ultrat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie vaan

Vieras
Meidän kaupunki ei tarjoa kuin yhden ultran raskaudessa, joko nt-ultra tai rakenne ultra, ja me kävimme tuossa nt-ultrassa, nyt kuitenkin olen käynyt miettimään että menisimmekö myös rakenne ultraan yksityiselle.. Olisiko nt-ultrassa nähty jos sikiöllä olisi jotain normaalista poikkeavaa? Olin silloin 12+5. Mietityttää tietysti että onko kuitenkaan tarpeen mennä yksityiselle rakenne ultraan kun kuitenkaan ei ole ollut mitään ongelmia raskaudessa..

Mie en tiiä yhtään paljon yksityisellä maksais, pitäis varmaan selvittää. Just tässä mietin et jos sinne menee ni se ois varmaan kohta puoliin mentävä, kun eikö se joskus 18-20rv tienoilla oo yleensä se rakenne ultra? Miulla nyt rv 17+4.

Lahdesta yhdeltä yksityiseltä kyselin rakenneultran hintoja haitari vaihteli lääkäristä ja ultran ""tarkuudesta"" riippuen 75-220€ tämän hinnan päälle tulee viekä lääkärinpalkkio....

tämä teksti lainattu....

Hui se on niinkin kallista, tuossa just täältä päin kattelin yhdestä paikasta hintoja ni ois vissiin 199e jos nyt oikein ymmärsin. Siellä oli myös sitte gynekologinen perustutkimus kohdassa vastaanottokäynti ja ultra, onkohan se millanen sitten, se ultra tarkotan? Se ois n.80e, eli huomattavasti halvempi, mietin vaan että tutkiiko ne tuollasissa ultrissa sitten mitenkään? Näkeekö esim. jos on jotain ""ylimäärästä""/vikoja?

Oisitpa kysynyt ennen valintaa, minä ainakin olisin suositellut rakenneultraa, np-ultraa ei edes kaikilla paikkakunnilla tehdä, kun sen luotettavuus on todettu vähän heikonlaiseksi. Siis ainakaan KYS ei suosittele np-ultraa.
Mutta asiaan... Luulisin, että tavallinen rakenneultra ei voi olla lähellekään 200 euroa, koska sillä hinnallla saa jo 3/4D-ultran, joten otapa selvää joltain yksityiseltä ko. tutkimusta tekevältä lääkäriasemalta! Sitten saattaa olla sekin mahdollisuus, että Kela korvaisi osan, mutta tämä voi olla aivan paikkakuntakohtaista.
Rakenneultrassa vauva on jo enempi vauvan näköinen, joten jo siksikin se suosittelen sitä lämpimästi =)

Kysyin hintaa täällä päin olevasta yksityisestä rakenne ultrasta (täällä ei ole kuin yksi paikka missä tehdään..) niin on se sen 199e ja sanoi että ei kannata luottaa että kela korvaisi siitä mitään, kun se ei kovin mielellään kuulemma ole korvannut kun tuota ei luokitella miksikään sairaudeksi, niin kun se ei olekkaan. Itteeki tuo hinta kyllä vähän ihmetytti, samoin meidän terkkaria, mutta kyllä se vaan sen verran on, kun kerta puhelimessakin sano saman hinnan kun netistä löysin. Eli taitaa meiltä kyllä jäädä käymättä :(

Itse asun Helsingissä ja täällä tarjotaan sekä np- että rakenneultra. Kävin kuitenkin tämän rakenneultran lisäksi vielä 3D-ultrassa rakenteet tutkimassa. Varoituksena kuitenkin vielä jos rakenneultran varaat, että kokemuksesta tiedän yksityisen puolen lääkäreiden osaamisen vaihtelevan suunnattomasti. Eli kannattaa kunnolla tarkistaa, että lääkäri johon menet on pätevä ultran tekemään ettei mene rahat hukkaan.

Kiitos tiedosta. Ei tullut tollanen aikasemmin ees miun mieleen. Pitääkin nyt sitte jos sinne aijon mennä niin kysellä jos siellä olisi joku muukin käynyt. Jännää vaan että tässä jonkun matkan päässä yli 100km päässä niin tehdään 3D ultria ja sen hinta tais olla 160e.. että huimalta kuulostaa tuo rakenneultran hinta 3D ultraan nähden. Tutkiiko ne siinä 3D ultrassa rakenteet automaattisesti, vai onko se sitten kalliimpi jos tahtoo niiden tutkittavan?

