Unien tulkintaa: Käärme? Mitä tarkoittaa?

  • Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
harmaa
Elän hyvin vaikeaa aikaa elämässäni, ja olen henkisesti todella väsynyt. Fyysinen väsymys myös tuntuu, kuten aina valon ollessa vähimmillään.

Olen nukkunut jo monta viikkoa lähes näkemättä unia; nukahdan illalla yhdeksältä ja herään aamulla kun kello soi. Viime yönä kuitenkin näin voimakkaan unen, jonka kaltaisia en muista nähneeni kuin hyvin harvoin. Oli kaunis, syksyinen iltapäivä, lapset olivat ulkona kanssani ja tein puutarhatöitä, Työnsion käteni kukkapenkkiin ja siellä oli kyykäärme. Hakkasin sen kahtia keskeltä ja muistan olleeni hyvin järkyttynyt unessani.

Mitä käärme tarkoittaa? Omassa, tutussa pihapiirissä? Tulkitkaa, jos joillakin on tietoa asiasta.
 
harmaa vielä (aloittaja)
A shadieeyah, luin tuolta mtv3-helmen unien tulkintasivulta samaa, mitä kirjoitit. Mutta toiselta sivulta löytyi näin:

Käärme - Usein käärme on seksuaalisuuden symboli, mutta muista unisymboleista riippuen myös henkisten asioitten ja paranemisen, terveyden symboli.

http://www.hedelmapuu.com/unientulkinta4.htm oli tuo lähde.

Olen niin väsynyt ja synkillä mielin, että haluan uskoa tuohon jälkimmäiseen. Mitähän se tarkoittaa, kun se käärme oli nimenomaan minun omassa, tutussa kukkapenkissäni lasten lähellä?
 
..
minä näen aika usein käärmeistä unta, ja yritän aina tappaa niitä/pelkään niitä. Kysyin sitten eräältä tuttavaltani tästä ja hän sanoi että ne on pahoja puheita, juoruja, kateutta yms.
 
mama
Sanotaan että hampaiden irtoaminen tarkoittaa jonkun kuolemaa, ja mitä lähempää edestä hammas irtoaa sitä läheisempi ihminen kuolee. Mä näin myös joskus unta että mun kaikki hampaat irtosi ja mureni, mummuni kuoli seuraavalla viikolla....
 
sokeritoppa
Mä en usko tuohon unien tulkintaan sillä tavalla, että joku asia tarkoittaa aina tiettyä juttua. Esimerkiksi oon monta kertaa nähnyt unta hampaiden lähtemisestä, eikä kukaan ole niiden unien jälkeen vielä kuollut.

Sen sijaan uskon kyllä, että unissa alitajunta selvittää asioita. Mulla tulee itselläni unissa menee iloisesti sekaisin päivän ja lähiajan tapahtumat, ja kun niitä sitten hetken miettii, niin yleensä niistä kummista unista löytyy kaikkein selkein logiikka.

Tuon perusteella mitä kerroit, sanoisin että tuo käärme on joku paha asia lähelläsi, joka uhkaa sinua jollain lailla, ja haluat päästä siitä eroon, pääsetkin. Onko esimerkiksi ketään ihmistä, joka on loukannut sinua, vaikka anoppi puuttunut lasten kasvatukseen? Tai voisiko se käärme olla tuo väsymys: se on kavala ja kalvaa sinua ja heijastuu lapsiinkin, mutta tappamalla käärmeen, käänne on tulossa ja olet pian menossa parempaan suuntaan?
 
Melizza
Käärme on niitä unisymboleja, joilla on monta merkitystä: Käärme on viekkauden ja kavaluuden vertauskuva, se on viisauden symboli, käärme kuvastaa myös seksuaalisuutta ja intohimoa.- Sinun tulee tutkia unesi muut vertauskuvat ja tarkastella tätä käärmesymboliikkaa niiden valossa, siten saat syntymään kokonaiskuvan unen tapahtumista ja niiden sinulle sisältämistä viesteistä.
Käärmeen pureman kokeneminen tietää, että elämäsi kannalta hyvin tärkeä henkilö pettää luottamuksesi, käärmeen pesän näkeminen paljastaa sinua ympäröivän kateellisten ihmisten joukon.
 
"kaunis, syksyinen iltapäivä, lapset olivat ulkona kanssani ja tein puutarhatöitä",
merkitsee rauhallisuutta mitä toivoisit elämältäsi.
Olet väsynyt nykyiseen tilaanteeseesi joka unessasi ilmestyy käärmeen
muodossa pilaamaan rauhallisuuden.
Alitajuntasi kertoo unessa mitä sinun pitäisi tehdä, hakata käärme kahtia.
Käytä yksi päivä kokonaan vain miettimiseen miten voit päästä pois nykyisestä tilaanteesta
ja toteuta se.


