Umppari kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Tietääkö kukaan voiko puhjennut umpisuoli vahingoittaa munasarjojakin?Mulla ehti siis puhjeta ja kesti aika kauan ennen kun leikkaukseen pääsin,jonka jälkeen tulehdusarvot oli tosi korkealla ja jouduin olemaan tiputuksessa monta päivää..Ollaan 10kk nyt"yritetty"kolmatta lasta.Edelliset syntyneneet ennen umpparin puhkeamista.

Mulla sama tilanne. Kaksi lasta ennen umpparia ja vatsakalvontulehdusta ja nyt yritetty kolmatta kohta vuosi. Mä menin lekurin puheille jo viime kesänä ja ensin sanottiin, että ei se mitenkään vaikuta, mutta nyt on sanottu, että voi tuhota munasarjojen toimintaa ja tukkia munatorvet. Mulle tehtiin aukiolotutkimus ja oli ok. En oikein tiedä mitä tässä pitäis tehdä...

Onko sulla pitkä aika leikkauksesta?Onko vatsassa ollut mitään outoja tuntemuksia sen jälkeen?Mulla leikkauksesta pari vuotta ja nyt viime syksynä alkoi tuolla kohdun sivussa joka kuukausi tuntumaan aina samaan kierron aikaan semmoista jännää kipua. Mulle lekuri sanoi, että IVF-hoito auttaisi, mutta ei usko kohdallani, että tämä sekundäärinen lapsettomuus johtuisi kuitenkaan tuosta. Aikaisemmin olen tullut helposti raskaaksi, entä sinä? Olen ollut kahden eri lapsettomuuslääkärin luona+ tavallinen gyne ja kaikki sanovat, että ei se tulehdus ole syynä. Tuo kohdun sivulle suuntautuva kipu on kumminki minulla outoa. Osaako kukaan sanoa estääkö kiinnikkeet raskauden?

Leikkauksesta on aikaa kolmisen vuotta.Kaksi lasta siis meillä ennestään,ekaa "yritettiin"aika pitkään reilusti yli vuoden,mutta toinen tärppäsi heti ekasta kierrosta.Alavatsassa tuntuu ajoittain kipua,en osaa yhdistää sitä erityisesti mihinkään samaan kierron ajankohtaan.
Joku vastasi että vatsakalvontulehdus voi tuhota munanjohtimia,miten niiden kunto tutkitaan?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 16:45 Vieras kirjoitti:
Leikkauksesta on aikaa kolmisen vuotta.Kaksi lasta siis meillä ennestään,ekaa "yritettiin"aika pitkään reilusti yli vuoden,mutta toinen tärppäsi heti ekasta kierrosta.Alavatsassa tuntuu ajoittain kipua,en osaa yhdistää sitä erityisesti mihinkään samaan kierron ajankohtaan.
Joku vastasi että vatsakalvontulehdus voi tuhota munanjohtimia,miten niiden kunto tutkitaan?

Munanjohtimien aukiolo tutkimuksella joko röntgenissä (varjoaineella) tai gynekologin vastaanotolla (ns. keittosuolaruiskutus) tai sit vatsaontelon tähystyksen yhteydessä (kromotubaatio).

Kaikki on käytössä olevia ja niillä selviää ovatko munanjohtimet auki vai tukossa. Yksinkertaisin tehdä on tuo keittosuolaruiskutus.

Voi, että on jännää, että jollakin on täsmälleen sama tarina kun meillä!!!Ihan kuin olisin itse kirjoittanut.