Olin viime viikolla 3D/4D ultrassa ja siellä katsottiin kaikki tosi tarkkaan. Tarkempaa tietoa sain sieltä kuin rakenne ultrasta, plus että sai muistoksi dvd:n missä vauva näkyy selvästi. Suosittelen sitä. ;)

Minullakin lääkäri katsoi kyllä kaikki rakenteet tosi tarkkaan, aivojen ja sydämen rakenteet myös.
Soita sinne missä tekevät 3/4D ultria ja kysy hintaa sekä sitä, että korvaako Kela yhtään.
Viime kesäkuussa P-Savossa asuvana kävin Kuopiossa 3/4D ultrassa ja sain osan Kelalta takaisin. Mutta niin usein noita korvausperusteitaan muuttavat, että voi tietysti olla, ettei enää korvata mitään.
Ihan hullun kallis muuten tuo tavallinen rakenneultra siellä mistä kysyit.

Kyllä ainakin vielä kuukaisi sitten sai 3D-ultrasta kelalta takaisin. Me käytiin Helsingissä Femedassa Brunolla, joka on erikoistunut juuri tuohon sikiön tutkimiseen eli tosi tarkkaan tutkittiin kaikki rakenteet sormia ja varpaita myöten. Suosittelen myös lämpimästi tuota 3D-ultraa. Lisäksi tutkittiin myös esim. napanuoran, aivojen ja sydämen virtaukset. Muistaakseni Femedassa olisi jäänyt maksettavaksi noin 130.

Mä kävin pari viikkoa sitten Lahdessa Hemossa rakenneultrassa, ja tosi tarkkaan katsoi koko vauvan rakenteen läpi. Lasku oli 170 euroa, josta maksettavaksi itselle jäi 110 kaikkine toimistokuluineen.

Kyselinkin tuolla toisessa kohdassa että tietäiskö kukaan onko kotkassa mitään paikkaa missä tehtäisiin 3/4D ultria? Tosin lahtikin ois tässä aika lähellä, että jos sieltä sitten vaikka varais ajan. Kovasti on suositeltu tuota 3D ultraa niin taidamme käydä sellasessa :) Tuo rakenneultran hinta täällä on niin päätä huimaava että sen jätän kyllä väliin ja meen mielummin siihen 3D ultraan, hintaansa nähden paljon parempi valinta. Millä viikoilla muuten olette käyneet tuossa 3D ultrassa?

Luinkin viestin vähän huolimattomasti.. siis kirjoittaja Tine olikin käynyt tavallisessa rakenne ultrassa lahdessa, juuri selailin tuon hemon sivuja enkä huomannu että siellä tehtäisiin 3/4D ultria, joten enhän sinne siis voi edes mennä, kun tarkotus olisi kuitenkin juuri tuonne 3/4D ultraan, ei rakenne ultraan. Eli kysymys jääkin missäköhän niitä sitten tehtäisiin, kotkassa? Jossain sen lähellä?

Yritin googlettaa 3/4d ultraa, mutta eipä oikein löytynyt tietoa. Varmaan Helsingin Femedassa tietäisivät missä muualla tuota ultrausta tehdään. Itse tiedän vain Kuopion tuon Helsingin lisäksi.

Itse kävin rv22+ jotain.

Näyttää siltä että ei niitä 3/4D ultria tehdä kuin helsingissä ja kuopiossa. Täältä olisi helsinkiin n. 3tunnin ajomatka, enkä tiedä nyt sitten... Haluaisin kyllä tosissaan sinne 3/4D ultraan ja olisin valmis maksamaankin sen lähemmäs 200e, tai sen mitä se nyt maksaisikaan, mutta matka vaan tuntuu niin pitkältä. Terkkarini sanoi että kotkassa jossain tehtäisiin 3/4D ultria mutta en kyllä mistään löydä tietoa että missä muka. Olisi neuvola seuraavan kerran kun olen 20+2, mietin tässä vaan et jos sillon hältä kysyisin tuosta että jos hän tietää tarkan paikankin missä kotkassa olisi niin olisi ainakin matka lyhyempi, mutta jos ei tiedä ja mentäisiin sitten sinne helsingin 3/4D ultraan niin saakohan sen ajan ihan sillain parin viikon päähän kun soittaa? Ajattelin että onkohan siellä yleensä minkälaiset jonot, että kerkeen sitten vielä hyvillä rv:koilla sinne.. Pistää kyllä nyt tosissaan miettimään että miten asian ratkasen, kotkassa tehdään ainakin rakenneultria ja vähän halvempi kun täällä meillä, samoin lahdessa, moni vaan on suositellut juuri tuota 3/4D ultraa.. Harmi kun ei vielä ole monessakaan kaupungissa tuota 3/4D laitetta :( Niin ja sitä piti kysyä että syyhän meillä olisi mennä tuonne niin vain rakenteet tarkistamaan ja samalla tietysti että nähtäisiin vauva, ajattelin vain että jos muilla on ollut joku ihan syy mennä.. ettei ne sitten ihmettele siellä kun melkein ilman syytä mentäisiin? :)

