Ummetusta alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toisen odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toisen odottaja

Vieras
Olen nyt rv 10 ja kärsinyt ummetuksesta noin kuukauden ajan eli sen ajan kuin pahoinvointia on kestänyt. Ilmeisesti suolen toiminta on häiriintynyt, kun etomisen vuoksi en kerta kaikkiaan pysty syömään niin paljoa kuin normaalisti. (Pari kiloakin on pudonnut tämän vuoksi.)

Enimmäkseen pystyn syömään lähinnä hedelmiä, joiden pitäisi olla hyvin sulavaa ruokaa, mutta ei...

Normaalisti suoli toimii säännöllisesti joka aamu, nyt joka toinen päivä tai harvemminkin. Yksityiskohtiin en viitsi mennä ;-), mutta kauan siinä pöntöllä saa istua ja pukamatkin vaivaavat.

Onko muita ummetuksesta kärsiviä? Vinkkejä?

Mulla auttoi purukumi. Kunhan katsoo, että tuoteseloste varoittaa että liiallisesta käytöstä voi olla laksatiivisia vaikutuksia...

Ja perhepussi meni parissa päivässä. Mutta tuntui auttavan sekä etomiseen että ummetukseen. Muista juoda! Ei ne kuivat kuidut siellä suolessa kulje.

Raskausajan ummetus taitaa olla aika yleinen ongelma...parhaiten siihen minulla auttoi mahgnesiumvalmisteet (diasporal, magnesiamaito) jotka samalla auttaa kramppaaviin jalkoihin ja närästykseenkin. Diasporalia kannattaa aluksi ottaa kaksin-kolminkertainen annos, se on turvallista mut toimii!

Muita vinkkejä; syö aamulla tyhjään vatsaan kiivi tai hapan iso omena, ja juo kahvia päälle. Toimii mulla ainakin. ;) Myös tomaattien ja raakojen porkkanoiden runsas syöminen auttaa.

Mä juon aamuis 1,5 dl biotan luumumehua (100% luomua) ja mulla ainenkin toiminut. Iltasella olen syönyt ruokalusikallisen maapähkinöitä, jotka ovat auttaneet myös kyseiseen vaivaan.

Jeps, tuttu vaiva täälläkin... Neuvolasta sanottiin myös että Levolacia voi ottaa ummetukseen, mutta ainakaan mulla sekään ei hirveästi auttanut, vaikka otin sitä reilusti yli ohjeen niin maha vaan piti hirveää mörinää mutta mitään ei tullut ulos. Ei myöskään tuo kiivi+kahvi aamuisin mulla tepsi, jos tarpeeksi tukkoon on suoli päässyt. Mulla parhaiten on toiminut kun yrittää vaan juoda hirveästi ja syödä kuituja ja hedelmiä(luumuja, kiivejä, omenoita, ei banaaneja) säännöllisesti, eli yrittää kaikin keinoin ennaltaehkäistä vaivaa. Se on kyllä oikeasti aika raastava tunne kun elät jotain kuudetta päivää kakkaamatta ja käyt pylly kipeänä vartin välein pöntöllä istumassa mutta mitään ei tule... Ei paljon ajatukset muussa pyöri. Ei sitä osaa arvostaa säännöllisesti toimivaa suolta ennen kuin ongelmia ilmenee! ;)

Pitääkin kokeilla tuota Diasporalia seuraavaksi jos ummetus taas yrittää hirttää päälle! Kiitos vinkistä Marit_a! :)

Jos tuon Diasporalin hinta kirpaisee, niin samaan tehoon yltää markettien magnesiumporetabletitkin. Unohdin sanoa, että noi valmisteet kannattaa juoda illalla (ja joka ilta juotuna ennaltaehkäisee ummetustakin) niin imeytyvät parhaiten.

Kiitos, täytyy kai tästä mennä apteekkiin.

Juu varmaan pitäisi juoda paljon enemmän. Tuoremehuja ei vaan viitsisi litrakaupalla lipittää ja kaikki muut juomat etovat, jopa pelkkä vesi. Jääkylmänä se menee. Harmi kun töissä ei ole mahdollisuutta jääpaloihin.

Pahoinvointiin auttaa tuore inkiväärinjuuri. Jos et ruoassa tykkää niin raasta juurta ja hauduta veteen teeksi ja ripaus vaikka sitruunaa tai hunajaa mausteeksi jos tahdot. Se on ikivanha toimiva keino tuohon vaivaan.