Käärme - Usein käärme on seksuaalisuuden symboli...
unikirjoissa yllättävän moni asia merkitsee seksuaalisuutta tai siihen viittaavaa..
unia ei voi tulkita yhden kohteen peruusteella, vain ja ainoastaan kokonaisuutena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Sanotaan että hampaiden irtoaminen tarkoittaa jonkun kuolemaa, ja mitä lähempää edestä hammas irtoaa sitä läheisempi ihminen kuolee. Mä näin myös joskus unta että mun kaikki hampaat irtosi ja mureni, mummuni kuoli seuraavalla viikolla....
mä näin just pari yötä sitten unta,jossa mun hampaat irtos tuolta vasemmalta puolelta. kaikki, silleen mureni ja pikkuhiljaa tippu. keräsin ne kaikki talteen käteeni, kourallinen muruja tuli :eek: toivonmukaan kukaan ei tee kuolemaa :(
 
vierailija
Minäkin näin viimeyönä unta käärmeestä, ja siksi täältä etsinkin selitystä unelle, koska en ole koskaan ennen käärmeunta nähnyt..
Uni ei ole enää kunnolla muistissa, mutta muistan että koin voimakkaasti pelkoa, vaikken edes käärmeitä pelkää, ja muutenkin uni oli todella tunteellisesti voimakas. Unen käärme oli todella suuri, varmasti 10cm leveä ja kolmatta metriä pitkä, mutten nähnyt sitä tarkasti missään kohtaa unta.. Tein pihatöitä (niinkuin eilen tein kotona, mutta nyt unessa) jonkun muun terassilla ja yhtäkkiä kuulin sihinää terassin alta. Kiipesin ison puisen terassipöydän päälle turvaan, ja sitten kuulin kuin kalkkaron helistimen äänen, kun samalla suuri käärme ilmestyi terassille ja luikerteli pöydän alta niin että näin sen olevan suuri ja paksu käärme, mutta esim päätä tai "helistintä" en nähnyt. Sitten uni katkeaa, enkä muista mitä välissä tapahtui, mutta lopulta otin käärmeen niskasta kiinni ja lähdin viemään sitä kauemnas, mutta yhtäkkiä havahduin että kannankin jotain kissaa niskasta, ja se yritti raapia ja purra minua. Pääsin sitten paikkaan jossa aioin päästää kissasta irti, mutten uskaltanut kun se sähisi ja pelkäsin ja sitten en enää muista pääsinkö siitä kissasta eroon.
 
vierailija
Isokokoinen käärme puri, korvan juureen, oikein kunnolla. Minua kuljetettiin useampaan hoitopaikkaan, ei tuntunut löytyvän apua. Kieleni turposi, sitten meni palasille. Ihmisiä paljon unessa. Minulla on sydänvaivoja oikeesti, unessakin tiedostin sen.
 
Tässä lainattuja selityksiä:
"Käärme on vanha parantamisen/parantumisen symboli, myös unessa. Vanhastaan parantajat ovat syönneet taikka ainakin koskettaneet käärmettä saadakseen voimansa. Käärme on edelleen lääketieteellisen symboli. Jos vielä näet tämän unen, niin yritä puhua niille käärmeille. Tämä on yksi vahvimpia unisymboleja ja tuo punainen väri viittaa niin vahvasti 1. chakraan, maahan ja elämänvoimaan. Tämä on aivan loistava uni, eikä sinun kannata pelätä sitä."

"Käärme on niitä unisymbooleja, joilla on monta merkitystä: käärme on viekkauden ja kavaluuden vertauskuva se on viisauden symboli käärme kuvastaa myös seksuaalisuutta ja intohimoa. -Sinun tulee tutkia unesi muut vertauskuvat ja tarkastella tätä käärme symboliikkaa niiden valossa, siten saat syntymään kokonaiskuvan unen tapahtumista ja niiden sinulle sisältämistä viesteistä.
Käärmeen pureman kokeminen tietää, että elämäsi kannalta hyvin tärkeä henkilö pettää luottamuksesi, käärmeen pesän näkeminen paljastaa sinua ympäröivän kateiden ihmisten joukon."

"Freudin mukaan käärmeen symbolismiin liitetään syyllisyydestä vapaa seksuaalisuus ja Jungille käärme taasen edustaa minän pimeää, käsittämätöntä ja mystistä puolta. Käärme on myös muinainen fyysisen ja henkisen parantamisen vertauskuva sekä uusiutumisen, muutoksen ja elpymisen symboli."

"Usein käärme on seksuaalisuuden symboli, mutta muista unisymboleista riippuen myös henkisten asioitten ja paranemisen, terveyden symboli."
 

Yhteistyössä