Unikouluako??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maruska84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä auttoi ns.tassukoulu eli laitin pojan omaan sänkyyn illalla ja pidin vyötäisiltä kiinni, kunnes poika nukahti. Parin päivän päästä siirsin käteni selän/pään päälle ja siitä parin päivän päästä annoin pojan pitää sormestani kiinni. Muutaman päivän päästä istuin parisänkymme laidalla pojan nukahtamiseen asti ja pian poika jo nukahti itsekseen sänkyynsä. Pojalla pehmopupu sänkyseurana.

Meidän lapsi oli myös n.1v3kk, kun pidimme unikoulua tai minusta paremminkin "huudatuskoulua". Olin ennen vastaan sitä, että lapsi itkee tai paremminkin huutaa itsensä uneen. Mutta nukuttamisesta tuli jo niin hankala juttu (iltojen painajainen), että oli pakko pitää unikoulua. Meillä lapsi laitettiin omaan sänkyyn ja itse makasimme vierellä ja silitimme häntä (mutta omasta sängystä ei nostettu pois). Lapsi kyllä huusi muutaman illan itsensä uneen, mutta sitten varmaankin ymmärsi, ettei häntä nosteta sängystään pois vaikka kuinka huutaa.

Meillä pitkään myös nukutettiin (puoli vuotta ainakin), ensin oltiin vieressä niin kauan että tyttö nukahtaa. Kyllästyttiin siihen touhuun ja sitten alettiin odottaa olohuoneen puolella nukahtamista. Jos ja kun tyttö tuli pois sängystä, niin aina palutettiin takaisin. Muuta ei sanottu kuin nukkumaan (ei siis turhaa puhetta).
Tuota nukutusrumbaa ennen, meillä oli tapana (ja on edelleen) lukea jokin tytön valitsema kirja, sitten tyttö saa hetken lukea ko. kirjaa yksin (tämä on ihan uusi juttu), sitten sammutetaan valot ja lauletaan unilaulut (kaksi kappaletta yleensä), sinä aikana silitä tyttöä. Sitten toivotetaan hyvää yötä.
No tuota nukuttamista ja sänkyyn saattamista on meillä siis jatkunut ainakin puoli vuotta, ja nyt sitkeys on palkittu, neiti nukahtaa "hyvän yön"- tovotusten jälkeen alta viidessä minuutissa. Meillä tyttö on nyt 2v.
Toivottavasti tuosta saat vinkkiä, miten teillä voisi toimia. Muista kuitenkin, että toimi aina samoin, niin kyllä se sitkeys varmasti aikanaan palkitaan. Ja sitä tassu-hoitoakin kannattaa koittaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 13:53 vieras kirjoitti:
Meidän lapsi oli myös n.1v3kk, kun pidimme unikoulua tai minusta paremminkin "huudatuskoulua". Olin ennen vastaan sitä, että lapsi itkee tai paremminkin huutaa itsensä uneen. Mutta nukuttamisesta tuli jo niin hankala juttu (iltojen painajainen), että oli pakko pitää unikoulua. Meillä lapsi laitettiin omaan sänkyyn ja itse makasimme vierellä ja silitimme häntä (mutta omasta sängystä ei nostettu pois). Lapsi kyllä huusi muutaman illan itsensä uneen, mutta sitten varmaankin ymmärsi, ettei häntä nosteta sängystään pois vaikka kuinka huutaa.

kuinka kauan meni et lapsi oppis nukahtamaan ilman huutoa??
kuinka kauan yleensä huusi putkeen....

nyt kokeillaan tuota"tassuhoitoa" ens ja jos se ei auta, jätän pojun sänkyyn vaa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2006 klo 10:20 Maruska84 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 13:53 vieras kirjoitti:

kuinka kauan meni et lapsi oppis nukahtamaan ilman huutoa??
kuinka kauan yleensä huusi putkeen....

nyt kokeillaan tuota"tassuhoitoa" ens ja jos se ei auta, jätän pojun sänkyyn vaa...

Ongelmana meillä oli se, että ei halunnut nukahtaa omaan sänkyyn, vaan halusi syliin ja sylissäkin nukahtaminen meni jo hankalaksi. Ehkä n.3 iltana huusi kunnolla (ehkä korkeintaan n.½ tuntia). Ei me jätetty häntä sinne yksin itkemään, vaan oltiin vieressä (lapsen sänky meidän sängyn vieressä) ja siliteltiin. Sit seuraavassa vaiheessa (kun suostui jäämään omaan sänkyyn ilman itkua) jätettiin yölamppu palamaan ja jokin mieleinen kirja katseltavaksi, siksi aikaa kun nukahti itsekseen. Nyt 1v7kk nukahtaa ilman yölamppua (ovi on tietysti auki, josta tulee valoa) katsellen jotakin kirjaa. On tietysti iltoja, että lapsi haluaa pitää äidin tai isän kädestä kiinni kun nukahtaa. Tai lapsi huutelee sängystään äitiä tai isiä ja pitää käydä peittelemässä uudelleen ja toivotella "hyvät yöt".

Yhteistyössä