Umpikuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leena

Vieras
Kukaanhan ei voi mun puolesta tätä päättää, mutta johonkin pitää purkautua. Pitkä suhde menee koko aika vaan huonommaksi, mutta nyt en osaa sanoa kuinka paljon toisen lapsen tulo ja remontin keskellä asuminen lisää paineita.

Kuitenkin oikeitakin ongelmia on esim. multa salaillaan raha-asioita ja muita tärkeitä. Mies siis väittää ne hoitaneensa ja myöhemmin paljastuu, ettei ollutkaan. Lisäksi on jotenkin kiinni vanhemmissaan, joiden pillin mukaan hyppelee ja antaa niiden mielipiteiden vaikuttaa meidän asioihin. Usein mä kuulen viimeiseksi meidän remonttia koskevista hankinnoista, kun mies on jo vanhempiensa kanssa niitä suunnitellut. Vanhemmat ovat mukavia, mutta nykyään en voi sietää heitä lähelläni vain näiden meidän välisten asioiden takia.

En väitä olevani täydellinen, oikeasti olen mm. todella ärsyttävä nipottaja, kun itse en pysty jotain tekemään (esikoinen jaloissa), vaadin miestä tekemään sen ja toistan itseäni riittävän kauan, jotta asia hoituu. Toisaalta tämä on oire just siitä, ettei mies ole saanut yleensä asioita hoidettua. Nyt raskausaikana olen varmasti vielä hirveämpi, mutta toisaalta sen ei luulisi olevan yllätys, kun tämä on koettu jo ennenkin.

Eniten mua ahdistaa miehen raivarit, kun se saattaa suuttua tosi pienestä ja huutaa ja hakkaa seiniin, pöytiin tms. Ei siis ole muhun koskenut ikinä noissa tilanteissa, mutta n. viikko sitten nyrkki osui aivan mun käden viereen, kun löi keittiön tasoon. Silloin säikähdin oikeasti ja toisaalta jo toivoin, että olisi osunut, niin saisin kunnon syyn lähteä tästä suhteesta. Nämä raivarit on lisääntyneet paljon eli tulevat pienenkin riidan yhteydessä ja koko aika useammin. Pelottaa, että olenko mä kohta kohteena?

Mä en osaa puhua enää kellekään kaverille mitään näin henkilökohtaista. Jotenkin varmaan yritän pitää kulisseja pystyssä. Eilenkin vaan mainitsin yhdelle, että 6 vkl:a meni riidellessä, mutta en sen syvällisemmin asiaa selvittänyt. Tuntuu ja näinhän se onkin, että aika yksin olen tän asian kanssa. Ei oikeastaan tee edes mieli kenenkään kanssa mitään sopia, koska mulla on jatkuvasti paha mieli ja itku herkässä tästä tilanteesta. 1,5-vuotiaan lapsenkin takia haluaisin jo rauhan, koska se joutuu näidden purkauksien keskelle ja näkee jatkuvasti äidin itkemässä.

Otan osaa.

Yleensä avain riidoissa on kommunikointi. Siis juttelu. Tunteiden kertominen nenätysten ilman riitaa, niin, että kumpikin osapuoli tahtoo sopua ja aidosti kuuntelee ja yrittää selvittää mistä kitka johtuu.

Jutelkaa, jutelkaa, jutelkaa... Siinä mun neuvo. Pieni tauko ja paljon juttelua ja aitoa halua tehdä asialle jotain niin varmasti alkaa asiat hoitua. Mykkäkouluja ei kannata harrastaa kenenkään. Ne vain pahentava asioita. Kumpikin osapuoli alkaa päässään keksiä jos jonkin näköistä stooria ja sitten vasta vihan metässässä eksyksissä ollaan...

Jutelkaa! Voimia.

Kiitos vieras, juteltu ollaan joka riidan päätteeksi (sitten kun ollaan rauhoituttu) sen verran mitä tuo nyt juttelee. Enempi menee mun yksinpuheluksi, sitten kun tarpeeksi asian tärkeyttä painotan, niin se lupaa muuttaa tapojaan ja hillitä itseään paremmin yms. kunnes tulee seuraava riita:( Ammattiapuakin yritin varovasti ehdottaa, mutta lähinnä oli jotenkin huvittunut siitä.

