan määrättömiin. Minulla on viisi lasta eikä kukaan ole nukkunut 11 - 12 tuntia putkeen!!!

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
Kotona
 
Maalaisäippäsympatiat sulle,oikeasti. Vaikkei mulla ollu raskausaikana toista lasta niin univelka oli hirveä. Ja kuulostaa ihan sisareni miehelle.Täysin. Hän kiikutti yöllä pulloa vielä 2v pojalle,kunnes poika ite sanoi et "ei kiitos,isi" :D
Mutta. Anteeksi ku isken lusikan soppaan vaikka oma tyttöni on "vasta" 11kk.
Yhdyn edellisiin täysin. Kaikki ylimääränen pois yöllä. Vaikka isomman koon vaippa,ettei tervi vaihtaa, tai jos tarviii niin ehdottomasti pimeessä huoneessa.
Ennemmin muutaman yön "tahtojen taistelu" kuin jatkumo tosta samasta tilanteesta. Pian sulla on pieni ja homma ei ainakaa mukavoidu.. jonka tietysti itsekin tiedostat. Sanot miehellesi,et menee vaikka hotelliin pariksi yöksi,mut tilanne on loputtava.
Minäkin unikoulutin tytön 6kk, maidottelu loppu silloin. Aamuyölle vakiintui yksi syöttö, tyttö jatkoi unia niin hyvin sen jälkeen.No, sit tuli eroahd.,hampaita,millon mitäkin,joten heräilyjä tuli mut maitoa ei. Viimeisin syöttö aamuyöstä poistui itsekseen itkettämättä kun jätettiin tuttipullo kokonaan pois. Päivässä tuo unohtu.
Eli. Mitäs jos nakkaatte koko pullon mäkeen? Lapsesihan on jo kuitenki taapero :) Voin taata ettei ton ikäsellä kestä kauaa unohtaa,kun meidänki pullo-addikti unohti sen päivässä?
Anteeksi,mulla oli vaan samoja ideoita mut voimia ja tsemppiä!!
 
Viimeksi muokattu:
Heissan. Kiitos kovasti tsempeistä ja sympatioista... Olen noita neuvoja miehelleni jo hokenut puolenvuotta, kun itsellä kokemusta esikoisen unikoulusta vuonna 2004.. Mut miehellä ei mitään. Ja nyt meillä nukuttu jo VIIKKO suht hyvin :). Laskettu aika häämöttää ja supistuksiakin tulee jo melkoisesti. Toivottovasti tämä tästä.
 
Meillä yöt ja nukutus rauhoittui esikoisella joskus 1,5vuoden iässä. Maitoa ei ollut saanut enää pitkiin aikoihin. Aika pienihän tu lapsonen vielä on, minusta vähän liikaa vaadittu, että osaisi nukkua kokonaisia öitä. Entä nukutus samaan huoneeseen?

Kun vauva syntyy niin silloinhan isä hoitaa vanhemman eikös? Sulla kuitenkin imetys ym heräilytöisin, on isän VELVOLLISUUS hoitaa vanhemman heräilyt. Näin ainakin meillä! Joutuu se äitikin olemaan "töissä" väsyneenä ja hoitamaan kaksi lasta.
 
Hei maalaisäippä,

meillä sama homma edessä. Esikoinen on 1,5v ja nukkunut koko elämänsä aikana yhden yön heräämättä ja kakkosen laskettu aika on ensi kuussa. Yömaito lopetettiin joskus puoli vuotta sitten ja ollaan palattu siihen ainoastaan, jos poika ollut kipeä. MUTTA poika herää joskus klo 23-02 välillä yleensä ja haluaa meidän viereen nukkumaan ja ei olla raaskittu siitä tavasta luopua. Ja nukun tietty huonosti, kun poika potkii ja pyörii meidän välissä ja sama menohan ei voi jatkua sitten, kun on vauva talossa. Ei olla vielä tehty asialle mitään, mutta tiedän, että pitäis.

Tähän yhteen heräämiseen yössä ja väliin siirtämiseen päästiin sillä, että ruoka-aineallergiat selvitettiin ja ongelmallisista aineista luovuttuun ja unikouluna oli tassuttelu(ohjeet muistaakseni mm. MLL sivuilta). Eli syliin vasta, kun huuto todella kova, mutta aina reagoidaan huutoon ja itkuun kumminkin, ettei siis anneta lapsen yksin huutaa. Meillä tämä pehmeämpi tapa toiminut. Kyllä meillä aika pitkään oli yksi yömaito yössä, mutta se taidettiin korvata sillä, että nukkuu meidän välissä aina loppu yön, ja siis nukahtaa omaan sänkyyn omaan huoneeseen niin, että lepäilen siinä sängyn vieressä lattialla iltamaidon jälkeen : / mutta en oikeastaan juttele tai silittele, olen vaan läsnä. Enemmän tai vähemmän huonosti ollaan nukuttu jo 1,5 vuotta siis. Yöllä ei palvelua = ei maitoa, ei valoja päälle, ei puhetta juurikaan. Mutta siis isona palveluna tuo viereen ottaminen...Esikoinen nukkui äidin kainalossa kaikki yöt ja varmaan uuden kanssa menee samaan, jos on niin kova maidon litkijä / huutaja kuin veljensä. Muuten yritetään alusta asti totuttaa nukkumaan omassa sängyssä mahdollisimman paljon.

Joo, mutta kaikki siis tyylillään ja meillä tosiaan kanssa pitäisi jotain asialle tehdä pian...
 
vanha ketju mutta mulla tuli tuosta isäntäsi kuvauksesta mieleen että auttaisikohan se jos neuvolassa terkka vähän kertoisi mikä olisi paras systeemi? Ei sillä, ettetkö itse osaisi kertoa samaa mutta ainakin meillä on mies välillä niin periaatejäärä että minun sanomiset saattaa mennä toisinaan ihan läpi ja kuuroille korville mutta kun joku muu sanoo saman, ollaankin samaa mieltä ja samalla linjalla.
 

Yhteistyössä