Uneton vauva ja äiti..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susihukkanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susihukkanen

Vieras
Hei,

kaipaisin kipeästi neuvoja nelikuisen vauvan nukuttamiseen ja öihin muutenkin.

Tyttönen sairasti virtsatulehduksen ja siihen syötiin antibiootteja ja estolääkitystä noin kuukauden. Sen seurauksena vauvan maha meni relatipoista huolimatta ihan sekaisin ja niin tuntuu olevan vieläkin, vaikka lääkitys on nyt takanapäin. Rytmi kääntyi päälaelleen kun nukuttaminen ei meinannut millään onnistua, joskus tyttö nukahti/nukahtaa vasta yhden aikaan yöllä. Yöt menevät ihmeelliseen kiemurteluun ja heräilyyn jopa vajaan tunnin välein. Välillä onnistun nukuttamaan uudestaan ilman imettämistä, mutta usein vaatii rintaa, vaikka varsinaisesti nälkä ei tunnu olevan. Usein imetys vain pahentaa tilannetta, kun tuntuu että väsyneenä ei vauvakaan osaa imeä "oikein" vaan kuuluu kun ilmaa lupsuu sisään ja mahavaivat pahenevat. Ja tietysti sekin pahentaa, että rättiväsyneenä nukahdan itsekin imetykseen ja röyhtäyttäminen jää väliin. Nukumme tällä hetkellä samassa sängyssä, josta mies on jo siirtynyt evakkoon sohvalle..

SIIS: onko kokemuksia kuinka kauan noin pienellä antibiooteista toipuminen voi kestää? Voiko tuon ikäinen vauva yhtäkkiä oppia imemään väärin? Ennen antibioottia hän ei ilmavaivoista juuri kärsinyt. Miten vauvan saisi nukahtamaan ilman jatkuvaa imettämistä? Tuttiakin tyttö on ruvennut "lupsuttamaan" ja pyörittelemään suussa samalla niellen kulauksittain ilmaa.

Olisin erittäin kiitollinen kaikista neuvoista!

meillä yöt meni levottomammiksi tuossa iässä ilman sairasteluakin.
mulla tytöllä oli eka ab-kuuri 5kk iässä ja niitä olikin sit 3 putkeen.mahaan ei jättänyt jälkiä mutta kyllä se levottomuus jatkui useita kuukausia.
sitten vaan piti alkaa ohjaamaan syömisiä päivään ja rajoittamaan yösyömistä mutta tämänhän voi tehdä vasta 6kk jälkeen kun kiinteetä menee tarpeeksi.

imuotteen muutoksesta en osaa sanoa, luulisi ettei se taito enää sit muutu jos kerran aiemmin on osannut..onko kiinteet jo aloitettu ja voisiko mahavaivat johtua miistä?

Sama meillä: antibioottikuurista (ja korvatulehduksista) alkoi 5 kk:n ikäisenä levottomat yöt ja kesti varmaan pari kuukautta. Meillä huudettiin 5-15 kertaa yössä, 15 min - tunnin välein. Sitten ihan yhtäkkiä alkoi nukkua paremmin (alle 5 herätystä yössä). Helposti silti edelleen menee yöt levottomaksi esim. uusista taidoista.

Noin pientä ei voi vielä unikouluttaakaan, joten mun mielestä pitää nukuttaa niin kuin parhaiten saa nukkumaan ja sitten 6 kk:n ikäisenä unikouluun. Meidän tapauksessa siis nukutettiin syliin, yöllä onneksi monesti auttoi pelkkä syliin nostaminen ja siitä takaisin sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
imuotteen muutoksesta en osaa sanoa, luulisi ettei se taito enää sit muutu jos kerran aiemmin on osannut..onko kiinteet jo aloitettu ja voisiko mahavaivat johtua miistä?

Siis täysimetyksellä mennään, vaikka olen sitäkin kyllä miettinyt että riittääkö maitoni varmasti vaikka neuvolan mukaan paino ja pituus ok. Tyttö oli syntyessään isokokoinen, reilusti yli neljä kiloa ja on aina ollut kova syömään. Nyt vaan tuntuu että mikään ei riitä... Tahtoa olisi kyllä täysimettää se kuusi kuukautta.
Allergioiden mahdollisuutta olen myös pohtinut. Olisiko kenelläkään tietoa esim. maitoallergiasta (vauvan isällä laktoosi-intoleranssi)?? Voisiko se oireilla näin..?

kyllähän allergiatkin aina mahdollisia.maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi eri asioita.
Meillä kans tuo kuopus oli yli 4kg syntyessään ja vaikka maitoa riitti periaatteessa niin syöminen oli niin tiheää että en jaksanut.kiinteet aloitin 4kk iässä ja jo 5kk söi 5 ateriaa.nälkäinen tyttö =)
meillä paino ei olis noussut riittävästi pelkällä maidolla.
ainakin meidän neuvolassa rintalapsille suosittelevat kasvissosetta jos nälkä on.mä en itse myöskään korvikkeita aloitellut lisäksi kun kerran omaa maitoa oli.
onhan teillä tyttö jo 4kk että hyvin voi antaa kiinteetä, ymmärrän tietty täysimetysidean 6kk mutta ei se maito vaan kaikille lapsille riitä...

Mä laittaisin ensinnäkin omaan sänkyyn nukkumaan ja mahdollisesti jopa omaan huoneeseen, tuollainen neuvo annetaan jokaiselle meidän unikoululaisellekin joka osastolle haluaa. Koska se on tosiasia että lapsi havahtuu aina kun sä liikut jolloin myös pienen uni jää rikkoinaiseksi. On tietysti niitä öitejä jotka saa sydärin mun neuvosta, mutta meillä on nukuttu aina omassa sängyssä ja omassa huoneessakin puolen vuoden iästä asti ja meillä on kaikki nukkuneet aina hyvin.

Yhteistyössä