En asu Keski-Suomessa, mutta jos tutullasi samanlaista, niin tee palvelus ja koita saada hänet puhumaan.

No mies täytyy saada juttelemaan, koska mielestäni se on ainut tapa. Kyllä ne tuppisuut juttelee silloin, kun on pakko. Eikä riidan päätteeksi, vaan juttelua niin kauan, että asia on selvä.

Eroa olet jo miettinyt. No entä jos sanoisit, että ero tulee, jos nämä asiat eivät ala selvitä ihan oikeesti ei miesten leikisti. Varmasti asiat luttaantuu, kunhan saatte juteltua asiat niin, että kumpikin osapuoli on tyytyväisiä ja mitään siihen tyyliin, että kunhan nyt saadaan nainen tyytyväiseksi...

Mies tietää, että olen eroakin pohtinut. Toisaalta tuntuu, ettei usko ennen kuin näkee ja mä en aio tästä lähteä vain todistaakseni sille asian vakavuutta. Eli, jos lähden, niin sitten lähtee samalla avioero hakuseen. Voihan se sitäkin haluta, välillä nimittäin tuntuu, että yrittää saada mut lähtemään, jotta sen ei itse tarvis. Väittää kyllä puheissaan, ettei halua erota...

Avioero on kyllä iso juttu ja se sun on päätettävä ihan itse. Asiat voivat kuitenkin selvitä, jos mies huomaa, että olet tosissasi. Toisaalta on se pelko, että sä et oikeesti haluakaan erota...

Viimeisessä tekstissä huomaa juuri, ettet tiedä miehesi aivotuksia. Ne sun olisi ensisijaisen tärkeää saada selville. Eihän se parisuhde toimi, jos ei varmaksi edes tiedä sitä haluaako toinen olla yhdessä vai ei...

Minusta kuitenkin tuossa aloitusteksissä on asiaa, jotka voisi selvittää yksinkertaisesti juttelemalla. Myös sinä kuuntelisit miestäsi ja yrittäisit saada selville mikä hänen päässään ärsyttää ja ottaa siitä opiksesi. Riitoihin nimittäin tarvitaan aina kaksi.

Vaikutat järkevältä ihmiseltä, joka varmasti osaisi myöntää omat virheensä. Syyttävä sormi ojossa ei kannata puhetta aloittaa. Mieluummin lähtee puhumaan omista mokistaan ja hivuttaa keskustelun siihen miksi Sinusta tuntuu pahalta. Yritä olla syyttämättä miestäsi. Siinä vaiheessa ne miehen korvat yleensä lukkiutuu... Toki en tiedä teidän suhteen ulottuvuuksia, mutta yleensä riidoissa siis näin...

Niin yrittää pitäisi, mutta kun tuntuu, että olen yrittänyt ja riitely on jo niin päivittäistä. Otan kyllä vastuun omista huonoista puolista ja olen yrittänyt niistäkin puhua. Meidän keskeustelut on parhaimmillaan todella rakentavia, mutta kun mikään ei kuitenkaan muutu puheista huolimatta, vaan taas sama toistuu uudelleen:(

Ero toisi joihinkin asioihin paljon helpotusta, mutta silti en olisi vielä valmis luovuttamaan. En ainakaan haluaisi myöhemmin jossitella, että asiat olisi voitukin järjestää. Yritän ajatella, että hormoonit ja remppa tekee tilapäisiä lisäpaineita ja yritän kuvitella, millaista meidän elämä olisi ilman näitä asioita eli joskus vuoden päästä. Toki sitten on toinen pieni maailmassa ja siltä osin arki taas koettelee. Näistä pitäisi vaan pystyä puhumaan, ennen osattiinkin...Iso osa riippuu miehestä, en tiedä onko tämä jotain ohimenevää vai onko se todellakin muuttunut pysyvästi tuollaiseksi räjähdyalttiiksi. Kiitos kun sain kertoa, tämäkin jo helpottaa vähän:)

Yhteistyössä