Ultra Bra (kuka muistaa ) ja yhteiskuntakriittiset sanoitukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BDT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BDT

Vieras
Luin tuossa viime viikon paikallislehteä jossa Anni Sinnemäestä juttua.
Anni esiteltiin paitsi kansanedustaja myös "Ultra Bran yhteiskuntakriittisten biisien sanoittajana".
Minua jäi oikein vaivaamaan että mikä niistä biiseistä oli yhteiskuntakriittinen ?
Voiko joku auttaa.
Se nyt on selvää että tyylillisesti Ultra Bran esikuva ehkä oli Agit Prop tai muu vastaava 60 luvun taistolaistyyli mutta siihen se jäikin. Sanat olivat tätä päivää ja mukavaa höttöä kauniisti laulettuna. Korjatkaa jos olen väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja mites:
ne "eikä vieläkään tuulivoimaa" sanat meni?

Ahaa, en ole tutustunut koko tuotantoon joten juuri tätä apua kaipasinkin. Ehkä sieltä sitten jotain muutakin löytyy kuin täytyy mennä tanssitunnille.
Kiitos :)

No, Ampuukaa komissaarit, nuo hullut koirat oli ehkä eniten yhteiskuntakriittinen, mutta esim. Hauki-biisiä saa aika kauan tulkata, että löytää jotain yhteiskunta kritiikkiä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja BDT:
Alkuperäinen kirjoittaja mites:
ne "eikä vieläkään tuulivoimaa" sanat meni?

Ahaa, en ole tutustunut koko tuotantoon joten juuri tätä apua kaipasinkin. Ehkä sieltä sitten jotain muutakin löytyy kuin täytyy mennä tanssitunnille.
Kiitos :)

Siis piti sanomani i h a n koko tuotantoon. Jonkun verran kyllä kuunnellut.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
No, Ampuukaa komissaarit, nuo hullut koirat oli ehkä eniten yhteiskuntakriittinen, mutta esim. Hauki-biisiä saa aika kauan tulkata, että löytää jotain yhteiskunta kritiikkiä. :D

Nimenomaan !!! Mutta kyllä sieltä nyt näköjään nimeksi jotain löytyy - ei ollut toimittaja väärillä jäljillä.

Tosissaskos sää kysyt? Kaikkihan ne melkein oli yhteiskuntakriittisiä. No joo, varsinkin loppua kohden oli tietysti muutakin. Mutta kriittisyyttä löytyi, varasinkin jos ja kun vertasi muihin sen ajan bändeihin. Yhteiskunatkriittisyytttäkin on monta astetta. Mutta varsinkin Ultra Bran ensimmäiset biisit vaikutti suoraan poliittisilta kannanotoilta, vaikkakin kivan melodian kanssa. Esim. Ampukaa komissaarit (nuo hullut koirat) -viittaa siis EU-komissaareihin. Ja ydinvoimaa on käsitelty parissa biisissä ainakin: olisko Kahdeksanvuotiaana toisen nimi, ja sit tietty Sinnemäen oma Tuulivoimaa, sinänsä kornia, että Sinnemäki itse istuu eduskunnassa ties monettako vuotta eikä meillä vieläkään ole sitä tuulivoimaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Tosissaskos sää kysyt? Kaikkihan ne melkein oli yhteiskuntakriittisiä. No joo, varsinkin loppua kohden oli tietysti muutakin. Mutta kriittisyyttä löytyi, varasinkin jos ja kun vertasi muihin sen ajan bändeihin. Yhteiskunatkriittisyytttäkin on monta astetta. Mutta varsinkin Ultra Bran ensimmäiset biisit vaikutti suoraan poliittisilta kannanotoilta, vaikkakin kivan melodian kanssa. Esim. Ampukaa komissaarit (nuo hullut koirat) -viittaa siis EU-komissaareihin. Ja ydinvoimaa on käsitelty parissa biisissä ainakin: olisko Kahdeksanvuotiaana toisen nimi, ja sit tietty Sinnemäen oma Tuulivoimaa, sinänsä kornia, että Sinnemäki itse istuu eduskunnassa ties monettako vuotta eikä meillä vieläkään ole sitä tuulivoimaa ;)

Jestas-nimimerkille tiedoksi: Tosissani kysyin.
En edusta iältäni ihan tätä kantajengiä joten Ultra Bran kulta-aikoina minä vaihdoin ahkeraan vauvoilleni vaippoja enkä jaksanut seurata aikaani. Vain nuo hittibiisit jäivät mieleeni. Sorry.

Vanhemmilla levyillä taisi olla enemmän yhteiskuntakriittisiä sanoituksia, kuin uudemmilla levyillä. Vapaaherran elämää oli vielä (mun mielestä) aika erilainen levy, kuin sitä seurannut.

Tässä esimerkki yhteiskuntakriittisyydestä:

Suomalainen ruoka on pahaa
Älä tuhlaa siihen rahaa
Me ollaan niin fiinejä
Ettei maistella
Maaseudun tilaviinejä

Espanjassa aurinko jo lämmittää
Kun Suomessa on kehno sää
Aurinko kypsyttää tomaatit
Jokos sinäkin niitä ostit

Vaikka Suomessa on tilaa
Eikös pohjalainen senkin pilaa