3/4D ultraan menee monet just ihan muuten vaan =) Ei siellä syytä kysytä. Itsekin menin, koska haluttiin vaan vielä varmuutta siihen, että vauvalla on kaikki OK ja sukupuoli haluttiin myös tietää.
Mutta jono voi olla pitkä, eli tuskin saat aikaa niin nopeasti, siis parin viikon päähän. Ainakin viime keväänä Kuopiossa olisi ollut soittaessani vapaa aika vasta kuukauden kuluttua, mutta sain silloin onneksi peruutusajan jo seuraavalle viikolle.
Etkö voisi soittaa neuvolaan ja kysyä siltä terveydenhoitajalta jo nyt aiemmin?

Se on kai niin kallis laitteisto se 3/4D ultra, että sen takia sitä ei ole kovin montaa Suomessa.
Hintansa väärti se on, saat videonkin(vhs tai dvd) mukaan =)

Me saatiin ultra Helsingin Femedaan just parin viikon päästä siitä kun soitin. Rv 23-30 on hyvä aika mennä. Eikä tosiaan tarvii olla syytä miks haluaa sinne, ei ne sitä kysy. Toivottavasti asia selviää ja jos ei muuta niin päivän reissu Helsinkiin. On kyllä muutaman tunnin ajomatkan arvoinen, ainakin mun mielestä. ;) Niin ja hinta siis kelan korvausten jälkeen 140e.

Ainakin Femedaan olisi saanut ajan 3D:hen ihan seuraavaksi päiväksi eli tosi hyvin oli aikoja tarjolla. Ja ainahan ajan voi varata varmuuden vuoksi ja jos ei pääsekkään, niin saahan sen perua.

Pitääkin nyt tiistaina soittaa sille terkkarille. Luulen että ei niitä 3/4D ultria kyllä ole kuin hesassa ja kuopiossa, joten hesan reissu taitaa olla edessä tuossa kesäkuussa :) Ihan innolla jo nyt odotan, vaikka en aikaakaan vielä oo varannut :) Pitää ensi viikolla varata, jos sitten vaikka sattuu olemaan jonoja niin ei vielä haittaa yhtään kun vasta rv18+0 tänään, eli ajan voisin varata johonkin kesäkuun alkuun-puoleen väliin. Kiitos teillä kaikille kauheasti avusta :)

Voi pyhä yksinkertaisuus...

Kyllä niitä ultria tehdään monella muullakin paikkakunnalla esim Tampereella löytyy keskusäitiysneuvolasta 4D ultra!

Ei ne laitteet ny niin kalliita ja harvinaisia ole, puhelin käteen ja soittamaan, missä lääkärikeskuksessa asuinpaikkakunnallanne niitä tehdään...

Itse käydessäni silloin nt-ultrassa, sanoi lääkäri että ""tässä nähtiinkin sitten jo lähes kaikki mitä rakenne ultrassa katsotaan.."" .

Toiseksi nyt tuntuu että olen (20rv) jo niin pitkällä, että sanoisi se mitä tahansa sieltä löytyvän, niin ei sille enää mitään oikein voi.Mielestäni tässä kohtaa ei voi enää sikiötä tappaa kohtuun sillä ajatuksella että sillä jotain vikaa...mitäs jos ei kuitenkaan olisi ollut mitään vikaa... Luonto hoitaa mielestäni tästä eteenpäin niinkuin parhaaksi näkee.

Jos nt-ultrassa olisi ollut jotain selkeästi poikkeavaa, niin olisin kyllä harkinnut aborttia, eli en siinä mielessä ole tuomitseva.

Kinkkisiä juttuja, mutta luottaisin tuon nt-ultran tarjoamaan tulokseen. Vointeja teille!

Yhteistyössä