Mä oon ollut tossa "sonossa" eli munatorvien aukiolotutkimuksessa ja auki oli.Kävin yksityisellä eikä ollut edes kallis omasta mielestäni. Nopea, helppo ja kivuton toimenpide. Voi auttaa raskautumisessa, jos on hieman tukossa munanjohtimet.Mulle sanottiin siellä kirurgisella osastolla, missä leikattiin, että ei aiheuta lapsettomuutta. Mun oma lekuri sanoi, että munatorvet ovat voineet vahingoittua ja toimia hieman vajaateholla, mutta sitä ei näe millään eikä pysty tekemään mitään. Tämän vuoksi lääkäri sanoi, että IVF-hoito olisi sitten mahdollisuus, mutta ei kuulemma ole perusteltua meille.
Lisäksi oon ihan perus hormonikokeet ottanut jo ja kaikki ok.
Toivon, että plussaa tulisi ensi viikolla, mutta en odota sitä kuitenkaan. Ihme olisi. Jotenkin toivo alkaa mennä jo.

Mä olisin kiinnostunut kuulemaan myöhemminkin sun kuulumisiasi!

Täällä kirjoitteli aiemmin joku, jolla oli umppari leikattu 12 v. sitten ja oli sanottu, että lapsi ei tule saamaan, mutta kaksi päivää myöhemmin kirjoittelusta sai plussan testiin. Että toivoa on!

Plussaonnea sinulle :heart: Mukavaa että löytyi kohtalotoveri,kun tuntuu että kukaan ei ole ottanut todesta huoltani,vaan tyyliin onhan teillä kaksi jo ennestään..Paljon oli apua myös näistä "toimenpiteistä"itse kun niistä en mitään tiedä.Jotenkin sitä vielä jaksaa toivoa,että jos kuitenkin olisi mahdollisuus vielä =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 21:14 Titinalle kirjoitti:
Voi, että on jännää, että jollakin on täsmälleen sama tarina kun meillä!!!Ihan kuin olisin itse kirjoittanut.

Mä oon ollut tossa "sonossa" eli munatorvien aukiolotutkimuksessa ja auki oli.Kävin yksityisellä eikä ollut edes kallis omasta mielestäni. Nopea, helppo ja kivuton toimenpide. Voi auttaa raskautumisessa, jos on hieman tukossa munanjohtimet.Mulle sanottiin siellä kirurgisella osastolla, missä leikattiin, että ei aiheuta lapsettomuutta. Mun oma lekuri sanoi, että munatorvet ovat voineet vahingoittua ja toimia hieman vajaateholla, mutta sitä ei näe millään eikä pysty tekemään mitään. Tämän vuoksi lääkäri sanoi, että IVF-hoito olisi sitten mahdollisuus, mutta ei kuulemma ole perusteltua meille.
Lisäksi oon ihan perus hormonikokeet ottanut jo ja kaikki ok.
Toivon, että plussaa tulisi ensi viikolla, mutta en odota sitä kuitenkaan. Ihme olisi. Jotenkin toivo alkaa mennä jo.

Mä olisin kiinnostunut kuulemaan myöhemminkin sun kuulumisiasi!

Täällä kirjoitteli aiemmin joku, jolla oli umppari leikattu 12 v. sitten ja oli sanottu, että lapsi ei tule saamaan, mutta kaksi päivää myöhemmin kirjoittelusta sai plussan testiin. Että toivoa on!

Minä myönnän tuollaisia kirjoitelleeni. Mulle siis parikin lääkäriä ennusti lapsettomuutta vuosia sitten. Silloin olin 12-vuotias enkä asiasta osannut enempää kysyä (äitikään ei huomannut kysyä, vaikka vieressä seisoi). Asia on vaan vaivannut mieltä kaikki nämä vuodet. Mulla siis oli vatsakalvontulehdus ja märkäpesäkkeitä pitkään ympäri vatsaa umpparileikkauksen jäljiltä. Yhdittiin raskautta jo jonkin aikaa toivoa ja vaikka yritykset ovisten aikoihinkin osui niin ei meinannut tärpätä millään. Gyne jo kirjoitteli lähetettä tutkimuksiin ja sitten kas yllättäen plussa ja raskaus jatkuu.. Uskon, että jotain vikaa on saattanut tuosta jäädä, joten enää en aloita ehkäisyä ennenkuin koko perhe on kasassa :heart:
Plussaonne teille kaikille :heart:

Yhteistyössä