Ummetukseen en ymmärrä noita lääkkeitä kun ruoka auttaa. Nyt on hyviä luumuja saatavilla, itse söin niitä ummetukseen. Samoin pidin huolen että valkoista leipää/pastaa ja riisiä en ole syönyt yhtään enää raskauden aikana vaan ainoastaan ruisleipää jossa on pelkkää täysjyväruista (esim Tempo tai Real), täysjyväriisiä ja sitten esim BarillaPlus pastaa tai täysjyväpastaa. JA toki paljon nestettä. Minulla vaiva katosi ihan tällä ruokavaliolla ja on pysynytkin poissa ihan raskauden loppumetreille asti. Itseasiassa maha ei ole näin hyvin koskaan toiminutkaan kuin nyt :) Eli kyllä se hellittää kun vähän näkee vaivaa :)

Niin ja eihän sitä "tavaraa" siellä suolessa nyt voi olla paljoa jos et pysty syömään, että ihan siksikin voi olla hitaampaa menoa myös... :)

Luumut! Joko sellaisinaan hedelmäosastolta tai kuivattuina. Kuivatuista voi helposti valmistaa rahkaa ja muuta ruokaa. On ehkä se helpoin keino nopeuttaa suolen toimintaa. Sitten paljn vettä ja kuituja tietenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki vielä:
Niin ja eihän sitä "tavaraa" siellä suolessa nyt voi olla paljoa jos et pysty syömään, että ihan siksikin voi olla hitaampaa menoa myös... :)

Sen toki ymmärrän, mutta kun koostumus on niin ikävä... sellainen "tulppa" aina tien tukkeena :-P (anteeksi kuvaus)

Totta että ruokavaliohan se tärkein on, mutta kun on niin rajoittunut tällä hetkellä...

Lopeta rautatabletit ja lisää luomulihaa ruokaan ja oikeeta voita reilusti. Jos rasvan määrää vähentää "lihomisen" pelossa, tulee ummetus ja ne rautatabletit lisää sitä. Neuvolassa ei huomata aina noita perusasioita:
http://kolmenmintaskuin.hoito.org/index.php/trendyblue/comments/raportti_luennosta_medikalisaatio_sairauksien_kaupustelua/

Suolisto tulehtuu helposti jos on pitkään ummetusta. Mut esim seesaminsiemenöljyä+kaakaojauhetta, sitä tummaa ja molemmat luomuna ja vain vähän hedelmäsokeria sekaan, ei tule ummetusta ja kyllä on hyvää:-)

jos rautatabletit haittaa (niinkuin monella) niin vaihtoehto mitä itse söin on luotaistuotehyllystä/kaupasta floravital tai floradix rauta-yrttivalmisteet. Niissä on imeytyvyyskin parempi kuin rautatableteissa joten älkää antaa rautamäärän mg hämätä koska neste ihmeytyy tablettia paremmin. Siitä ei tule ummetusta ja toimii hyvin. Jopa tammisaaren sairaala käyttää sitä ja minulle sitä suositeltiin jopa neuvolassa.

Ööh... en kylläkään maininnut syöväni rautatabletteja. Syön kylläkin raskaana oleville tarkoitettua monivitamiinia (niissä toki on normaaliannos rautaa) sekä kalkkia ja omega3-kapseleita.
Rasvan määrää en ole vähentänyt "lihomisen" pelossa, vaan sen ja lähes kaiken muunkin ruoan määrä on vähentynyt pahoinvoinnin vuoksi. En yksinkertaisesti pysty syömään juuri mitään. Tämän vuoksi yritän saada edes nuo perusvitamiinilisät pysymään sisällä. Olisiko muka parempi, ettei "medikalisoisi" raskauttaan vitamiineilla, vaan olisi vaan syömättä mitään? "Ummetus pois" -nimimerkin ohjeet on varmaan muuten hyvät ummetukseen, mutta raskauspahoinvoinnista kärsivälle ajatuskin "reilusta voista" on kammotus.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki vielä;9472798:
Pahoinvointiin auttaa tuore inkiväärinjuuri. Jos et ruoassa tykkää niin raasta juurta ja hauduta veteen teeksi ja ripaus vaikka sitruunaa tai hunajaa mausteeksi jos tahdot. Se on ikivanha toimiva keino tuohon vaivaan.

Mitenhän tuon kanssa, jos inkivääri varsinkin tuoreena kuuluu raskauden aikana vältettäviin tuotteisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki vielä;9472798:

Mitenhän tuon kanssa, jos inkivääri varsinkin tuoreena kuuluu raskauden aikana vältettäviin tuotteisiin?

Aivan! inkivääriä ei missään nimessä.

Viimeksi muokattu: