ummetus ja kuume nousi. (anopin syy!!!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ja lapsi2v3kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ja lapsi2v3kk

Vieras
Lapsi kakannut viimeksi lauantaina ja eilen koitti aamusta asti kakata tuloksetta. Illalla ei enää suostunut syömään mitään ja yön nukkui levottomasti. Tänäänkään ei vielä kakkaa ole kuulunut ja lapsi on vaisu ja nyt kuumetta noussut(en ole vielä mitannut) jonkin verran. Mies antoi n. 10ml levolakkia, josta osa meni ohi suun. :( Lapsi valittaa masua ja yökkii ruokaa, vettä juo hyvin.

Varasin ajan päivystykseen ja illalla mennään, mutta... Tähän tilanteeseen on ajauduttu vain ja ainoastaan sen takia kun anoppi AINA natkuttaa ja mäkättää lapselle että pitää mennä potalle kakalle. Meillä on siis vaipat käytössä, mutta aina kun anoppilassa vieraillaan ja silmä välttää niin hän alkaa ahdistelemaan lasta ja pakottaa potalle.

Tänään soitan anopille kiukkuisen "kiitospuhelun" kun hän on saanut lapsemme sairaaksi!!! Suututtaa!!! :(

Sori vaan mut eipä taida johtua anopista.. tää on kyllä paras aikoihin.

Ummetus on sellainen itseään ruokkiva vaiva, että se pahenee sitä mukaan, kun panttaa. Ja jos anoppi on puheillaan saanut aikaiseksi lapselle jännityksen kakkimisesta niin, että tämä ei ole uskaltanut kakata vaan panttaa, niin aivan varmasti on syyllinen siihen, että lapsi on nyt aivan sairas ummetuksesta.

[QUOTE="suski";22728715]Ummetus on sellainen itseään ruokkiva vaiva, että se pahenee sitä mukaan, kun panttaa. Ja jos anoppi on puheillaan saanut aikaiseksi lapselle jännityksen kakkimisesta niin, että tämä ei ole uskaltanut kakata vaan panttaa, niin aivan varmasti on syyllinen siihen, että lapsi on nyt aivan sairas ummetuksesta.[/QUOTE]

Aina kun anoppilasta kotiuduttu niin kakan panttaus on alkanut! Lapsi ahdistuu anopin pottapuheista ja väkisin potalla istuttamisesta!!!

[QUOTE="a.p";22728719]Me ollaan kylvetty ja kuituja annettu, mutta ei tulosta. :( Peräpuikkoa ei olla annettu, mutta luultavasti se lääkärissä annetaan peräruiske.?[/QUOTE]

Eiköhän ne tyhjennä suolen ennen kuin päästävät pois tai anna ohjeen tai reseptin peräruiskeeseen :) .

Käske miestäsi sanomaan anopille, että jos vielä motkottaa teidän lapselle potalla käymisestä, niin ette tapaa enää ennen kuin lapsi on oppinut pois vaipoista.

voi sentään. :( meillä on auttanut ihan veden juonti, mutta kipeäähän se voi tehdä jos ensin pitää kakata "pihkatappi" pois.

pottakammoon aikoinaan auttoi se, että lapsi kakkasi seisovilta jaloiltaan suoraan pönttöön. eli seisoi siinä ringillä. tietenkin pidin kiinni ja kannustin. Isommalla voisi toimia palkitseminenkin.

Ei muutaman päivän ummetuksesta vielä tulla kipeäksi?! Itse olin lapsena usein jopa kokonaisen viikon ummetuksen vallassa, lopulta alkoi vain olla huono ruokahalu mutta en koskaan saanut mitään muuta seuraamuksia siitä. Päivittäin toimivan mahan sain vasta yli kolmekymppisenä, tätä ihanuutta on siis ollut vasta vähän yli kymmenen vuotta.

kurja juttu lapsen puolesta.... miksi ihmeessä olis anopin vika jos yrittää auttaa.

Lasta ei auta, kun anoppi koittaa väkisin "opettaa kuivaksi", vaikka olemme tehneet selväksi ettei lapsi vielä ole valmis siihen. Lapsi on VASTA 2v3kk ja saa käyttää vaippoja niin minun kuin miehenikin mielestä, mutta anoppi koko ajan hokee että vaipat pois ja pakottaa potalle, aina kun minä ja mies ollaan kauenpana, minä esim imetän vauvaa. :/ Lapsi ei uskalla kakata vaippaankaan nyt. :( :( :(

[QUOTE="a.p";22728764]Lasta ei auta, kun anoppi koittaa väkisin "opettaa kuivaksi", vaikka olemme tehneet selväksi ettei lapsi vielä ole valmis siihen. Lapsi on VASTA 2v3kk ja saa käyttää vaippoja niin minun kuin miehenikin mielestä, mutta anoppi koko ajan hokee että vaipat pois ja pakottaa potalle, aina kun minä ja mies ollaan kauenpana, minä esim imetän vauvaa. :/ Lapsi ei uskalla kakata vaippaankaan nyt. :( :( :([/QUOTE]

Hullua touhua anopilta. Tuolla ei saada aikaiseksi kuin pahempi kammo pottaa kohtaan. Henk.koht. olen sitä mieltä että vaipat voisi ihan hyvin antaa olla kesään asti, kesän mittaan ne ehkä jää pois kuin itsestään kun lapset painelee pylly paljaana. Näin kävi meillä ainakin molempien kohdalla.

Ja joo, panttaaminen voi aiheuttaa nopeastikin aika ikävän ummetuksen. Kokemusta on esikoisen osalta.

Tosi kurjaa. Pieleen mennyt siisteyskasvatus vaikuttaa myös akuisena seksuaalisuuteen. Mä en tosin ikinä oo ymmärtänyt miten lapsi jää kahdestaan anopin kanssa jos tuollaisia asioita tapahtuu. Meillä on ollut yhtä ja toista appivanhempien kanssa ja lapsia ei jätetä kahdestaan isovanhemman seuraan. Jos on pakkotilanteita esim. imetys, niin minä en yksinkertaisesti mennyt kahden lapsen kanssa yksin. Aina kaksi aikuista, kun on kaksi lastakin. Ei päässyt syntymään ikäviä tilanteita ja lapset saavat kuitenkin luoda suhteen isovanhempiin ja toisin päin.

Ja isovanhemmille olemme kertoneet syyksi sen, ettemme luota heihin, koska kaikenlaista on tapahtunut. Paha se on heidän kiistäkään sitä ja tuleehan siitä heille paha mieli. Olen myös sanonut kuitenkin, että anoppini on tosi hyvä mummi vaikka ei mielestäni loisto hoitaja olekaan. Olen ilmaissut että haluan tukea lasten ja isovanhempien suhdetta, vaikka lapsia en hoitoon annakaan. En myöskään märise kun ei ole hoitoapua.

[QUOTE="a.p";22728764] Lapsi ei uskalla kakata vaippaankaan nyt. [/QUOTE]

Eikö kannattaisi kuitenkin yrittää opettaa pois vaippaan kakkaamisesta jos kerran jo tunnistaa hädän ja osaa tietoisesti pidätellä?

[QUOTE="heh";22728828]Eikö kannattaisi kuitenkin yrittää opettaa pois vaippaan kakkaamisesta jos kerran jo tunnistaa hädän ja osaa tietoisesti pidätellä?[/QUOTE]

Eiköhän nyt kannattaisi vain opetella taas kakkimaan edes vaippaan ilman jännitystä...?

Mutta juu, siis vastaisen varalle microlaxia lääkekaappiin. Meillä 2 kovavatsaista lasta ja välillä tarvitaan vähän apuja että taas saa homman toimimaan, ei auta levolacit tms. siinä vaiheessa kun tulppa on muodostunut.

