Unikoulu- tai muita vinkkejä lapsen nukahtamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen äiti

Vieras
Nojoo,"epätoivoinen" on ehkä pientä liioittelua. Mutta kovasti haluaisin parannusta tilanteeseen. Joka siis on tällainen: 2v9kk ei osaa nukahtaa yksin. Ei ole siis oikeastaan koskaan (ekojen kuukausien jälkeen) osannut. Aina ollaan,yleensä minä eli äiti,nukutettu. Pitkään nukutettiin meiän sänkyyn mistä nukkuvana nostettiin pinnikseen. Keväällä sitten otettiin pinniksestä laita pois ja alettiin nukuttaa suoraan omaan sänkyyn,käytännössä niin että siinä sängyn vieressä ollaan,päätä silittäen ja kädestä kiinni pitäen. Pitkälle kesään näin meni hyvin,mutta nyt on taas (pitkän tauon jälkeen) alkanut heräillä öisin - itkee hätääntyneenä ja vaatii siis silloin saman nukutuksen.
Olisin NIIN onnellinen jos lapsi oppisi a)nukkumaan yön heräilemättä b)nukahtamaan itse. Joskus kun nukuttaminen on kestänyt erityisen pitkään,olen sanonut lapselle että käyn esim vessassa ja tulen pian takaisin,ja että lapsi voi odottaa rauhassa.. Lapsi kuitenkin kieltäytyy,nousee ylös ja jos en ota mukaan alkaa huutaa heti kun poistun huoneesta. En haluaisi huudattaa lasta enkä olla mitenkään liian "kova",mutta onkohan olemassa lempeää tapaa opettaa lasta nukahtamaan itse? Uskon että tuo yöllinen hätääntyminen tulee siitä kun on nukahtanut käsi kädessä aikuisen kanssa ja herätessään onkin yksin.

Tästä tuli varmaan aika sekava teksti,anteeksi siitä mutta kertokaa vinkkejä.. En usko että mikään "Supernannyn" tyylinen "Nyt vaan sanot hyvää yötä ja poistut huoneesta" voi toimia..

Mä lopetin ensin kädestä pitämisen. Sanoin vaan että nyt nukut itse, äiti on tässä vieressä. Se toimi niinä päivinä kun lapsi ei ollut nukkunut päiväunia. Sitten kun oppi nukahtamaan niin että olen vain vieressä, hetken päästä rupesin jättämään sänkyyn ja sinnehän tuo nukahti.

Kova joudut varmasti uhmiksen kanssa olemaan, ei meillä onnistunut ennenkö olin totaalisen kyllästynyt nököttämään iltaisin sängyn vieressä.

Meillä onnistu "opettaminen" näin:
ilta 1: normi silitys
ilta 2 : siliteltiin lyhyemmän aikaa eli ei niin pitkään, että nukahtaa vaan lopetin vähän ennen. Näin mentiin pari iltaa.
Sitten lopetettiin silittely istuttiin vain vieressä tuolilla, joka ilta siirsin tuolia lähemmäs ovea ja lopulta vein vain sänkyyn sanoin hyvät yöt eikä ole tarvinnut nukutella tämän "unikoulun" jälkeen.
Vähän vaikeasti selitetty toivottavasti ymmärsit :)

Kauanko teillä meni siihen että oppi nukahtamaan itse? Kauanko nukahtamiseen kädestä kiinni pitäen meni,pidentyikö "unen odottelu" aika kun lopetit kiinni pitämisen? Entäs nykyään,kun viet/saatat sänkyyn niin kuinka kauan menee että lapsi on unessa? Nukkuuko aamuun asti heräämättä,nukkuuko päiväunia,minkä ikäinen lapsi?

[QUOTE="vieras";26858377]Meillä onnistu "opettaminen" näin:
ilta 1: normi silitys
ilta 2 : siliteltiin lyhyemmän aikaa eli ei niin pitkään, että nukahtaa vaan lopetin vähän ennen. Näin mentiin pari iltaa.
Sitten lopetettiin silittely istuttiin vain vieressä tuolilla, joka ilta siirsin tuolia lähemmäs ovea ja lopulta vein vain sänkyyn sanoin hyvät yöt eikä ole tarvinnut nukutella tämän "unikoulun" jälkeen.
Vähän vaikeasti selitetty toivottavasti ymmärsit :)[/QUOTE]

2 vko noin kesti unikoulu, lapsi tuolloin 1v 3kk (nyt on 1v 9kk), nukahtaminen kestää nyt 5-15 min ennen 15-60 min, ei itke tuona aikana pulpattelee vain omiaan :) harvoin herää yöllä, nukkuu päiväunet n. 3tuntia

"Jee". Kokeilin tänään illalla lopettaa silittämisen iltalaulun jälkeen (normaalisti siis sadun jälkeen rukoillaan iltarukous ja sit laulan iltalaulun+silitän päätä niin kauan että (lähes) nukahtaa,samalla pidän kädestä kiinni). VIRHE! Normaalisti nukahtaa n 10minuutissa,tänään meni 1h15min! Ei hyvää päivää..

Jos sun tarvii vaan kymmenen minuttia silitellä, niin eikö ole helpompi tehdä niin. Uhmiksen kanssa ei kyllä kannata aloittaa nukkumistaisteluja.

Meillä se kädestä pitäminen häiritsi nukahtamista, lapsi nukahti paljon nopeammin kun vaan istuin vieressä. Muutamassa illassa tottui nukahtamaan itse, kun istuin vieressä. Sitten kuukauden parin päästä vein vaan sänkyyn ja sinne jäi. Lapsi nyt 2v10kk.

Yhteistyössä