Ultraäänitutkimukset - montako raskauden aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miiaa

Uusi jäsen
14.09.2011
3
0
1
Kuopio
Heippatirallaa, olen esikoistani odottava 24-v nainen, ja kovin tietämätön monesta asiasta.. :S
Mulle tuli yllätyksenä viime neuvolakäynnillä, ettei ultratutkimuksia enää tehdä, olen nytten viikoilla 25+3. Eli enkö ''nää'' pikkuistani enää kuvaruudusta ennen syntymää.. :(
Vai käsitinköhän jotain siellä väärin.. Millaista liikuntaa olette raskauden aikan harrastaneet? Mulla liikunta jäänyt tosi vähälle, pitäisi varmaan aloittaa esim. sauvakävely tms. Raskauden aikana mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, joten painonnousu on ollut tasaista.

Mä kysyin neuvolasta (esikkoani siis odotan...) ja meille tulee vielä kolmas ultra, eli tuo synnytystavan arviointi :) Voipi toki olla paikkakunta kohtaista, mutta esikkoa odottaville se luultavasti tehdään :)

Aivan.. Enpä siis ollut kuullut/ymmärtänyt väärin näiden määrää. Itsellä vaan koko ajan vauveli mielessä, niin olisi aina palava halu nähdä se. On tämä raskaus muutenkin aika jännää aikaa, minun kova kuori on totaalisesti murtunut, koko ajan itkettää tai naurattaa. Itku saattaa tulla esim tunteellisista biiseistä, tv-ohjelmista.. ym.. Välillä tunne itseni ihan hupsuksi. Vauvakuume on todella kova ja toivon vaan että aika menisi nopeasti. LA mulla on 31.12.2011;)

Ainakaan Tampereella ei kuulu kuin np ja rakenne perusultriin. Ei ole erikseen mitään synnytystapa-arvioita edes esikoisen odottajille. Yksityiselle voi mennä "huviultraan" jos on itsellä varaa ja pakko päästä näkemään vauva. Aikoinaan Vaasassa esikoista odottaessani v.2007/2008 ei kuulunut kuin 1 ultra (mulla oli rakenne-) koko raskauteen.

Äh, kellään tietoa miten Turussa menetellään? Me ollaan kyllä oltu np- ja rakenneultran lisäksi syystä ja toisesta jo kahdessa ylimääräisessä ultrassakin, mutta olisi kiva nähä pikkunen vielä viime metreillä ennen synnytystä ja kokisin itselleni aika tarpeelliseksikin tuon synnytystavan arviointi -ultran :)

Valtakunnaliset ohjeistukset vaativat että kunnan on tarjottava 2 ultraa (varhais tai np ja rakenne). kaikki muu on ekstraa jos kunta niin haluaa tarjota, myös samalla paikkakunnalla tilanne voi vaihdella ihan neuvoloittain (riippuen onko neuvolassa ultraa vai ei).

Yhteistyössä