Hakekaa apteekista Mikrolax peräruiske ja laittakaa se.. Meillä lapsella oli kanssa hirveän kovalla aina kakka ja alkoi sitä panttaamaan, kun pelkäsi, ett käy kipeää.. Ja anopille tosiaan sellainen puhuttelu, ettei enää sekaannu millään lailla lapsenne kakkahommiin!!! Itse kerran soitin päivystykseen kun kakka ei tullut ja lapsi selkeästi oli kipeä jo siitä.. Sanoivat, ettei tulla ppäivystykseen vaan hakea apteekista Mikrolaxia.. Se haettiin ja sillä satiin kakka tulemaan.. Voisitte ensin kokeilla tuota ja jos ei auta, niin sitten päivystykseen! Päivystyksessä joudutte todennäköisesti vaan odottamaan melkoisen kauan..

Ja ai niin.. Meille lastenlääkäri sanoi tuosta Levolacista, että ne purkin kyljessä olevat määrät ovat aivan liian pieniä, niillä ei saa mahaa toimimaan, jos kunnolla on ummetusta.. Kaikista parasta on, kun ostatte luumusosetta (sitä lasten pilttiä tms) ja sitä syötätte säännöllisesti.

Mutta tuon kuumeen takia pitää mennä sinne lääkäriin koska voi olla suolitukos ja siihen ei Microlax auta. Toki sitä voi kokeilla mutta jos ulos tulee vaan esim. 5-10 cm pötkö, ei homma ole sillä selvä. Ei neljän päivän ummetus VIELÄ paha ole mutta tuo paha olo ja kuume viittaa todelliseen ongelmaan.

olisin sanonut jo paljon aikaisemmin anopille tuosta toiminnasta. Te olette vanhempia ja teidän tulee pitää huolta siitä mitä ympärillä tapahtuu. Tuo suolitukos voi tulla melko helpostikin, varsinkin panttaamisesta. Minä olisin nostanut metelin jo aikoja sitten!! Meillä ei muutenkaan isovanhemmat puutu noihin kasvatusjuttuihin, vaan luottavat siihen, että me tunnetaan lapsemme ja tiedetään milloin ovat valmiita pottakasvatukseen. Meillä tosin pottailu on aloitettu heti kun on kävelemään oppinut. Ihan tutustumisella pottaan ja asiasta tehdään hauska juttu.

Mittasin lapsen kuumeen ja oli ainakin 38,5 astetta. Ei antanut kauemmin pitää mittaria. :/ Päivystykseen neuvolasta kehotettiin ja päivystyksen hoitajakin oli sitä mieltä että parempi tulla näytille. Aika saatiin ilta kahdeksan jälkeen. Lapsi itkee ja huutaa, kun koittaa nyt kakata. Oli juuri isänsä kanssa taas kylvyssä, mutta mitään ei tule. :(

Lapsi on ollut kerran anopilla hoidossa viime kesänä, mutta oli kyllä viimeinen kerta. Lapsen vaippa oli aivan täysi pissaa(läpikin tullut), ei ollut laittanut lasta päiväunille vaikka oltiin siitä sanottu, ruoan oli sentään muistanut antaa... Onneksi voimme luottaa omaan äitiini, jos joskus tarvitsemme lastenhoitoapua.

Huh, muutenkin anoppi pitää lasta niin vauvana että pakottaa heillä ollessa juomaan nokkamukista(kotona juonut jo pitkälti yli vuoden lasista) ja sitten taas niin isona että meidän olisi pitänyt ottaa vaipat pois jo heti alkukesästä. Kohta mies soittaa äidilleen... :D

Luumusosetta antaisin, mutta lapsi ei suostu edes maistamaan. On kuulemma "vauvan kakkaa". :(

Yhteistyössä